بادمجان

خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری،خواص بادمجان سفید،خواص بادمجان سرخ شده،خواص بادمجان سفید،خواص بادمجان با پوست،خواص بادمجان و کدو،خواص بادمجان سیاه در بارداری،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان و دیابت،خواص بادمجان در دیابت،خواص خوردن بادمجان در بارداری

بادمجان ،خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بادمجان و خواص و مضرات ۀن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.اگر بادمجان دوست دارید که هیچ ، اما اگر جزء افرادی هستید که بادنجان مصرف نمی کنید حتما این ماده غذایی مفید را در رژیم غذایی خود جای دهید و از خواص عالی و درمانی آن بهره ببرید، چون باعث سلامتی بدن شما می شود.بادنجان بادنجان که بعربی بادنجان نامیده می شود گیاهی است یکساله و دارای ساقه نسبتا ضخیم و پوشیده از کرک . برگهای آن بیضی شکل با نوک باریک و گلهای آن بنفش رنگ است میوه این گیاه دراز و باریک و یا گرد ، برنگهای بنفش ، سیاه ، زرد و سفید دیده می شود .بادنجان از تیرهٔ سیب زمینیان است ، این گیاه بومی هندوستان بوده است و این گیاه در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند.ارتفاع آن به 40 تا 150 سانتی متر نیز می رسد. بادنجان باید تازه و کم تخم و جوان بوده و پوست براق داشته باشد و نوع طویل آن از نوع مدورش بهتر است. قبل از پختن باید پوست آنرا کنده و هر بادنجان را چهار قسمت کنند و یا ورقه ورقه نمایند و بر آن ها نمک بمالند و مدت چند ساعت در آب خنک گذارند تا آب قدری سیاه و تیز طعم گردد. این آب را عوض کرده و عمل را تکرار کنند تا مواد سیاه رنگ و مواد نفخ زا و مواد سست کننده در آب داخل شده و با آب دور ریخته شوند. سپس با آب پاک آنرا شسته و از خواص بی نظیر آن استفاده کنند.

تاریخچه بادمجان

منشأ این گونهٔ گیاهی کشت بوده‌است. از زمان پیش از تاریخ، در آسیای جنوبی و شرقی کشت شده‌است. اولین متن نوشتاری شناخته شده در مورد بادنجان در رساله چینی Qimin Yaoshu دیده می‌شود که در سال ۵۴۴ کامل شده‌است. نام‌های متعدد عربی و شمال آفریقایی برای این گیاه، به همراه عدم وجود نامهای یونانی و رومی باستان، نشان می‌دهد که این گیاه در اوایل قرون وسطی توسط اعراب و در سراسر حوضه مدیترانه معرفی شده بود. یک کتاب در زمینه کشاورزی نوشته ابن العوام در قرن دوازدهم در اسپانیای تحت اشغال اعراب چگونگی کشت بادنجان را توصیف می‌کند. اسنادی هم در این مورد از کاتالان و اسپانیای بعد از قرون وسطی وجود دارد. تا قرن شانزدهم در انگلستان مطلبی در مورد بادنجان ثبت نشده‌است. در یک کتاب گیاه‌شناسی انگلیسی در سال ۱۵۹۷ آمده‌است: این میوه در مصر تقریباً در هر جایی رشد می‌کند … و میوه‌ای به بزرگی خیار می‌دهد… ما این میوه را در باغ‌های لندن داشتیم، در آنجا گل داد ولی با نزدیک شدن زمستان پیش از رسیدن از بین رفت. با وجود آنکه در سالی که هوا فوق‌العاده معتدل بود میوه‌ای بزرگتر از یک تخم غاز داد اما هرگز به‌طور کامل نرسید.

