ساعت مچی

ساعت مچی

ساعت مچی

ساعت مچی

بایگانی

۳۰ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

کپسول پیاسیدین 300

جمعه, ۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۵:۴۵ ب.ظ

کپسول پیاسیدین

کپسول پیاسیدین ,کپسول پیاسیدین 300 چیست؟,کپسول پیاسیدین ۳۰۰,کپسول پیاسیدین برای چیست,کپسول پیاسیدین300,کپسول پیاسیدین چیست,کپسول پیاسیدین برای چیه

کپسول پیاسیدین

توضیحاتی در مورد کپسول پیاسیدین

کپسول پیاسکلیدین (Piascledine) به منظور درمان درد و التهاب ناشی از آرتروز مصرف می‌شود. این دارو عوارض زیادی نداشته و درد معده از جمله عوارض آن است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد عوارض و موارد مصرف “کپسول پیاسیدین” 300 چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید!

کپسول پیاسیدین چیست

کپسول پیاسکلیدین (Piascledine) به منظور درمان درد و التهاب ناشی از آرتروز مصرف می‌شود. این دارو از ترکیب دو قسمت سویا و یک قسمت آووکادو ساخته شده و بنابراین یک داروی کاملاً گیاهی است که به بازگرداندن ساختمان غضروف به حالت طبیعی کمک می‌نماید. این دارو دارای خواص درمانی طولانی مدت است و اثرات محافظتی آن برای بدن حتی تا هشت ماه پس از قطع دارو روی بافت مفصلی نیز مشاهده شده است. پیاسکلیدین به صورت کپسول ۳۰۰ میلی‌گرمی در بازار موجود است.

مقدار مصرف کپسول پیاسیدین

میزان مصرف این دارو باید طبق نظر پزشک معالجتان تعیین گردد اما به طور معمول روزانه یک کپسول همراه با غذا و به مدت 3 الی 6 ماه تجویز می‌شود.

نکاتی در مورد مصرف کپسول پیاسیدین

این دارو را در سایر موارد مشابه استفاده نکنید.کپسول پیاسکلیدین یکی از ایمن‌ترین داروها محسوب می‌شود، زیرا تنها عوارض شدیدی ندارد. مصرف این دارو در طی دوره درمانی میزان نیاز بیماران به داروهای ضد التهاب و ضد درد را کاهش می‌دهد.

بیماری آرتروز

بیماری آرتروز ( التهاب مفاصل) یکی از بیماری های شایع مفاصل است و مفاصل بدن از جمله مفاصل دست ها، ران ها، زانو ها، پاها و مهره های کمری را درگیر می کند. این بیماری باعث ساییدگی و فرسودگی غضروف ها می شود. علائم این بیماری شامل خشکی، سفتی و درد مفاصل است. این بیماری در زنان در دوره یائسگی و یا بعد از آن، در مردان در میانسالی و سنین بالا و در ورزشکاران نیز در اثر ضربه شیوع بیشتری دارد. داروهای مورد استفاده جهت درمان این بیماری معمولا داروهای ضد درد و ضد التهاب هستند، از انواع این داروها می توان به بروفن و ناپروکسن اشاره کرد. با توجه به عوارض جانبی زیاد این داروها، امروزه استفاده از داروهای گیاهی (مانند سویا و آووکادو) در درمان آرتروز از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

دارو گیاهی و کپسول پیاسیدین

داروی گیاهی پیاسکلیدین mg300 (Piascledine 300 mg) (ساخت فرانسه)، حاوی عصاره سویا و آووکادو است که با تکنولوژی خاصی با یکدیگر ترکیب شده اند. پیاسکلیدین (حاوی عصاره سویا و آووکادو) دارای اثرات زیر بر مفاصل است: الف: پیاسکلیدین به میزان قابل توجهی درد و التهاب مفاصل مبتلا به آرتروز را کاهش می دهد به طوری که بعد از 3 ماه مصرف، میزان قابلیت حرکتی مفاصل افزایش یافته و بیمار به راحتی فعالیت های روزانه خود را انجام می دهد. تحقیقات بالینی صورت گرفته نشانگر توانایی این دارو در کاهش میزان درد و بهبود قابلیت تحرکی مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز بوده‌ است. ب: پیاسکلیدین تولید مواد ضروری و حیاتی موجود در مفصل مانند اسید هیالورونیک، کلاژن و… را افزایش می دهد و به بازسازی مفصل کمک می کند. ج: پیاسکلیدین از تخریب و فرسودگی مفاصل جلوگیری می کند: داروی پیاسکلیدین با مهار آنزیم های التهاب زا میزان التهاب در مفاصل را کاهش می دهد همچنین مصرف این دارو در طی دوره درمانی میزان نیاز بیماران به داروهای ضد التهاب و ضد درد را کاهش می دهد. علاوه بر این پیاسکلیدین دارای خواص درمانی طولانی مدت است و ماندگاری اثرات محافظتی آن حتی 8 ماه پس از قطع درمان روی بافت مفصلی نیز مشاهده شده است. مقدار مصرف این محصول برای بزرگسالان روزانه 1 عدد کپسول است البته برای دستیابی به نتایج بهتر توصیه می‌شود حداقل 6 ماه متوالی مورد استفاده قرار گیرد.

موارد مصرف کپسول پیاسیدین

پیاسیدین به میزان قابل توجهی درد و التهاب مفاصل مبتلا به آرتروز را کاهش می دهد به طوری که فرد بعد از 3 ماه مصرف، میزان قابلیت حرکتی مفاصلش افزایش می یابد و بیمار می تواند به راحتی فعالیت های روزانه خود را انجام می دهد. تحقیقاتی که صورت گرفته نشانگر این بوده که این دارو در کاهش میزان درد و بهبود قابلیت تحرکی مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز بسیار موثر بوده‌ است.

ترکیبات کپسول پیاسیدین

سویا سویا به دلیل داشتن پروتئین بالا برای التهاب زانو و درد مفاصل بسیار مناسب است با تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان خوردن 2 بار در روزبه مدت 3 ماه مکمل پروتئینی سویا برای کسانی که درد زانو و مفاصل دارند باعث می شود التهاب مفاصل کاهش پیدا کند و غضروف ها ترمیم شوند علاوه بر این از تخریب غضروف ها نیز جلوگیری می کند آواکادو آواکادو یک میوه مسکن زاست که درد را تسکین می دهد و به همین خاطر برای بیماری هایی مانند التهاب زانو ها و مفاصل گزینه مناسبی برای کاهش درد است و ترکیب آواکادو با سویا باعث تسریع در بهبود و کاهش این التهابات می شود

آرتروز یا اُستئوآرتریت

آرتروز (به فرانسوی: Arthrose) یا اُستئوآرتریت (به انگلیسی: Osteoarthritis) بیماری بسیار شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی دیده می‌شود. به این بیماری، ورم مفاصل و استخوان‌ها و آماس مفصلی‌استخوانی هم گفته می‌شود. آرتروز یک بیماری تخریبی پیش‌رونده در غضروف مفاصل است ولی علی‌رغم نام‌گذاری آن، یک بیماری التهابی نیست (بر خلاف روماتیسم مفصلی) چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه می‌باشد. در آرتروز تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی داریم که باعث التهاب بافت‌های اطراف می‌گردد. این عارضه ممکن است هر یک از مفاصل را درگیر سازد ولی شایع‌ترین مفاصل درگیر عبارتند از مفاصل دست ،پا، زانو، ران و ستون فقرات. این بیماری بسیار شایع است و در ۲۵٪ ویزیت‌های پزشکان عمومی و ۸۰٪ رادیوگرافی افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود (البته فقط 70٪ آنان علامت دارند).

آرتروز بیماری مفصلی

آرتروز بیماری مَفصلی است که ابتدا غضروف مفصل را درگیر می‌نماید. غضروف بافتی لغزنده است که انتهاهای استخوان‌ها را در یک مفصل می‌پوشاند. استخوان‌ها داشتن حرکتی آسان بر روی یکدیگر را مدیون غضروفهای سالم هستند. وظیفه دیگر غضروف‌ها جذب تکانه‌ها در طی حرکات فیزیکی می‌باشد. در بیماری آرتروز غضروف‌ها نازک شده و بتدریج در برخی نواحی از بین می‌رود که باعث می‌شود استخوان‌های زیر غضروفها به همدیگر ساییده شوند. نهایتاً درد، التهاب و کاهش حرکت در مفصل به وجود آید. به مرور زمان مفصل شکل طبیعی خودش را از دست می‌دهد و زوائدی استخوانی در لبه‌های آن ایجاد می‌گردد که خود باعث درد و ناراحتی بیشتر می‌شود. برعکس سایر التهاب‌های مفصلی مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز تنها مفاصل را درگیر می‌نماید و به سایر اندام‌ها کاری ندارد. روماتیسم مفصلی افراد جوانتر را مبتلا می‌کند و ممکن است علاوه بر درگیری مفصل فرد احساس مریضی، خستگی یا تب نماید.