روش کشت بادمجان

بادمجان در آب و هوای گرم خوب رشد می‌کند. این گیاه می‌تواند در بیش‌تر انواع خاک رشد کند، اما اگر در خاک غنی و کمی قلیایی رشد کند، بهترین محصول را می‌دهد. حدود پنج ماه هوای گرم مورد نیاز است تا میوه بدهد. بهترین دما برای رشد این گیاه بین ۷۰ تا ۸۵ درجه‌ی فارنهایت است. هنگامی که درجه‌ی حرارت به ۹۵ درجه‌ی فارنهایت رسید، تولید میوه متوقف می‌شود و برگ‌های آن کم‌کم می‌ریزند. آب و هوای سرد دارای اثر مشابهی است، بنابراین زمانی که درجه‌ی حرارت به کم‌تر از ۶۰ درجه فارنهایت رسید یا بالاتر از ۹۵ درجه‌ی فارنهایت رفت، بهتر است از کشت آن جلوگیری شود. کشاورزان معمولا در ماه مارس کاشت بادمجان را شروع می‌کنند. بادنجان زمانی بهترین محصول را می‌دهد که رطوبت خاک دائمی باشد، اما زمانی که خوب در خاک جا بیفتد حتی قادر است در خاک خشک هم زنده بماند. اگر می‌خواهید گل و میوه‌ی این گیاه نریزد، توصیه می‌شود آبیاری را به طور منظم انجام بدهید. بادنجان یکبار زمانی که به یک سوم سایز نهایی خود می‌رسد، قابل خوردن است. برداشت محصول قبل از این‌که سایز آن به دو سوم برسد یک عمل رایج است، چون مانند گیاهان دیگر، برداشت منظم، باعث افزایش محصول دادن آن می‌شود. یکی دیگر از دلایل برداشت زودهنگام بادنجان این است که هر چه از عمر گیاه بگذرد، احتمال تلخ‌تر شدن آن بیش‌تر است. بر این اساس توصیه می‌شود قبل از این‌که به طور کامل بالغ شود، بادنجان را برداشت کنید و بخورید. حتی اگر مقداری بادنجان بیش از حد رسیده دارید، می‌توانید آن‌ها را برای استفاده از دانه‌های‌شان نگهداری کنید.

خواص بادمجان برای آفتاب سوختگی

معروف است که اشعه‌ی ماوراء بنفش سبب بروز آفتاب‌سوختگی، چین و چروک، سیستم ایمنی ضعیف، پیری زودرس و حتی سرطان می‌شود، به همین دلیل مهم است که در برابر آن از خود محافظت کنید. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E، فلاونوئیدها و اسید‌ فنولیک، به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی بروز اثرات منفی روی پوست هستند، کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که پلی‌فنول‌ها واکنش‌های ناخواسته پوست را در اثر قرار گرفتن در معرض UV، به طور مثبتی تحت تاثیر قرار می‌دهند. این گیاه می‌تواند برای محافظت از پوست شما و سالم و بدون بیماری نگه داشتن آن استفاده شود.

خواص بادمجان برای لاغری

بادنجان برای کاهش وزن نیزمفید است. این غذا برای افرادی که قصد دارند وزن خود را کم کنند مفید است چون ذخیره فیبر بالایی دارد و ضمن ایجاد احساس سیری، انرژی بدن را نیز تامین می کند. فیبر خوراکی در فرآیند هضم مدت بیشتری طول می کشد تا از لوله های گوارشی شامل معده و روده ها خارج شود وبه همین دلیل احساس سیری زمان طولانی تری باقی می ماند.

خواص بادمجان برای هضم غذا

بادنجان، مانند بسیاری از سبزیجات دیگر، مقدار مناسبی فیبر غذایی دارد که یک عنصر ضروری در هر برنامه‌ی غذایی متعادلی است. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین برای حرکات منظم روده ضروری است. فیبر حرکات روده را افزایش می‌دهد تا مواد زائد راحت‌تر از طریق دستگاه گوارش عبور کنند، و در عین حال که حرکت لوله‌ی گوارش را تحریک می‌کند، انقباض عضلات شل مواد غذایی را از طریق بدن عبور می‌دهند. در نهایت، فیبر، ترشح شیره‌ی معده را که سبب تسهیل شدن جذب مواد مغذی و پردازش مواد غذایی می‌شود، ‌تحریک می‌کند. فیبر همچنین با کاهش بیماری‌های قلبی مرتبط است، زیرا کلسترول بد را از بین می‌برد. کلسترول بد می‌تواند سرخرگ‌ها و عروق را مسدود کند، و همین منجر به آترواسکلروز (تصلب شرایین)، حملات قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود.

خواص بادمجان برای چشم

در طول دو دهه‌ی گذشته، مطالعات و تحقیقات زیادی در رابطه با اثرات محافظتی پولیفنولیک‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات مختلف انجام شده‌است. این مطالعات نشان داده‌اند که آنتوسیانین‌ها و عصاره‌های غنی از آنتوسیانین به بهبود عملکرد چشم و قوه‌ی بینایی کمک می‌کند. این ترکیبات (که به میزان قابل‌توجهی در بادنجان یافت می‌شوند) با داشتن چشم‌هایی سالم مرتبط هستند و حتی خواص محافظتی برای سلامت کلی چشم و قوه‌ی بینایی شما دارند. همچنین ثابت شده‌است که نیاسین شیمیایی موجود در بادنجان برای جلوگیری از آب مروارید بسیار موثر است. به علاوه، بادنجان فشار داخل چشم را نیز پایین می‌آورد و نشانه های فشار را کاهش می‌دهد. بادنجان دارای مقدار مناسبی از ویتامین A است که برای سلامتی چشم‌ها بسیار فایده دارد. ثابت شده‌است که بادنجان در بهبود سرعت التیام و قوه‌ی بینایی بیمارانی که به تازگی عمل جراحی چشم داشته‌اند، بسیار موثر است.

بادمجان ،خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری

ویتامین های موجود در بادمجان

از ویتامین های موجود در بادنجان می توان به ویتامین های گروهB ، ویتامین A و C و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد.

خواص بادمجان برای آلرژی

اسید کلروژنیک موجود در بادنجان نیز در کاهش علائم آلرژیک و به حداقل رساندن اثراتی که آلرژی‌ها ممکن است ایجاد کنند، موثر است. یک مطالعه که بر روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که این خاصیت بادنجان به دلیل اثرات جامع اسید کلروژنیک است. ویتامین A همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف آلرژی غذایی می‌شود.

خواص بادمجان برای پوست

بادنجان برای پوست نیز مفید است چون حاوی مقدار زیادی آب است که علاوه بر بهبود سایر دستگاه های بدن به حفظ سلامت پوست و موها نیز کمک می کند. کم شدن آب بدن و درنتیجه خشک شدن پوست از عوامل مهم افزایش چین و چروک های پوستی است اما خوردنی هایی مثل بادنجان می توانند ذخیره آب بدن را به میزان قابل توجهی تامین کند.نیاسین موجود در بادنجان واقعا در کاهش، درمان و جلوگیری از آکنه و سایر اختلالات پوستی نقشی شگفت‌انگیز دارد. اگر به دنبال داشتن پوست سالم و صاف به جای پوستی هستید که جوش و لکه دارد، بادنجان ممکن است نتیجه‌بخش باشد. نیاسین دارای خواص ضد التهابی ‌است و در درمان بیماری‌های التهابی پوست موثر است. ویتامین A موجود در بادنجان برای مبارزه با سرطان پوست و بهبود کلی سلامت آن شناخته شده‌است. این ویتامین از بافت‌های اپیتلیوم پوست پشتیبانی می‌کند و به عنوان یک ابزار قدرتمند برای مبارزه با سرطان پوست، آکنه و چین و چروک محسوب می‌شود. ویتامین E موجود در بادنجان یک ماده‌ی مغذی و ضد پیری طبیعی است. این ویتامین دیواره‌های مویرگی پوست را تقویت می‌کند و سبب بهبود رطوبت و کشسانی آن می‌شود. بادنجان کمک می‌کند که التهاب هم در بدن و هم در پوست شما کاهش بیابد، پوست شما را سالم، صاف و جوان می‌کند. این ماده‌ی خوراکی برای کاهش علائم آکنه و اگزما نیز مناسب است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بادنجان این است که بازسازی سلولی را ترویج می‌کند. شما می‌توانید از آن برای درمان زخم، آکنه و چین و چروک استفاده کنید.

خواص دارویی بادمجان

1)بادنجان را حتما باید بحالت کاملا رسیده مصرف کرد زیرا خام آن طعم تلخ درد و در آنهائیکه آسم و برونشیت دارند باعث تحریک این بیماریها می شود. 2)بادنجان اثر نرم کننده و مدر درد .3)بادنجان بعلت درا بودن آهن در رفع کم خونی داروی موثری است . 4)بادنجان را می توان برای از بین بردن ورم و التهاب روی عضو ملتهب گذاشت . 5)دانه بادنجان ایجاد یبوست می کند . 6)ریشه بادنجان و شاخه های خشک شده و برگهای آن اثر بند آورنده خون را دراست و قابض بوده و می توان در آن برای درمان احتلام بانه و انواع خونریزیها استفاده کرد. 7)بادنجان پادزهر خوبی برای مسمومیت های حاصل از خوردن قارچ سمی است . 8)خوردن بادنجان گرفتگی رگها را باز می کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می درد . 9)بادنجان برطرف کننده یبوست است . 10)برگها و پوست سیاه بادنجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است .11)جوشانده ریشه بادنجان درمان بیماری آسم است. 12)بادنجان مقوی معده است . 13)آب زردرنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادنجان از آن خارج می شود برای خشک کردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند. 14)اگر بادنجان را بسوزانند و خاکستر آن را با سرکه خمیر کنند و به زگیل بمالند زگیل کنده خواهد شد . 15) از بادنجان می توان به عنوان مسکن برای تسکین در استخوان شکسته و ضرب خورده استفاده کرد بدین طریق که باید بادنجان را در فر بگذارید که نیم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگیرید و بعد بمقدر نصف این مقدر آب به آن شکر قهوه ای اضافه کنید آنرا هم بزنید و بنوشید 16)با تحقیقاتی که جدیدا روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده نتیجه گرفته اند که بادنجان دارای یک ماده ضد تشنج است که در درمان بیماری صرع اثر بسیار خوبی درد . بنابراین اشخاصی که تشنج دارند و یا مبتلا به این بیماری می باشند بهتر است که از بادنجان استفاده کنند.