علائم و نشانه های آرتروز

درد مفاصل، محدودیت حرکت و کاهش انعطاف‌پذیری مفاصل، التهاب و تورم مفصل، معمولاً بدون گرما یا تب همراه درگیری مفاصل، نشت (افیوژن) مفصل و صدای ترق و تروق یا صدای ساییده شدن با حرکت مفصل مبتلا (گاهی). درد ممکن است در آغاز خفیف باشد، ولی می‌تواند به قدری شدید گردد که زندگی و خواب بیمار را دچار اختلال کند. درد مفاصل موجب عدم تحرک کافی بیمار می‌شود که این خود باعث لنگیدن، تحلیل رفتن و ضعیف شدن ماهیچه‌های پیرامون مفصل مبتلا و شل شدن رباط‌ها می‌گردد. تغییرات مفصلی دایمی هستند و بیماری ماهیت پیشرونده دارد. در درگیری مفاصل انگشتان دست ما تورم استخوان را داریم که در مفاصل انتهایی انگشتان گره‌های هبردن (Heberden’s nodes) و در مفاصل میانی گره‌های بوشار (Bouchard’s nodes) نامیده می‌شوند.

اقدامات درمانی برای آرتروز

برای تخفیف درد، مفاصل مبتلا را گرم کنید و عضلات اطراف مفاصل درگیر را ماساژ دهید. برای آرتروز گردن از یک گردن بند بی حرکت کننده گردن استفاده کنید. در آرتروز ستون فقرات، هنگام خواب به پشت بخوابید و از یک تشک سفت استفاده کنید. جراحی‌های توصیه شده برای استئوآرتریت شدید (مقاوم به درمان) شامل مفصل‌سازی (آرتروپلاستی) و مفصل‌خشکانی (آرترودز)، یا برداشتن تکه‌های استخوانی در پی معاینه با مفصل‌بین می‌باشد. مفصل‌بین (آرتروسکوپ) وسیله‌ای برای معاینهٔ داخل مفصل و تشخیص و عمل جراحی است. فعالیت ورزشی متوسط برای آرتروز مفید است. استراحت تنها در مرحله حاد بیماری که مفاصل خیلی دردناکند ضروری است. درمان فیزیکی برای توان‌بخشی عضلات و مفاصل (تنها برای موارد شدید). فیزیوتراپی یکی از درمان‌های قابل توجه در این بیماری است. در فیزیوتراپی، درمانگر با دادن تمرینات مناسب به بیمار و حرکات مفصلی و تحریکات اولتراسوند زمینه را برای بهبودی مهیا می‌کند توانبخشی کار درمانی برای افرادی که در کارهای روزمره دچار مشکل شده اند. ممکن است جلوگیری از حرکت زیاد مفصل لازم باشد (با استفاده از چوب‌های زیربغل، عصا، واکر و زانوبند کشی) تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف هندوانه در کاهش علائم آرتروز زانو و رماتیسم و تقویت دستگاه ایمنی و دفاعی بدن علیه عفونت‌ها نقش مؤثری دارد.[۲] عسل طبیعی به خاطر خاصیت ضد باکتری بالا و خواص ضد التهابی طبیعی آن ، محبوبیت زیادی در درمان درد مفاصل دارد. عسل به صورت طبیعی باعث کاهش التهاب مفاصل و کاهش درد می شود. برای آماده سازی، 2 قاشق غذاخوری عسل خالص را با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین به 1 فنجان چای سبز گرم اضافه کنید، این نوشیدنی عسل و دارچین را روزانه در صبح و شام استفاده کنید.

مفصل چیست

مفصل جایی است که دو استخوان در کنار هم قرار میگیرند. مفصل باعث میشود قسمت های مختلف بدن نسبت به هم حرکت کنند و حرکت استخوان ها در مفصل به علت کششی است که از طریق عضلات به آنها اعمال میشود. دو انتهای استخوان ها در جایی که با هم مفصل میشوند به وسیله پرده بافتی محکمی پوشیده شده که به آن کپسول مفصلی میگویند. در اطراف کپسول مفصلی نوارهای بافتی محکمی قرار دارند که به آنها لیگامان یا رباط میگویند و مسئول پایدار کردن مفصل هستند. غضروف یک بافت سخت ولی صاف و قابل انعطاف است که روی انتهاهای استخوان ها در محلی که در کنار هم قرار می گیرند را می پوشاند.

دلایل و علل مبتلا شدن به آرتروز

چندین فاکتور وجود دارد که می‌توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند، این عوامل شامل: افزایش سن. خطر ابتلا به آرتروز با افزایش سن افزایش می‌یابد. جنسیت. زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. وراثت. بعضی از افراد بصورت مادرزاد دچار مشکلات استخوانی هستند، که خطر ابتلای آنها به آرتروز را افزایش می‌دهد. آسیب دیدن مفاصل. زمانیکه مفاصل هنگام ورزش و یا سایر تصادفات آسیب می‌بینند، خطر ابتلای مفصل آسیب دیده به آرتروز افزایش می‌یابد. چاقی. حمل وزن بیشتر توسط بدن باعث فشار بیش از حد بر مفاصل می‌شود. مشاغل خاص. اگر شغل افراد از نوعی است که فشار مداوم برروی مفاصل می‌شود، خطر ابتلای شما به آرتروز افزایش می‌یابد. سایر بیماری‌ها. ابتلا به دیابت، کم کاری تیروئید، نقرس یا بیماری پاژه خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد

درمان دارویی بیماری آرتروز

برای درمان درد آرتروز می‌توان از داروهای زیر استفاده کرد: استامینوفن. استامینوفن می‌تواند درد را کاهش دهد اما تاثیری برروی التهاب و ورم ندارد. مصرف بیش از حد استامینوفن می‌تواند باعث آسیب رساندن به کبد شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs ). این داروها می‌توانند درد و التهاب را تا حدودی کاهش دهند، این داروها شامل ایبوپروفن، ناپروکسن و … می‌شوند. این داروها ممکن است باعث ناراحتی معده، مشکلات قلبی، احساس صدا درگوش، مشکلات قلبی، خونریزی و مشکلات کبد و کلیه شوند. مصرف این داروها در افراد مسن می‌تواند خطرناک تر باشد. داروهای مخدردار. در موارد شدید بیماری، ممکن است داروهای مخدر دار تجویز شوند. درمان های غیر دارویی شامل: فیزیوتراپی. کار درمانی. درمان های جراحی شامل: استتومی (برش استخوان و جدا کردن و خارج کردن قسمتی از استخوان). تعویض مفاصل. در این جراحی پزشک مفصل آسیب دیده را خارج کرده و با پروتزهای پلاستیکی و آهنی جایگزین می‌کند. درمان آرتروز با طب سنتی یا جایگزین: این درمان ها برای کاهش درد بجای درمان‌های دارویی استفاده می‌شوند که شامل: طب سوزنی. از طب سوزنی برای کاهش درد مفصل و بهبود عملکرد مفصل استفاده می‌شود. تای چی و یوگا. این درمان‌های ورزشی ممکن است بتوانند تاثیری بر درد آرتروز داشته باشند.

بیشتر بخوانید : کپسول باکتری ♥ کپسول برای عفونت دندان ♥ کپسول بره موم ♥ کپسول تتراسایکلینکپسول پیروکسیکام

  • محسن موسوی

قرص بیزاکودیل

قرص بیزاکودیل ,قرص بیزاکودیل و لاغری,قرص بیزاکودیل برای لاغری,قرص بیزاکودیل چیست,قرص بیزاکودیل 5 میلی چیست,قرص بیزاکودیل در بارداری,قرص بیزاکودیل در شیردهی,قرص بیزاکودیل 5 میلی برای چیست,قرص بیزاکودیل برای چیه,قرص بیزاکودیل برای کودکان

قرص بیزاکودیل

توضیحاتی در مورد قرص بیزاکودیل

قرص بیزاکودیل با انگلیسی Bisacodyl از داروهای ملین است که در یبوست‌های مزمن و بواسیر استفاده می‌شود. اسهال و استفراغ از عوارض مصرف قرص بیزاکودیل می باشد. داروی بیزاکودیل یکی از رایج‌ترین داروهایی است که در درمان یبوست به کار می‌رود و سالمندان در مقایسه با دیگران بیشتر با این دارو آشنا هستند. 2 بیزاکودیل مشتق دی‌فنیل‌متان است و به شکل قرص‌های 5 میلی‌گرمی و شیاف‌های 5 و 10 میلی‌گرمی در داروخانه‌های کشور عرضه می‌شود. 3 بیزاکودیل با اثر مستقیم بر روده، فعالیت حرکتی روده را افزایش می‌دهد. 4 بیزاکودیل در درمان کوتاه مدت یبوست و آماده کردن روده پیش از جراحی کاربرد دارد. 5 میزان مصرف بیزاکودیل در بزرگسالان 10 تا 15 میلی‌گرم پیش یا پس از غذا است. همچنین برای آماده کردن روده می‌توان میزان مصرف این دارو را تا 30 میلی‌گرم نیز افزایش داد. 6 داروی بیزاکودیل نیز مشابه همه داروهای دیگر برخی عوارض جانبی دارد که اغلب دستگاه عصبی مرکزی، گوارش و خونی را درگیر می‌کند و تظاهرات آن بیشتر به صورت ضعف عضلانی، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، اسهال و سوزش مقعد بروز می‌کند. 7 مصرف بیزاکودیل در افرادی که دچار درد شکمی، تهوع، استفراغ و شقاق مقعد هستند، توصیه نمی‌شود و همچنین در زنان باردار پیشنهاد می‌شود با احتیاط و با نظر پزشک خانواده مصرف شود. 8 بیزاکودیل از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و 6 تا 12 ساعت بعد در بدن اثر می‌کند و از طریق کبد دفع می‌شود. 9 مصرف هم‌زمان آنتی‌اسیدها و بیزاکودیل سبب حل شدن زودرس قرص‌های پوشش‌دار و در نتیجه دردهای شکمی می‌شود. 10 هنگام مصرف بیزاکودیل و به منظور جذب بهتر، توصیه می‌شود فقط با آب آن را میل کنید و تا یک ساعت پس از مصرف، آنتی‌اسید، شیر یا قرص سایمیتیدین مصرف نکنید. 11 فرم خوراکی دارو را صبح‌ها و عصرها مصرف کنید و برای اجتناب از صدمه به پوشش قرص‌ها، از جویدن و یا خرد کردن آنها خودداری کنید. 12 برای مصرف شیاف بیزاکودیل، ابتدا شیاف را با آب مرطوب کنید و با انگشت سبابه به اندازه 5 سانتی‌متر به داخل مقعد فرو برید و تا هنگام شروع احساس دفع که 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد در آنجا نگه دارید و پس از آن با محتویات روده دفع کنید. 13 از مصرف طولانی مدت بیزاکودیل خودداری کنید زیرا حرکات روده دچار اختلال می‌شود. 14 حرکات طبیعی روده اغلب در طول روز دیده نمی‌شوند. در صورت وجود درد شکمی، تهوع و استفراغ دارو را مصرف نکنید. 15 در صورتی که علایم یبوست برطرف نشد و یا نشانه‌های عدم تعادل الکترولیت‌ها مانند درد عضلانی شکم، ضعف و گیجی ایجاد شد، پزشک خانواده‌تان را آگاه سازید.در این مطلب از سایت جسارت به خواص و عوارض مصرف قرص بیزاکودیل 5 میلی در بارداری و شیردهی و برای لاغری می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

قرص بیزاکودیل و یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی متداول است که برای رفع آن داروهای مختلفی وجود دارد. یکی از این داروها قرص بیزاکودیل می‌باشد. اگر پزشک شما هم به تازگی این دارو را برای شما تجویز کرده است بهتر است درباره موارد مصرف و یا عوارض احتمالی آن اطلاعات کافی داشته باشید.قبل از مصرف این دارو در صورتی که هرکدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید . اگر به بیزاکودیل حساسیت دارید در صورتی که دچار مشکلات روده مانند انسداد روده هستید در صورتی که مشکلات معده دارید اگر دچار خونریزی از مقعد هستید در صورتی که مشکلات بلع دارید و نمی توانید قرص را بدون جویدن ببلعید در صورتی که در دوران بارداری هستید و یا قصد حاملگی دارید اگر در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید .در دوره مصرف بیزاکودیل به این نکات توجه کنید . در زمان تجویز این دارو تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید معمولا نباید بیش از یک هفته از شیاف بیزاکودیل استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما صلاح بداند در دوره مصرف بیزاکودیل از سایر داروهای ملین استفاده نکنید در صورتی که بعد از مصرف قرص بیزاکودیل یا استعمال شیاف بیزاکودیل دچار خونریزی از مقعد شدید ، سریعا به پزشک مراجعه کنید بعد از مصرف قرص بیزاکودیل حداقل تا یک ساعت از شیر و سایر محصولات لبنی استفاده نکنید قرص بیزاکودیل را کامل ببلعید و از جویدن این قرص خودداری کنید . بعد از مصرف این دارو مقدار زیادی آب بنوشید.از داروهای ملین است که در یبوست‌های مزمن و بواسیر استفاده می‌شود. اسهال و استفراغ از عوارض مصرف قرص بیزاکودیل می‌باشد. این دارو یک ملین تحریک کننده تماسی است که در یبوست‌های مزمن، بواسیر و آماده‌سازی روده برای کولونوسکوپی یا جراحی استفاده می‌شود. این دارو با اثر مستقیم بر روده، فعالیت حرکتی روده را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که خونریزی از مقعد یا نارسائی در حرکات روده بعد از مصرف شیاف بیزاکودیل نشان دهنده حالت جدی و خطرناکی است. بنابراین با مشاهده چنین علایمی مصرف دارو بایستی قطع شود.

قرص بیزاکودیل چیست

بیزاکودیل به عنوان یک مسهل محرک برای درمان کوتاه مدت یبوست و تخلیه رکتوم و کولون قبل از انجام آزمون ها یا جراحی کولون مصرف می شود.قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) یک ملین تحریک کننده تماسی است که در یبوست‌های مزمن، بواسیر و آماده‌سازی روده برای کولونوسکوپی یا جراحی استفاده می‌شود. این دارو به شکل قرص‌های ۵ میلی‌گرمی و شیاف‌های ۵ و ۱۰ میلی‌گرمی موجود بوده و با اثر مستقیم بر روده، فعالیت حرکتی روده را افزایش می‌دهد.

مشخصات قرص بیزاکودیل

قرص بیزاکودیل به انگلیسی: Bisacodyl  میشود و رده درمانیآن ملین. اشکال دارویی: قرص، شیاف کودکان و بزرگسالان است

موارد مصرف قرص بیزاکودیل

بیزاکودیل در یبوستهای مزمن، بواسیر و آماده‌سازی روده برای کولونوسکوپی یا جراحی استفاده می‌شود.

مکانیسم اثر قرص بیزاکودیل

بیزاکودیل یک ملین تحریک کننده تماسی است که به صورت شیاف مستقیماً بر روی مخاط روده بزرگ اثر گذاشته و حرکات دودی طبیعی در سر تا سر روده بزرگ ایجاد می‌کند. جذب این دارو بسیار ضعیف می‌باشد. بیزاکودیل در تماس با مخاط یا انشعابات تحت مخاطی روده بزرگ، انتهاهای عصبی حسی را تحریک نموده و ایجاد رفلکس‌های پاراسمپاتیک می‌نماید و در نتیجه انقباضات پریستالتیک را افزایش می‌دهد. این دارو همچنین موجب افزایش تجمع آب و املاح در روده بزرگ گشته و باعث افزایش اثر ملین می‌گردد. اثر دارو (حرکات روده) معمولاً ۱۵ دقیقه تا یک ساعت پس از استعمال شیاف بروز می‌نماید.

عوارض قرص بیزاکودیل

تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، سوزش مقعد (بدنبال استعمال شیاف)، وابستگی در مصرف طولانی مدت. در شیردهی قابل مصرف است.

نحوه و روش مصرف قرص بیزاکودیل

برای اطلاع از مقدار و نحوه مصرف قرص بیزاکودیل با پزشک مشورت کنید. به طور معمول کودکان بین ۳ تا ۱۳ سال روزانه تا ۱۰ میلی‌گرم و افراد بالای ۱۲ سال روزانه ۵ تا ۱۵ میلی‌گرم از این دارو می‌توانند مصرف کنند. برای بزرگسالان نیز تا ۲۰ میلی‌گرم از این دارو روزانه قابل مصرف است. فرم خوراکی دارو را صبح‌ها و عصر‌ها مصرف کنید و برای اجتناب از صدمه به پوشش قرص‌ها، از جویدن و یا خرد کردن آن‌ها خودداری کنید. توجه: خونریزی از مقعد یا نارسائی در حرکات روده بعد از مصرف شیاف بیزاکودیل نشان دهنده حالت جدی و خطرناکی است. بنابراین با مشاهده چنین علائمی مصرف دارو بایستی قطع شود.