خواص بادمجان برای سلامت استخوان ها

یکی از خواص بادنجان برای سلامتی فواید آن برای سلامت استخوان است. بادنجان برای کسانی که در معرض خطر بروز تحلیل استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است. ترکیبات فنلی همان چیزی هستند که به بادنجان و میوه‌های مختلف رنگ منحصر به فردشان را می‌دهد. ترکیبات فنلی همچنین با کاهش علائم پوکی استخوان، محکم شدن استخوان‌ها و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ارتباط دارند. بادنجان همچنین مقادیر قابل‌توجهی آهن و کلسیم دارد که به سلامت استخوان و سلامت کلی بدن کمک می‌کند. در نهایت میزان پتاسیم موجود در بادمجان‌ها به جذب کلسیم کمک می‌کند و سبب می‌شود که بادنجان یک ماده‌ی خوراکی کامل و بسیار مفید برای جلوگیری از پوکی استخوان و سلامت استخوان‌ها باشد.

خواص بادمجان برای کم خونی

کمبود آهن می‌تواند برای سلامت کلی بسیار خطرناک باشد و به کم خونی منجر شود. کم‌خونی با سردرد و میگرن، خستگی، ضعف، افسردگی و عملکرد شناختی نامناسب مشخص می‌شود. بنابراین، با خوردن غذایی که آهن زیادی دارد می‌توانید با کم‌خونی مبارزه کنید، و بادمجان در آن بافت گوشتی خود مقدار قابل‌توجهی آهن دارد. بادمجان همچنین مقدار بسیار زیادی مس دارد، یکی دیگر از اجزای ضروری گلبول‌های قرمز، درست مانند آهن. بدون این دو ماده‌ی معدنی، تعداد گلبول‌های قرمز در بدن کاهش می‌یابد، زیرا آنها به طور مداوم استفاده می‌شوند. با گلبول‌های قرمز سالم‌تر که در رگ‌های شما جریان دارند، افزایش قابل‌توجهی در انرژی و قدرت بدن‌تان مشاهده خواهید کرد و احساس خستگی یا استرس‌تان از بین می‌رود.

خواص بادمجان برای سردرد

نیاسین و ویتامین B۳ به طور گسترده‌ای برای درمان سردرد استفاده می‌شوند، از میگرن خفیف گرفته تا شدید. این ترکیبات به عنوان عواملی برای درمان سرگیجه و همچنین سرکوب علائم بیماری‌های حرکتی محسوب می‌شوند و بعضی از آدم‌ها حتی از بادنجان برای جلوگیری از سردرد قبل از قاعدگی استفاده می‌کنند. ثابت شده‌است که ویتامین B۲ با حملات دردناک و شدید میگرن به خوبی مبارزه می‌کند. این تاثیر ویتامین B۲ امتحان خود را پس داده‌است.

بادمجان ،خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری

خواص بادمجان برای سرطان

علاوه بر ویتامین ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای فیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارند. فیتونوترینت های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید و فلاوونوئیدها مانند ناسونین می باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروسی می باشد. بادنجان را با پوست بپزید تا از یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام «ناسونین» بهره مند شوید. محققان روی رشد سلول های سرطانی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند آنتی اکسیدان ناسونین اجازه نمی دهد رگ های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند. بادمجان به دلیل ذخیره فیبر زیادی که دارد در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ بسیار موثر است. این خوردنی هنگام عبور از روده ها مواد سمی و شیمیایی را جذب می کند و روده را از این مواد سرطان زا پاکسازی می نماید.

خواص بادمجان برای افسردگی

سروتونین یک ماده‌ی شیمیایی است که سبب عدم تعادل در خلق و خو می‌شود، و می‌تواند به افسردگی منجر شود، اما بادمجان حاوی ترکیبی به نام اسکوپولتین است که اساسا کار تنظیم سطح سروتونین را در مغز بر عهده دارد، و بنابراین به طور موثری احساس اضطراب و علائم دیگر افسردگی را کاهش می‌دهد. گروه ویتامین B توانایی بدن را برای مقاومت در برابر استرس افزایش می‌دهند، و درست به همین دلیل است که این ویتامین‌ها اغلب با نام “ضد استرس” خطاب می‌شوند. تیامین نیز برای تقویت روحیه‌ی شما مورد نیاز است و با افسردگی و اضطراب مبارزه می‌کند.

خواص بادمجان برای بهبود عملکرد مغز

بادنجان منبع شگفت‌انگیز مواد مغذی است که مدت‌هاست به عنوان تقویت‌کننده‌ی فعالیت‌های شناختی و سلامت کلی روان شناخته شده‌است. این گیاه خوراکی نه تنها در برابر فعالیت رادیکالهای آزاد از بدن دفاع می‌کند و بدن و مغز شما را از سموم و بیماری‌ها دور نگه می‌دارد، بلکه جریان خون به مغز را نیز افزایش می‌دهد. بادمجان با رساندن خون غنی از اکسیژن بیش‌تر به مغز، باعث تحریک مسیرهای عصبی برای توسعه و تقویت قدرت حافظه و تفکر تحلیلی می‌شود. پتاسیم موجود در بادمجان نیز به عنوان یک وازودیلاتور و تقویت‌کننده‌ی مغز عمل می‌کند، بنابراین به طور کلی، بادمجان قطعا باید “غذای مغز” نامیده شود.

مضرات بادمجان

بادنجان با همه ی خواصی که گفته شد نباید مورد استفاده ی اشخاصی که بواسیر و یا درد چشم دارند قرار گیرد زیرا بیماری آن ها راتشدید می کند اگر این اشخاص می خواهند بادمجان بخورند بهتر است آن را با گوشت و روغن و یا سرکه بپزند و بخورند.

خواص بادمجان در بهبود گردش خون

ناسونین نیز به جلوگیری از پراکسیداسیون کلسترول در خون کمک می‌کند. این امر به حذف تشکیل پلاک و مواد دیگر در رگ‌های خونی کمک می‌کند و به این ترتیب قلب و کل سیستم قلبی عروقی با شل شدن عروق خونی و افزایش جریان خون سالم می‌مانند. ویتامین E نیز به ترویج گردش خون، تقویت دیواره‌های مویرگی و تغذیه‌ی سلول‌های شما کمک می‌کند، و به این ترتیب باعث بهبود استقامت فیزیکی شما می‌شود. یک مطالعه نشان داد که ویتامین E می‌تواند سطح انرژی را در شما افزایش دهد و سبب کاهش سطح استرس اکسیداتیو بر عضلات شما شود. این تاثیر اجازه می‌دهد که قدرت عضلانی شما بهبود بیابد و خستگی‌تان برطرف شود.

خواص بادمجان برای دیابت

بادنجان با توجه به فیبر فراوان و مقادیر کم کربوهیدرات محلولی که دارد، یک غذای ایده‌آل برای مدیریت دیابت است. خواص بادمجان سبب شده که به عنوان یک تنظیم‌کننده‌ی فعالیت‌های گلوکز و انسولین در داخل بدن عمل کند. هنگامی که سطوح انسولین پایدار هستند و بدن تحول شدید و اوج گرفتن ناگهانی قند خون را تجربه نمی‌کند، عوارض خطرناک و بالقوه‌ی دیابت را می‌توان از بین برد.

خواص بادمجان برای چنگاله

چنگاله فرآیند حذف فلزات یا سموم از بدن است. ناسونین تا حدی به علت فعالیت آنتی‌اکسیدانی که دارد به عنوان چنگالنده‌ی آهن عمل می‌کند. افرادی که دارای آهن بیش از حد در سیستم بدن‌شان هستند، می‌توانند از آن به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش آهن موجود در خون‌شان استفاده کنند. باید اشاره کرد که افراد مبتلا به کم‌خونی، به ویژه در دوران قاعدگی، باید در هنگام خوردن بادمجان مراقب باشند.

خواص بادمجان برای جنین

فولات جزء ضروری هر رژیم غذایی است و به ویژه برای زنان باردار مفید است. اسید فولیک (فولات) به طور مستقیم از نوزادان در برابر بروز نقص لوله‌ی عصبی که می‌تواند به روش‌های مختلفی آشکار شود، محافظت می‌کند. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود که خانم‌های باردار مصرف اسید فولیک خود را افزایش دهند تا از موجود کوچکی که در وجودشان در حال رشد است محافظت کنند. بادمجان منبع غنی اسید فولیک است پس می‌تواند غذای خوشمزه و مفیدی باشد که در زمان بارداری به برنامه‌ی غذایی شما اضافه شود.