نکاتی در مورد مصرف قرص بیزاکودیل

از جویدن یا خردکردن قرص‌های بیساکودیل یا از مصرف آن با داروهای ضد اسید خودداری کنید. در صورت وجود علایم آپاندیسیت و تا دو ساعت بعد از مصرف سایر داروها، از مصرف این دارو خودداری کنید. قرص را هنگام درد شکمی ، تهوع و استفراغ استفاده نکنید. برای اثر سریع‌تر ، قرص بیزاکودیل را با معده خالی مصرف کنید. در درمان بارداری و شیردهی در صورت استفاده از این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید. هنگام مصرف این دارو روزانه ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید. استفاده از رژیم غذایی دارای فیبر، مایعات کافی و ورزش منظم توصیه می‌شود. مصرف بیزاکودیل در افرادی که دچار درد شکمی، تهوع، استفراغ و شقاق مقعد هستند، توصیه نمی‌شود. مصرف هم‌زمان آنتی‌اسیدها و بیزاکودیل سبب حل شدن زودرس قرص‌های پوشش‌دار و در نتیجه دردهای شکمی می‌شود. از مصرف طولانی مدت بیزاکودیل خودداری کنید زیرا حرکات روده دچار اختلال می‌شود. در صورتی که علائم یبوست برطرف نشد موارد را به اطلاع پزشک معالج برسانید. بیزاکودیل اغلب باعث یک تا دوبار دفع مدفوع می‌گردد. مصرف درازمدت ترکیبات ملین و یا فیبرهای غذایی منجر به تغییر در فلور روده‌ای و کاهش جذب ویتامین k و مواد معدنی می‌گردد.در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص بیزاکودیل ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با وارژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با این دارو می تواند عوارض جانبی شدید و گاهی مرگ در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با بیزاکودیل روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

منع مصرف قرص بیزاکودیل

بیساکودیل در صورت وجود آپاندیسیت یا نشانه های آن یا خونریزی مقعد و نیز در انسداد روده با علت نامشخص نباید مصرف شود. این دارو در صورت کولوستونی یا ایلنوستومی نباید مصرف شود.

تداخلات دارویی قرص بیزاکودیل

مصرف بیش از حد این دارو باعث دفع املاح پتاسیم می شود و اثر داروهای مدر در کاهش غلظت سرمی پتاسیم را کاهش می دهد. مصرف همزمان داروهای ضد اسید و شیر با قرص های بیساکودیل ممکن است باعث حل شدن سریع روکش قرص ها و در نتیجه بروز تحریک معده یا دوازدهه شود.

شیاف و قرص بیزاکودیل

افراد زیادی روزانه مشکل یبوست دارند. قرص بیزاکودیل یک ملین است که برای درمان‌های یبوست های مزمن استفاده می‌شود. قرص بیزاکودیل با اثر مستقیم بر روده، فعالیت حرکتی روده را افزایش می‌دهد.این دارو هم به شکل قرصا است هم به شکل شیاف مصرف می‌شود.شیاف : کودکان زیر 2 سال : نصف شیاف 5 میلی گرمی در صورتی که پزشک تجویز کرده باشد . کودکان 2 تا 11 سال : روزانه 1 تا 2 شیاف 5 میلی گرمی بالغین روزانه 1 شیاف تا 10 میلی گرمی

مصرف قرص بیزاکودیل در یبوست کودکان

در صورت وجود مدفوع سفت در شکم کودک، نرم کردن مدفوع با تنفیه داروهای تجویز شده توسط پزشک (پارافین، لاکتولوز،…) به طور موقت مشکل حاد کودک را رفع می کند. مصرف میوه ها و سبزیجات به مقدار کافی و مداوم (به ویژه میوه هایی نظیر آلو، انجیر، انگور، توت، کیوی، گلابی و خشکبارهای مشتق شده از آنها، سالاد و …) از بازگشت یبوست پیشگیری می کنند. مصرف بیش از حد موز و شیر گاو در کودکان می تواند باعث تشدید یبوست شود. کودک مبتلا به یبوست باید روزانه بعد از صبحانه و شام به مدت 10 دقیقه در توالت بنشیند که این کار به تدریج منجر به بروز خودبخودی عمل دفع در آن زمان می شود. توالت های ایرانی در کودکان مبتلا به یبوست مفیدتر از توالت های فرنگی است. داروهای مختلفی ممکن است توسط پزشک برای درمان یبوست تجویز شوند که برخی از آنها عبارتند از:پودر اتیلن گلیکول (پیدرولاکس)، شربت لاکتوز، هیدروکسید منیزیم، ترکیبات مشتق شده از انجیر، شربت پارافین و روغن کرچک (مصرف این دو دارو در سن زیر یکسال و به مدت طولانی ممنوع است). در حال حاضر داروهای انتخابی برای درمان یبوست کودکان، پودر پیدرولاکس است. مقدار مصرف این دارو براساس وزن کودک توسط پزشک تعیین می شود. یک بسته پودر 70 گرمی باید در یک لیتر آب یا آب میوه حل می شود. البته همه یک بسته دارو لازم نیست که یکباره حل شده و آماده شود، بلکه هر بار می توان مقدار تجویز شده را در حجم مناسب آب یا آب میوه حل کرد و به کودک خورانید. مصرف طولانی مدت این دارو عارضه ای به همراه ندارد و در چند ماه اول عمر نیز می توان مصرف کرد. مصرف برخی داروها در درمان یبوست نظیر ترکیبات سنا (سناگل و …)، قرص و شیاف بیزاکودیل باید با احتیاط و حتماً با نظر پزشک متخصص کودکان باشد وگرنه می توانند عوارض جدی به دنبال داشته باشند. ضمناً پس از قطع مصرف طولانی مدت این نوع داروها، احتمال عود یبوست شدید به دلیل ایجاد وابستگی به آنها زیاد است. استفاده طولانی مدت و خودسرانه شیاف ها برای درمان یبوست به دلیل تحریک مقعد و ایجاد شقاق و التهاب موضعی توصیه نمی شود. رعایت محدودیت های سنی در دارو درمانی یبوست مهم است. به عنوان مثال مصرف قرص یا شیاف بیزاکودیل، حداقل تا دو سالگی و مصرف پارافین یا روغن کرچک در کودکان زیر یکسال توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید : قرص بیسموت ♥ قرص ب کمپلکس ♥ قرص بیهوشی ♥ قرص پروپرانولول قرص پروپرانول

  • محسن موسوی

قرص پاراستامول

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۱۹ ب.ظ

قرص پاراستامول

قرص پاراستامول ,قرص پاراستامول خارجی,قرص پاراستامول در بارداری,در مورد قرص پاراستامول,کاربرد قرص پاراستامول,قرص جوشان پاراستامول,قیمت قرص پاراستامول,عوارض جانبی قرص پاراستامول,خرید قرص پاراستامول,قرص پاراستامول ۵۰۰

قرص پاراستامول

توضیحاتی در مورد قرص پاراستامول

پاراستامول اقدامات ضد درد و ضد تب-شبیه به آسپرین است و از این رو جایگزین مناسب برای بیماران حساس به آسپرین است. برای تسکین خفیف تا متوسط درد و تب شرایط، به عنوان مثال سردرد، دندان درد، سرماخوردگی، آنفولانزا، درد روماتیسمی و ژنیکولوژیک.در این مطلب از سایت جسارت به کاربرد و عوارض جانبی قرص پاراستامول 500 خارجی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

نام های تجاری قرص پاراستامول

جالب است بدانید که نام های تجاری که برای قرص پاراستامول است آلودون، کالپول، هدکس، پانادول و… می باشد. یکی از قرصهای ضد درد است که عوارض کمتری را نسبت به قرص آسپرین و سایر داروهای ضد درد دارد.

مزایای قرص پاراستامول

از مزایای این قرص این است که حالت دل بهم خوردگی و خونریزی را در معده به وجود نمی آورد به طوریکه حتی تمام مبتلایان به خونریزی و زخم معده هم می توانند از آن به جای آسپرین استفاده کنند. از مزایای دیگر داروی پاراستامول این است که از دارو های ضد درد و ضد مخدر می باشد. و اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید با خبال راحت می توانید از این دارو مصرف نمایید. از عوارض جانبی این قرص که بر اثر مصرف زیاد ممکن است به وجود بیاید آسیب رساندن به کلیه و کبد می باشد که می تواند مشکلات جدی را برای آن عضوها پیش بیاورد. همین طور مصرف زیاد پاراستامول در کنار نوشیدن الکل نیز برای بدن سمی و خطرناک است. که در بدن سمی مهلک تولید می کند. پاراستامول برای خانم های شیرده بی خطر است. این دارو به صورت قرص، شیاف، کپسول و مایع است.

موارد مصرف قرص پاراستامول

این دارو که جزء داروهای قابل نگهداری در خانه می باشد برای تسکین و کاهش درد و تب مورد استفاده قرار می گیرد. ضمناً برای بچه ها به همان اندازه بزرگسالان، مفید می باشد و تأثیردارد. از فواید این دارو این است که موجب دردهای شکمی نمی شود و سبب خونریزی داخلی نمی گردد. لذا برای افرادی که از زخم گوارشی رنج می برند و یا کسانیکه مصرف آسپرین برایشان ضرر دارد،‌ بسیار مفید و سودمند می باشد. البته باید توجه داشت که مصرف این دارو در دوز بالا خطرناک است موجب آسیب های کبدی گردد.

مشخصات قرص پاراستامول

استامینوفن در انگلیسی: Acetaminophen یا پاراستامول (Paracetamol) رده درمانی: داروهای مسکن اشکال دارویی: قطره، قرص، شربت و شیاف که عمدتاً به صورت قرص هست استامینوفن دارویی مسکن و تب‌بُر است که بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف قرص پاراستامول

قرص استامینوفن را می‌توان برای سهولت بلع، خرد کرد. اشکال خوراکی استامینوفن را می‌توان با مقدار اندکی از مواد غذایی نظیر ماست یا مربا مخلوط کرد. برای استعمال راحت‌تر شیاف بهتر است آن را ۳۰ دقیقه در یخچال نگاه داشت. اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید، می‌توانید به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی رسیده‌است، نوبت فراموش شده را رها کرده به برنامه دارویی منظم خود بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید. اگر استامینوفن را به سبب درد، تب یا گلودرد مصرف می‌کنید در هریک از شرایط زیر با پزشکتان مشورت کنید: درد بیش از ۱۰ روز (در کودکان ۵ روز) طول بکشد یا اینکه علامت جدیدی به آن اضافه شود. تب بیش از ۳ روز طول بکشد، بدتر شود، یا علامت جدیدی اضافه شود. گلودرد دردناکتر شود، بیش از ۲ روز طول بکشد، یا تهوع، استفراغ، بثورات جلدی، یا سردرد رخ دهد. فراموش کردن دارو: اگر این دارو را برای درد با تجویز پزشک مصرف می کنید می توانید به محض یاد آوری دوباره آن را مصرف کنید ولی چنانچه فقط برای تسکین درد موضعی از آن استفاده می کنید می توانید به محض تسکین یافتن درد مصرف آن را قطع نمایید. مصرف قرص پاراستامول در حین رانندگی و انجام کارهای دشوار موردی ندارد. اثر این دارو بعد از مصرف تا 6 ساعت بعد از آن است. زمان مصرف دارو : هر 4 تا 6 ساعت یکبار در مواقع لزوم ضمناً برای بچه ها نباید بیشتر از 4 روز در هر 24 ساعت مصرف شود. اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : بزرگسالان (500 میلی گرم تا 1 گرم در هر دوز ضمناً این مقدار می تواند به میزان 4 گرم در روز افزایش یابد) کودکان (60 تا 120 میلی گرم در هر دوز کودکان 3 ماهه تا یکساله و 120 تا 250 میلی گرم در هر دوز کودکان 1 تا 5 ساله و 250 تا 500 میلی گرم در هر دوز کودکان 6 تا 12 ساله) چگونگی تأثیر دارو : اثرات این دارو ظرف 15 تا 60 دقیقه پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند. ضمناً این اثرات مدت 6 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت. طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. چگونگی قطع مصرف دارو : به محض رفع نیاز می توان مصرف این دارو را بدون هیچ مشکلی قطع نمود. اما اگر در طی مدت درمان با این دارو دچار ظاهر شدن جوش گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعاً پزشک را در جریان قرار دهید. 

قرص پاراستامول و عوارض آن

نکته مهم این است که اگر این دارو را مطابق تجویز پزشک مصرف نمایید هیچ گونه عوارض جانبی برای شما نخواهد داشت. چنانچه یکی از نشانه های زیر رویت شد بلافاصله به پزشک و فوریت های پزشکی مراجعه کنید. این نشانه ها شامل جوش و حالت تهوع است که در شرایطی که با پزشک هم مشورت کردید این علائم ظاهر شد مصرف آن را قطع نمایید. همچنین چنانچه مشکل پوستی راش مشاهده شد نیز مصرف باید قطع گردد.در صورتی که دچار هریک از نشانه‌های جدی زیر شدید، استامینوفن خود را قطع کرده، با پزشکتان تماس بگیرید: زردی پوست یا چشمها، اسهال، بی‌اشتهایی، تهوع، یا استفراغ، معده درد، درد، تورم یا حساسیت در بالای شکم، مدفوع سیاه و قیری شکل، ادرار خونی یا کدر، کاهش ناگهانی ادرار، کبود شدگی یا خون‌ریزی غیرعادی، بثورات جلدی، زخمهای دهانی، یا تب یا گلودردی که پیش از درمان وجود نداشته و ناشی از بیماری ای که بخاطرش تحت درمان قرار گرفته‌اید، نباشد. مصرف بیش از ۴ گرم استامینوفن در روز در دراز مدت باعث بروز نارسایی شدید کبدی می‌گردد. تاری دید شدید و کوری و ضعف حتی از کار افتادن کبد گزارش شده. 

تداخل دارویی قرص پاراستامول

تداخل دارویی: این دارو نباید با قرص کواستیرامین مصرف شود زیرا جذب پاراستامول را در بدن کاهش می دهد. در بعضی از ضد انعقادها مثل وارفارین اگر همزمان مصرف شود به مقدار زیاد باید مصرف آنها را تنظیم کرد تا مشکلی پیش نیاید.ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. دارویی که ممکن است با این دارو تداخل کند: کتوکونازول(ketoconazole). داروی استامینوفن ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص تداخل کند و موجب شود نتایج آزمایش، اشتباه شود. قبل از انجام آزمایش به پزشک یا پرستار خود بگویید که این دارو را استفاده کرده‌اید.

قرص پاراستامول در بارداری و شیردهی

مصرف دارو برای زنان حامله : اگر از دوز عادی دارو استفاده شود، خطری در بر ندارد. مصرف دارو برای زنان شیرده : خطری در بر ندارد.

قرص پاراستامول چیست

استامینوفن یا پاراستامول به گروهی از داروها به نام ضد درد و یا مسکن تعلق دارد. این دارو برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط به کار می‌رود. پاراستامول( استامینوفن ) برای کاهش تب به‌ ویژه پس از ایمونیزاسیون (واکسیناسیون کودکان) به کار می‌رود. پاراستامول ( استامینوفن ) یک ضد درد رایج است که به اشکال کپسول، قرص و شربت بدون نسخه پزشک قابل تهیه است. بسیاری از برندهای مسکن و داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی پاراستامول هستند. مهم است که هر دارویی را تهیه می‌نمایید ترکیبات آن را از لحاظ پاراستامول چک کنید تا مقادیر بیش‌ازحدی از این دارو وارد بدنتان نشود.

شرایط نگهداری قرص پاراستامول

• تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید. • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.

 موارد احتیاط در مورد مصرف قرص پاراستامول

در صورت وجود هر یک از موارد زیر پیش از مصرف استامینوفن پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به هر نوع غذا ، نگاه‌دارنده‌ها ، رنگهای خوراکی ، یا داروها (بویژه استامینوفن یا آسپیرین‌). بارداری یا شیردهی‌. مصرف داروهای دیگر ، بویژه داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی ( NSAIDs ، نظیر ایبوپروفن ) ، آسپیرین ، یا ضدانعقادها (رقیق‌کننده‌های خون مثل وارفارین ، کومادین ). مصرف روزی بیش از سه قوطی یا بیشتر مشروبات الکلی‌. سابقه یا ابتلا به الکلیسم (اعتیاد به الکل‌) ، هپاتیت ویروسی ، فنیل کتونوری ، یا بیماری کبدی یا قلبی‌. نبایدها نباید بیش از مقدار ذکر شده بر روی برچسب جعبه دارو مصرف کنید، مگر اینکه پزشکتان چنین دستوری داده باشد، در غیر این صورت ممکن است دچار آسیب کلیوی یا کبدی شوید. نباید به کودکان زیر 12 سال در یک روز بیش از 5 نوبت استامینوفن به مقدار تعیین شده بر اساس سنشان بدهید. نباید در روز بیش از دو قوطی مشروب الکلی مصرف کنید مگر اینکه فقط بخواهید یک یا دو نوبت استامینوفن بخورید. مسمومیت در صورتی که به مصرف بیش از حد استامینوفن شک کردید، حتی در صورت عدم وجود هرگونه علامت مسمومیت از اورژانس تقاضای کمک کنید. درمان مسمومیت باید هرچه زودتر آغاز شود. در صورتی که درمان مصرف بیش از حد استامینوفن ظرف 24 ساعت اول آغاز نشود، ممکن است نتوان از آسیب کبدی یا مرگ جلوگیری کرد. اطلاعات دیگر اشکال ژنریک استامینوفن ارزانتر از انواع تجاری هستند و در اکثر موارد به همان اندازه مؤثرند. فراورده‌های استامینوفن طولانی‌اثر گرانتر می‌باشند، ولی ممکن است مصرفشان راحت‌تر و مناسبتر باشد.