خواص بادمجان برای دندان ها و لثه

ویتامین C در مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها بسیار مفید است و به عنوان مسواک نامرئی نیز شناخته می‌شود. این ماده‌ی خوراکی یکی از بهترین مواد محافظ طبیعی در برابر باکتری‌ها است و برای سلامت دندان‌ها و لثه بسیار مناسب است. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور روزانه، برای جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه کافی نیست. فقط مقدار اندکی ویتامین C در رژیم غذایی شما، باعث جلوگیری از بیماری‌هایی که در اثر کمبود مواد مغذی ایجاد می‌شوند مانند اسکوربوت می‌شود.

بادمجان ،خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری

خواص بادمجان برای قلب

نتایج پژوهشی که در مجله ی Food & Function به چاپ رسیده است خبر از خواص مفید بادنجان برای سلامتی قلب می دهد. در این پژوهش محققان حلقه های خام و یا کباب شده ی بادمجان را به مدت 30 روز به حیوانات آزمایشگاهی دادند و سپس وضعیت قلبشان را بررسی کردند. نتایج بررسی ها نشان داد که این ماده ی غذایی، عملکرد بطن چپ قلب را تقویت کرده و شدت سکته های قلبی را کاهش می دهد.

افزایش ایمنی بدن با مصرف بادمجان

همه می‌دانند که ویتامین‌ها برای عملکرد درست سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. مدت زمان زیادی است که ثابت شده ویتامین C جهت تقویت توانایی بدن برای مبارزه با سرماخوردگی و ویروس‌ها نقش حیاتی دارد. مطالعات اخیر نیز نشان داده‌اند که ویتامین C می‌تواند اثرات سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش دهد و مانع پیشرفت عوارض بعدی مانند پنومونی و عفونت‌های ریه شود. ویتامین A بخش مهم دیگری از یک رژیم غذایی سالم است. در حقیقت، این ویتامین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن است. ژن‌های دخیل در واکنش ایمنی توسط ویتامین A تنظیم می‌شوند، فرایندی که برای مبارزه با بیماری‌های خود ایمنی مانند سرطان بسیار حیاتی است. با این وجود، ویتامین A برای بیماری‌هایی که وخامت کم‌تری دارند، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز مهم است. این نکته به خصوص برای کودکان بسیار مهم است. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود ویتامین A در کودکان، آسیب‌پذیری آن‌ها را به عفونت‌هایی مانند اسهال و سرخک افزایش می‌دهد. در یک مطالعه مکمل‌های ویتامین A به صد هزار کودک داده شد. این مطالعه شواهد قانع کننده‌ای را به دست آورد که بر اساس آن‌ها مشخص شد که با افزایش مصرف ویتامین A در هزینه‌های پزشکی به مبلغ ۳۴۰،۳۰۶،۹۱۷ دلار به دلیل کاهش ابتلای کودکان به اسهال صرفه‌جویی شد. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین E همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به طور قابل‌توجهی بهبود بخشد، و در نتیجه هم از بروز بیماری‌های شایع و هم از ایجاد اختلالات جدی جلوگیری می‌شود.

خواص بادمجان برای کاهش فشارخون

یک مطالعه‌ی بالینی نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد آنتوسیانین‌ها که رنگدانه‌های فلاونوئیدی قرمز و آبی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، منجر به کاهش قابل‌توجه فشار خون می‌شود. کاهش فشار خون، ریسک بروز حمله‌ی قلبی و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. ویتامین E موجود در بادمجان نیز برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مرتبط با قلب و عروق خونی مانند درد قفسه‌ی سینه، فشار خون بالا و مسدود شدن یا سخت شدن شریان‌ها موثر است.

خواص بادمجان برای مو

ویتامین E و ویتامین A موجود در بادمجان با آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند کمک می‌کنند که آسیب‌های محیطی به موها به حداقل میزان ممکن برسد. آن‌ها همچنین می‌توانند گردش خون را به پوست سر شما افزایش دهند. ویتامین های A، E، K، C، B۶، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانوتنیک اسید و فولات، برخی از مواد مغذی هستند که برای رشد مطلوب موها ضرورت دارند. یک مطالعه نشان داد که این ویتامین‌ها در درمان برخی از انواع اختلالات منجر به ریزش مو بسیار موثر هستند. ریبوفلاوین همچنین به حفظ سطح کلاژن در شما کمک می‌کند. این ماده پوست و مویی سالم برای‌تان به ارمغان می‌آورد. کلاژن برای حفظ ساختار جوان پوست و جلوگیری از پدیدار شدن خطوط و چین و چروک‌ها مورد نیاز است.