قرص پاراستامول یا استامینوفن

استامینوفن (به انگلیسی: Acetaminophen) یا پاراستامول (Paracetamol) دارویی مسکن و تب‌بُر است که بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. استامینوفن به‌خوبی قابل تحمل بوده و مانند آسپرین عوارض جانبی بسیاری ندارد واز آن‌جاکه برای خرید و مصرف استامینوفن نیازی به نسخه پزشک نیست، این دارو به صورت آزاد در دسترس همگان است. بدون‌ نسخه‌ پزشک‌ قابل‌ تهیه‌ می‌باشد. این‌ دارو یک‌ مسکن‌ غیرمخدر است‌ که‌ در موارد دردهای‌ خفیف‌ تا متوسط‌ نظیر سردرد، دندان‌ درد، درد خفیف‌ استئوآرتریت‌ (آرتروز)، و دردهای‌ ناشی‌ از جراحی‌های‌ کوچک‌ کاربرد دارد. استامینوفن‌ همچنین‌ تب‌ را کاهش‌ می‌دهد. این‌ دارو ممکن‌ است‌ در بسیاری‌ دیگر از داروها با اسامی‌ تجاری‌ متفاوت‌ وجود داشته‌ باشد. در صورتی که پاراستامول به همراه ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی استفاده شود، می‌تواند در درمان دردهای شدید نیز موثر باشد. استامینوفن از داروهایی است که معمولاً در بیشتر نسخه‌های تجویز شده، برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به‌کار می‌رود. علیرغم اینکه مصرف پاراستامول براساس دوزاژ توصیه شده از سوی پزشک، خطری در پی ندارد لیکن مصرف بیش از حد می‎تواند به مسمویت کبدی منجر شود. مهم‌ترین علت نارسایی برق‌آسای کبد در غرب، مسمومیت‌های ناشی از پاراستامول است. این دارو عامل اصلی بسیاری از زیاده‌روی در مصرف‌ها در ایالات متحده، انگلستان، نیوزلند و استرالیا است. مشروبات الکلی خطر مسمویت با پاراستامول را افزایش می‌دهند.پاراستامول( استامینوفن ) به گروهی از داروها به نام ضد درد و یا مسکن تعلق دارد. این دارو برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط به کار می‌رود. پاراستامول( استامینوفن ) برای کاهش تب به‌ویژه پس از ایمونیزاسیون (واکسیناسیون کودکان) به کار می‌رود. پاراستامول( استامینوفن ) یک ضد درد رایج است که به اشکال کپسول، قرص و شربت بدون نسخه پزشک قابل تهیه است. بسیاری از برندهای مسکن و داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی پاراستامول هستند. مهم است که هر دارویی را تهیه می‌نمایید ترکیبات آن را از لحاظ پاراستامول چک کنید تا مقادیر بیش‌ازحدی از این دارو وارد بدنتان نشود

بیشتر بخوانید : قرص پرگابالین ♥ قرص پوکساید ♥ قرص پنتوپرازول ♥ قرص پانادول قرص پروژسترون

  • محسن موسوی

قرص آسنترا

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۳۴ ب.ظ

قرص آسنترا

قرص آسنترا ,قرص آسنترا ۵۰,قرص آسنترا ویکی پدیا,قرص آسنترا سرترالین,قرص آسنترا ۱۰۰,قرص آسنترا سرترالین 50,قرص آسنترا چیست؟,قرص آسنترا ۵۰ سرترالین,قرص آسنترا ۵۰ میلی,قرص آسنترا ۵۰ میلی گرم,قرص آسنترا ۵۰ برای چیه

قرص آسنترا

توضیحاتی در مورد قرص آسنترا

بهتر است بدایند که آسنترا یک داروی ضد اضطراب را کاهش می دهد. این دارو باعث افزایش سروتونین در مغز شده و روحیه را بهتر می کند.از مصرف دارو بعد از انقضاء یا اتمام تاریخ مصرف درج شده برروی بسته بندی خودداری کنید. دارو را در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد نگهداری نمایید. دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

ترکیبات قرص آسنترا

هر قرص روکشدار حاوی 50 میلی گرم و یا 100 میلی گرم سرترالین هیدروکلراید است. سـایر اجــزاء: کلسیم هیدروژن فسفات دی هیدرات، سدیم استارچ گلیکولات، سلولز میکروکریستالین، هیدروکسی پروپیل سلولز، تالک، منیزیوم استئارات، هیدروکسی پروپیل متیل سلولز، تیتانیوم دی اکساید(E171)، پروپیلن گلایکول.

خواص و فواید قرص آسنترا

در درمان افسردگی، اعتماد به نفس کافی در جمع دوستان و خانواده از دیگر دلایل افسرده شده افراد است. حال علت هر چه که باشد باید به فکر چاره بود. افسردگی را می‌توان با تکنیک‌های روانشناسی تا حدی کاهش داد. اما گاه این حالت تا اندازه‌ای پیش رفته است که تنها درمان آن رجوع به پزشک و استفاده از داروهای ضد افسردگی است. اگرچه داروهای مختلفی به منظور رفع افسردگی تولید و در قفسه داروخانه‌ها قرار گرفته است اما باید توجه داشت که این داروها هرکدام عوارض خاص خود را دارد و بنابراین بهتر است طبق نظر پزشک از داروهای کم عارضه در این زمینه استفاده کرد. قرص آسنترا یکی از این نمونه داروهاست 

تاثیر قرص آسنترا در بدن

کارکرد این قرص این است که سرترالین به آهستگی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و حداکثر سطح پلاسمائی آن 5/8-5/4 ساعت پس از مصرف آن است. متابولیسم عبور اول وسیعی در کبد دارد. راههای اصلی متابولیسم اصلی آن دمتیلاسیون و تبدیل آن به دمتیل سرترالین که غیر فعال است. به طور وسیعی در تمام بافتهای بدن توزیع شده و 98% باند پروتئینی دارد. نیمه عمر حذفی آن حدود 26 ساعت است. به میزان مساوی از ادرار و مدفوع دفع می شود که عمدتاً به شکل متابولیت است. این دارو وارد شیر مادر هم می شود.

موارد مصرف قرص آسنترا

آسنترا در درمان اختلالات افسردگی توأم یا بدون اضطراب، اختلالات پانیک یا وحشت زدگی (دوره های کوتاه اضطراب شدید یا حملات پانیک)، اختلالات وسواسی – اجباری obsessive – compulsive (تفکرات اجباری، رفتارهای تکراری مانند شستن مداوم دستها) بکار می رود.

عوارض گوارشی قرص آسنترا

عوارض گوارشی مانند احساس آبریزش بینی یا خارش که ادامه دار باشد،با پزشک خود صحبت نمایید.

قرص آسنترا

آسنترا نام تجاری داروی سرترالین می باشد. آسنترا یک داروی ضد افسردگی می باشد و معمولا در درمان افسردگی بکار می رود. این دارو برای کاهش علایم افسردگی نظیر تغییرات اشتها، تغییر در الگوی خواب ، تشویش و اضطراب ، از دست دادن کشش و تمایل به فعالیت های رومره ، کاهش میل جنسی ، تفکر کُند یا اختلال یا تمرکز، یا افکار خودکشی یا اقدام به آن ، تجویز می شود. سرترالین یک مهارکننده بازجذب سروتونین است . علاوه بر این از سرترالین برای درمان برخی اختلالات اضطرابی همچون اختلال وسواسی_جبری، حملات ترس، فوبیا و استرس به دنبال سانحه استفاده می شود. اخیرا سرترالین بصورت موفقیت آمیزی در درمان نشانگان (syndrome) قبل از حساسیت پستان ها ایجاد می کند، بکار رفته است. اصولا سرترالین باعث افزایش سطوح ماده ای طبیعی در مغز به نام سروتونین (serotonin) می گردد؛ این ماده در حفظ تعادل روحی نقش دارد. سرترالین در قالب قرص های پوشش دار تولید می شود.