عوارض مصرف زیاد بادمجان چیست

* از دیدگاه طب سنتی طبیعت بادنجان گرم و خشک در درجه دوم یا سوم است و مصرف مداوم آن بدون به کار بردن مصلحات آن، به سبب غلبه‌ی خشکی باعث ایجاد سودا و بیماری سودایی می‌شود، و پوست را بدرنگ، سیاه و یا زرد می‌کند. * بادنجان کوچک (نارس) باعث ایجاد لکه‌های سیاه صورت، سردرد و جوش‌های دهان می‌شود. وجود آلکالوئید سولانین حتی مقادیر کم آن در معده‌های ضعیف ممکن است اختلالات مسمومیتی ضعیفی ایجاد کند. * مصرف زیاد و به تنهایی بادنجان امکان ایجاد درد پهلو، زهار، بواسیر و درد چشم سوداوی را در پی خواهد داشت. به همین علت پخت آن با گوشت و روغن و گاهی با سرکه یا آب انار ترش و شیرین توصیه شده است. * مصرف بیش از حد بادنجان رنگ چهره را تیره می‌کند، همچنین تولید سودا در بدن را زیاد کرده و موجب بواسیر می‌شود. انجمن تحقیقات طب سنتی ایران عنوان می‌کند: برای دفع و یا کاهش عوارض بادنجان طبق گفته حکیمان طب سنتی، بهتر است بادنجان قبل از مصرف برش داده شده و تمام قسمت‌های آن نمک مالیده شود، سپس 2 تا 3 ساعت در آب سرد قرار داده شده تا آب سیاه یا زرد آن خارج شود، و این امر تکرار شود تا دیگر آب سیاهی خارج نشود، سپس بادنجان‌ها را کاملاً شسته و با گوشت بره و بزغاله جوان یا مرغ جوان فربه و روغن گاو تازه طبخ کند، یا در روغن سرخ کرده و بپزند سپس با سرکه یا آب انار یا آب‌غوره که مصلح و دافع سُدّه (گرفتگی) هستند مصرف شود.

خواص بادمجان در قاعدگی

برخی از زنان هر ماه ناراحتی‌هایی را در ارتباط با چرخه‌ی قاعدگی خود تجربه می‌کنند، از گرفتگی، عدم تعادل هورمونی تا PMS. هرچند نمی‌توانید این مشکل را به طور کامل از بین ببرید، اما می‌توانید شدت آن را کاهش دهید. اگر شما هر ماه با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است بدانید که بادمجان حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که می‌توانند به طور موثری به شما در مبارزه با این علائم کمک کنند. ویتامین K هورمون‌های شما را تنظیم می‌کند به طوری که دیگر گرفتگی و سایر درد های قاعدگی را تجربه نخواهید کرد. ابن ویتامین به لخته شدن خون کمک می‌کند، و به این ترتیب از خونریزی بیش از حد جلوگیری می‌شود و گرفتگی‌ها کاهش می‌یابد. یک مطالعه نشان داد که اگر ویتامین k در جریان خون تزریق شود، می‌تواند درد شدید قاعدگی را کاهش دهد. کلسیم نیز در کاهش علائم PMS، مانند گرفتگی، التهاب، حساسیت پستان، درد عضلانی، سردرد و خستگی مؤثر است. ویتامین E به کاهش گرفتگی، اضطراب و ولع خوردن که با PMS مرتبط هستند کمک می‌کند. این ویتامین همچنین باعث کاهش شدت و مدت درد و متعادل شدن هورمون‌ها برای تنظیم چرخه‌ی قاعدگی می‌شود.

خواص بادمجان برای تنظیم متابولیسم بدن

بادمجان غنی از ویتامین B است. تیامین (که به عنوان ویتامین B۱ نیز شناخته می‌شود) برای ساختن آدنوزین تری‌فسفات (ATP)، که مهم‌ترین مولکول حامل انرژی در بدن است، ضرورت دارد. تیامین همچنین به روند تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز کمک می‌کند، چیزی که برای عملکرد درست متابولیسم بدن شما ضروری است. تیامین همچنین به تجزیه‌ی پروتئین‌ها و چربی کمک می‌کند. این ویتامین باعث تولید گلبول‌های قرمز می‌شود و به این ترتیب سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد. در واقع، به طور کلی معروف است که ویتامین ب کمپلکس انرژی را تقویت می‌کند و سبب بهبود عملکرد متابولیسم بدن می‌شود.

خواص بادمجان برای کاهش کلسترول خون

کلسترول یک ماده‌ی طبیعی است که توسط کبد تولید می‌شود و برای عملکرد درست سلول‌ها، اعصاب و هورمون‌ها ضرورت دارد. وقتی سطح کلسترول متعادل است، همه چیز خوب است اما زمانی که کلسترول اکسیده شود، خطرناک خواهد بود. بادمجان دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سطح کلسترول خون شما را از طریق مهار اکسیده شدن کلسترول کنترل می‌کنند. به عنوان مثال، ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محافظتی عمل می‌کند که می‌تواند با اکسیداسیون کلسترول مبارزه کند. یک مطالعه در رابطه با تاثیر بادمجان بر سطح کلسترول خون روی حیوانات انجام شد. این مطالعه نشان داد که خرگوش‌های دارای کلسترول بالا که آب بادمجان خوردند، کاهش قابل‌توجهی را در وزن و سطح کلسترول خون‌شان تجربه کردند. آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده‌است که بادمجان حاوی مقادیر قابل‌توجهی از اسید کلروژنیک است که یکی از قوی‌ترین مواد مهارکننده‌ی رادیکال‌های آزاد موجود در گیاهان محسوب می‌شود. ثابت شده‌است که بادمجان سطح LDL را کاهش می‌دهد و دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد سرطانی است.

شیوه‌ی خرید و نگهداری بادمجان

خواص بادمجان که در بالا قید شد باید شما را متقاعد کرده باشد که این ماده‌ی مغذی را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید. هنگامی ‌که بادمجان می‌خرید، سعی کنید آن‌هایی را انتخاب کنید که سفت هستند و نسبت به سایزی که دارند وزن‌شان زیاد است. بهترین حالت این است که از خریدن بادمجان‌هایی که دارای هرگونه کبودی، پلاسیدگی یا تغییر رنگ پرهیز کنید. یک بادمجان خوب دارای پوستی صاف و براق است و رنگ آن بنفش تند است. اگر کج و معوج بود و شکل نامناسبی داشت از خرید آن اجتناب کنید. سعی کنید بادمجان رسیده را خریداری کنید. برای چک کردن رسیده یا نرسیده بودن بادمجان، به آرامی یک انگشت‌تان را بر روی پوست آن فشار دهید؛ اگر جای انگشت‌تان روی آن بماند، بادمجان رسیده است. معمولا بادمجان‌های کوچک‌تر شیرین‌تر هستند و تخم کم‌تری دارند، بنابراین مطابق با نیاز و ذائقه‌ی خودتان آن را انتخاب کنید. بهترین حالت این است که بادمجانی را خریداری کنید که ساقه‌ی آن سبز است. هرچند باید بادمجان‌های رسیده را بخرید اما یادتان باشد که بادمجان بیش از حد رسیده نیز برای روی میز غذا گزینه‌ی مناسبی نیست. چگونه بادمجان را ذخیره کنیم؟ اگر بادمجان در دمای اتاق نگهداری شود، ماندگارتر خواهد بود. شما نمی‌توانید آن‌ها را به مدت چند هفته نگهداری کنید، بنابراین از خرید آن به میزان فراوان اجتناب کنید. بادمجان در تمام طول سال در دسترس است، بنابراین هر زمانی که بخواهید می‌توانید آن را خریداری کنید. یک نقطه‌ی خنک و دور از نور مستقیم خورشید پیدا کنید و بادمجان‌ها را در آن ذخیره کنید. می‌توانید آن را در یک ظرف درب‌دار ذخیره کنید، اما از نگهداری آن در داخل کیسه‌های پلاستیکی پرهیز کنید چرا که با این کار بادمجان به سرعت خراب خواهد شد. بادمجان نسبت به درجه حرارت حساس است، بنابراین باید از نگهداری آن هم در دمای بالا و هم در دمای پایین پرهیز کنید، به همین دلیل است که بر خلاف بسیاری از سبزیجات، نگهداری بادمجان در یخچال ابدا درست نیست. درجه حرارت پایین منجر به بروز آسیب‌های ناشی از سرما می‌شود، از جمله گودی افتادن روی بادمجان، برنزه شدن پوست آن، و قهوه‌ای شدن دانه‌ها و بافت پالپ بادمجان. بادمجان همچنین نسبت به اتیلن بسیار حساس است، گازی طبیعی که باعث می‌شود برخی از غذاهای خاص به سرعت برسند و در نهایت خراب شوند. از نگه داشتن بادمجان در کنار موز، گوجه‌فرنگی و هندوانه پرهیز کنید زیرا همه‌ی آن‌ها تولید‌کننده‌ی اتیلن زیاد هستند. اگر روی نگهداری بادمجان در یخچال اصرار دارید، مدت زمان آن را تا سه روز محدود کنید و بعد از خارج کردن بادمجان از یخچال فورا آن را استفاده کنید. اگر بادمجان بیش از پنج روز نگهداری کنید، تلخ‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید : کدو سبزسیب زمیتیکلم بروکلیبامیهکاهو