مصرف قرص آسنترا

بسته به مشکل شما پزشک معالج دوز بخصوصی از آسنترا ( داروی ضد افسردگی ) را تجویز می کند.آسنترا روزی یک نوبت مصرف می شود. این دارو را می توان صبح قبل از هر کاری (تا فراموش نشود) یا شب پیش از خوابیدن مصرف نمود. هیچ گاه کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. برای جلوگیری از ناراحت شدن معده می توانید دارو را با غذا بخورید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، اگر حداکثر تا یک ساعت بعد به یاد آوردید مصرفش کنید؛ در غیر این صورت نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه دارویی معمولتان باز گردید. قرص ها را بطور کامل ببلعید و از جویدن یا خرد کردن آنها خودداری کنید. در ضمن ممکن است روز ها و حتی هفته ها طول بکشد تا شما اثرات سرترالین را بطور کامل احساس کنید. حتی در صورت احساس بهبودی بدون مشورت با پزشک معالج خود، مصرف دارو را قطع نکنید. اهمیت این مساله به خصوص در مواقعی است که دوزهای زیادی از سرترالین برای مدت طولانی استفاده کرده اید. اگر مصرف دارو را ناگهان قطع کنید، ممکن است دچار مشکلات جدی شوید.

نکاتی در مورد مصرف قرص آسنترا

احتیاط ها و هشدارها: در صورت ابتلا به بیماری های مزمن، اختلالات متابولیک، وجود حساسیت بیش از حد به داروها و نیز مصرف سایر داروها حتماً پزشک خود را مطلع سازید. مواردی که باید به پزشک اطلاع داده شود: ابتلا به بیماری کبدی (اگر لازم باشد، پزشک مقدار داروی تجویز شده را کاهش داده و یا فواصل تجویز آن را افزایش می دهد). سابقه بروز حملات صرعی سن کمتر از 16 سال بارداری و شیر دهی: پیش از مصرف هر دارویی با داروساز یا پزشکتان مشورت کنید. بی خطر بودن سرترالین در زمان بارداری یا شیردهی اثبات نشده است. اگر باردار هستید یا می خواهید باردار شوید و یا اگر به کودک خود شیرمی دهید، حتماً با پزشک در مورد مصرف سرترالین مشورت کنید. تأثیر بر روی رانندگی و کار با ماشین آلات: سرترالین باعث کاهش توانایی فیزیکی و ذهنی بیمار می شود، به خصوص اگر این دارو همراه الکل یا با داروهای خاص دیگری مصرف شود. از پزشک معالج خود درباره امکان کار با دستگاهها و رانندگی سؤال کنید. توصیه های پزشکتان با توجه به شدت بیماری، پاسخ شما به درمان و عوارض جانبی دارو خواهد بود.

تداخل دارویی با قرص آسنترا

در صورت مصرف دارویی دیگر حتی داروهای بدون نسخه پزشکتان را از موضوع مطلع سازید. اهمیت این موضوع به این دلیل است که بعضی از داروها میزان اثر بخشی سرترالین را تحت تأثیر قرار می دهند و برعکس. داروهایی که با آسنترا تداخل اثر دارند عبارتند از: کاربامازپین، فنی توئین، سوماتریپتان، فن فلورامین، آزمایش خون خواهد کرد. مصرف همزمان سرترالین و الکل توصیه نمی شود. مصرف آسنترا همراه غذا و نوشیدنی ها: مصرف آسنترا همراه با آب عکس می کنند. مصرف همزمان آسنترا با الکل به هیچ وجه توصیه نمی شود. داروهایی که ممکن است با قرص آسنترا تداخل ایجاد نمایند شامل موارد زیر می شوند. فنی توئین فن فلورامین ترامادول دیازپام کاربامازپین تولبوتامید سایمتیدین سوماتریپتان لیتیوم وارفارین

نحوه مصرف قرص آسنترا

با دقت به توصیه های پزشک عمل کنید. شما نباید بدون مشورت با پزشک درمان را قطع کرده و یا مقدار مصرف دارو را تغییر دهید. از پزشکتان بپرسید که تا چه زمانی باید مصرف دارو را ادامه دهید. دارو را یک بار در روز صبح یا شب مصرف کنید.مقدار مصرف دارو: افسردگی میزان معمول شروع درمان 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) سرترالین یک بار در روز می باشد. اگر درمان مؤثر نبود، پزشک به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته، دوز روزانه را به میزان حداکثر200 میلی گرم (چهار قرص 50 میلی گرمی یا دو قرص 100 میلی گرمی) افزایش می دهد. اختلالات وسواسی- اجباری: دوز ابتدایی 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرم) سرترالین یکبار در روز می باشد. در صورت مؤِثر نبودن درمان پزشک ممکن است در فاصله زمانی حداقل یک هفته ای دوز درمانی را از50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) حداکثر تا حد 200 میلی گرم (4 قرص 50 میلی گرمی و یا 2 قرص 100 میلی گرمی) افزایش دهد. درکودکان سنین 6 تا 12 سال: دوز ابتدایی روزانه 25 میلی گرم (نصف قرص 50 میلی گرمی) سرترالین می باشد. بعد از یک هفته، پزشک ممکن است دوز روزانه را به 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) سرترالین افزایش دهد.اختلالات پانیک: دوز ابتدایی روزانه 25 میلی گرم (نصف قرص 50 میلی گرمی) سرترالین می باشد. بعد از یک هفته، پزشک دوز روزانه را به 50 میلی گرم (یک قرص 50 میلی گرمی) سرترالین افزایش می دهد و به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته، دوز روزانه را به میزان حداکثر 200 میلی گرم (چهار قرص 50 میلی گرمی یا دو قرص 100 میلی گرمی) افزایش می دهد. دارو را باید هر روز در زمان معینی، همراه یا بدون غذا مصرف نمود. دارو را با مقداری آب مصرف نمایید. قرصها را نجوید یا خرد نکنید. قرصها را هرروز به طور مرتب مصرف نمایید. بعد از یک هفته ممکن است احساس بهبودی نسبی کنید. در مواردی هم احساس بهبودی 2تا 4 هفته پس ازآغاز درمان به وجود می آید. در صورت احساس بهبودی مصرف دارو را تا زمانی که پزشک معین کرده است ادامه دهید. پزشکتان معین خواهد کرد که دارو را چه زمانی قطع کنید. اگر احساس می کنید که تأثیر دارو بیش از حد زیاد و یا کم است با داروساز یا پزشکتان مشورت کنید.

عواض نادر قرص آسنترا

کرامپ، واکنشهای آلرژیک (قاعدگی، افزایش حجم و حساسیت پستانها و ترشح احتمالی شیر از آنها. در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی از جمله مواردی که ممکن است در این بروشور ذکر نشده باشد، پزشکتان را مطلع سازید.

مصرف قرص آسنترا در بارداری و شیردهی

مصرف این قرص در دوران بارداری و یا شیر دهی تنها زمانی مجاز است که نیاز به آن کاملا محرز شده باشد که این تنها با تشخیص و نظر پزشک صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید : قرص آلفن ایکس ♥ قرص آ اس آ ♥ قرص آسیکلوویر ♥ قرص آرامبخش قرص آتورواستاتین

  • محسن موسوی

ویتامین ث

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹ ب.ظ

ویتامین ث

ویتامین ث ,ویتامین ث جوشان,ویتامین ث در بارداری,ویتامین ث جوشان برای ورزشکاران,ویتامین ث جوشان برای کودکان,ویتامین ث جوشان در بارداری,ویتامین ث جوشان

ویتامین ث , ویتامین ث جوشان , ویتامین ث در بارداری , ویتامین ث جوشان برای ورزشکاران

ویتامین یکی از چیزهایی است که برای سلامت بدن ما الزامی است.همه ما نام ویتامین را زیاد شنیده ایم و انواع مختلف آنرا میشناسیم.مثلا در بین ویتامین ها می توانیم به ویتامین ب , ویتامین ای , ویتامین سی , ویتامین دی , ویتامین b6 , قرص ویتامین e , قرص ویتامین d , ویتامین a , ویتامین c , ویتامین e , ویتامین b و ویتامین d اشاره کنیم.

توضیحاتی در مورد ویتامین ث

به طور کلی ویتامین های ث یا ال-آسکوربات یا اسکوربیک اسید ریز مغذی حیاتی برای گونه‌های پیشرفته پستانداران (انسان، میمون‌ها و مانند این‌ها)، شمار اندکی از گونه‌های دیگر پستانداران (به‌ویژه خوکچه هندی و خفاش‌ها)، تعدادی از گونه‌های پرندگان و برخی ماهی‌هاست. تقریباً بجز موارد که در بالا ذکر شد بقیه جانداران این ویتامین را در بدن خود می‌سازند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد ویتامین ث صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

کمبود ویتامین ث و مکمل‌ های غذایی

هرگز نگران کمبود این ویتامین نباشید چرا که کمبود ویتامین ث را می‌توان با مکمل‌های غذایی دریافت کرد با این حال دریافت مشورت از تیم پزشکی حرفه ای به جای خوددرمانی با مکمل ها بیشتر توصیه می‌شود. چون مکمل‌های ویتامین ث در صورت مصرف زیاد، می‌توانند عوارض جانبی مانند حالت تهوع یا سوء هاضمه به همراه داشته باشند.

ویتامین ث و بیماری اسکروی

در تاریخ و در قرن نوزدهم و در جریان مبتلا شدن بسیاری از دریانوردان به بیماری اسکروی این دریانوردان چاره کار را در مصرف مرکبات دیدند و بالاخره در سال ۱۹۲۸ این ویتامین در میوه پرتقال کشف شد و اسید اسکوربیک نامیده شد. این ویتامین که از ویتامین‌های محلول در آب است، در برابر حرارت و مواد قلیایی از بین می‌رود. این ویتامین در واکنش‌های شیمیایی بدن یک حمل‌کننده الکترون است و از مهمترین آنتی اکسیدان‌ها است.ویتامین c جامدی سفید رنگ و محلول در آب و غیر سمی است که مصرف آن سامانه ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. دارای استر حلقوی است و در محیط آبی آبکافت می‌شود و اسید می‌سازد؛ به همین دلیل به ان «اسید آسکوربیک» می‌گویند. امروزه اسکوربوت بیش‌تر در کشورهای دچار فقر و قحطی شایع است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۰، اسکوربوت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سوءتغذیه در جهان است. در سایر کشورها، اسکوربوت در بزرگ‌سالان نادر است و بیش‌تر در کودکان و افراد مسن دیده می‌شود. نوزادانی که شیر پاستوریزه مصرف می‌کنند، در صورتی که ویتامین ث را به صورت مکمل دریافت نکنند، ممکن است دچار اسکوربوت شوند، چرا که ویتامین ث شیر طی عمل پاستوریزه شدن از بین می‌رود. شیر مادر، در صورتی که تغذیهٔ سالم داشته باشد، حاوی ویتامین ث مورد نیاز نوزاد است. همچنین، پختن غذا موجب از بین رفتن ویتامین ث می‌شود. 

ویتامین ث حلال در آب

ویتامین سی از دسته ویتامین‌های حلال در آب است. بیشتر حیوانات از ترکیب غذاهایی که می خورند، این ویتامین را در بدن خود تولید می‌کنند، ولی بدن انسان قادر به سنتز این ویتامین نیست؛ بنابراین لازم است برای تامین نیاز بدن به این ویتامین به حد وفور از سبزیجات و میوه‌ها مصرف نمود.

خواص ویتامین ث

ویتامین سی آنتی اکسیدان است، یعنی در جریان خون قرار گرفته و اثر شیمایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کند. این ویتامین موجب محافظت پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید می‌شود. همچنین این ویتامین به افزایش قدرت ایمنی بدن استحکام لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. این ویتامین همچنین باعث ساخت کلاژن (قوی‌ترین بخش بافت پیوندی که تمام اعضای بدن را در کنار هم نگه می‌دارد) شده و در پیشگیری از بالارفتن کلسترول خون و ایجاد لخته‌های خونی در رگ مؤثر است. اشاره شده‌است که این ویتامین برخلاف تفکر همگان کمکی در پیشگیری از بروز سرماخوردگی نمی‌کند و فقط طول دوره بیماری را کوتاه و به تخفیف عوارض آن کمک می‌کند. همچنین مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌گردد. ویتامین سی به عقیده برخی کارشناسان احتمال بروز سکته مغزی در افراد غیر سیگاری را تا ۳۰٪ و در افراد سیگاری تا ۷۰٪ کاهش می‌دهد. به اعتقاد این محققان آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین سی احتمالاً سلول‌ها را از فشار اکسیدی که در سکته مغزی مؤثر هستند، حفظ می‌کند. البته به گفته دانشمندان ویتامین ث که از طریق مصرف طبیعی کسب شود، اثرش بسیار بیشتر است. همچنین در تحقیق دیگری دانشمندان مصرف این ویتامین را در تراکم استخوانی افراد مؤثر دانسته‌اند .در پژوهشی دیگر نیز گفته شده‌است که تزریق مقدار زیادی ویتامین سی به افرادی که دچار سرطان هستند باعث می‌شود که رشد سرطان در آن‌ها را متوقف کند. این ویتامین می‌تواند زنجیره‌ای مخرب در درون سلول بیمار بوجود آورد. گفته شده که تزریق این ویتامین به موش‌هایی که دچار تومور بودند، اندازه تومورهای آنان را به نصف کاهش داده‌است.  این ویتامین از اکسید شدن سلول‌های چرب حاضر در غشاء سلولی توسط عوامل اکسیدکننده جلوگیری می‌کند؛ با تداوم اکسید شدن سلول‌های چرب و ایجاد تغییراتی در سلول و ماده ژنتیکی سلول باعث بروز برخی سرطان‌ها می‌شود. محققان مصرف این ویتامین را به کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند نیز توصیه کرده‌اند. زیرا کمبود ویتامین ث باعث تصلب شریان شده و کمبود آن در بیماران قلبی همراه با خشکی و سفتی رگها می‌شود و باعث بوجود آمدن درد در این افراد می‌گردد.

مسمومیت ویتامین ث

تاکنون گزارشی مبنی بر مسمومیت با ویتامین سی گزارش نشده است، با این حال زیاده‌روی در مصرف آن باعث بروز اسهال، خارش پوست، تولید اسید اگزالیک و سنگ اسید اوریک می‌شود. لازم به توضیح است، پختن غذاهای حاوی ویتامین c و یا نگهداری طولانی مدت آنها می‌تواند میزان ویتامین سی موجود در آنها را کاهش دهد. بنابراین بهترین شکل مصرف منابع حاوی ویتامین c مصرف خام آنها است. همچنین مکمل و قرص‌های ویتامین ث در اندازه‌های متفاوت، به صورت پودر در دسترس است و مقدار مصرف روزانه 500 میلی گرم تا 4 گرم در روز توصیه می‌شود.

کمبود ویتامین ث

ویتامین سی مورد نیاز برای هر فرد سالم ۶۰ میلی‌گرم در روز توصیه شده‌است. اگر فردی به مدت یک ماه به میزان کمتر از حداقل مورد نیاز یک فرد این ویتامین را دریافت کند دچار عوارضی مانند بیماری اسکروی، خون‌ریزی لثه و همچنین خشکی پوست و آثار خون مردگی در زیر آن می‌شود. در پژوهشی دانشمندان به این نتیجه رسیدند که وجود چربی در غذا باعث می‌شود که ویتامین سی خاصیت ضد سرطانی خود را از دست بدهد. دانشمندان می‌گویند وقتی مخلوط از بزاق و مواد غذایی در معده با شیره آن مخلوط می‌شوند، ویتامین ث موجود در مواد غذایی می‌تواند رادیکال‌های آزاد، یعنی همان موادی که سرطان‌زا هستند را از بین ببرد؛ رادیکال‌های آزادی مانند نیتریت که در مواد غذایی آماده و کنسروی، مانند سوسیس و کالباس به مقدار زیاد وجود دارند. اما در یک تحقیق، هنگامی که مقدار بیشتری چربی به همین مخلوط غذایی اضافه شد دیده شد که دیگر ویتامین سی نمی‌تواند این واکنش شیمیایی را انجام دهد. کمبود ویتامین سی سبب می‌شود که اسپرم‌ها به هم بچسبند و این حالت سبب ۱۶٪ موارد ناباروری در مردان می‌شود. اسکوربوت، نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین سی می‌شود. افراد زیر در معرض کمبود ویتامین سی هستند : نوزادانی که در سال اول زندگی از شیر گاو یا شیرهای تغلیظ شده‌استفاده می‌کنند افراد در معرض سوء تغذیه ( شامل الکلیسم، افراد مسن، بی اشتهایی و ایدز ) افراد مبتلا به دیابت تیپ یک افراد دارای بیماری‌های رودهٔ کوچک ( مانند بیماری کرون، سلیاک، ویپل ) زنان باردار و شیرده بیماران تحت دیالیز بیماران مبتلا به تیروتوکسیکوز سیگاری ها افراد مبتلا به اختلالات انباشت آهن در بدن افراد مبتلا به سوء تغذیه ( برخی افراد مسن، مصرف کنندگان مواد مخدر و الکل، برخی از افراد مبتلا بیماری‌های ذهنی)

ویتامین ث میوه‌ی گوآوا

میوه‌ی گوآوا یکی از خوراکی‌های بسیار غنی از ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری است. یکی از ویتامین‌های فراوان گوآوا، آنتی‌اکسیدان ویتامین سی است، به‌ طوری که هر میوه‌ی گوآوا محتوی ۱۲۵،۵۷ میلی‌گرم ویتامین سی است که بیش از دو برابر مصرف روزانه توصیه‌ شده محسوب می‌شود. گوآوا همچنین سرشار از فیبر است که به سلامت سیستم گوارش بدن کمک می‌کند. میزان مصرف:‌ یک عدد میوه‌ی گوآوا حاوی ۱۲۵،۵۷ میلی‌گرم ویتامین سی (%۲۰۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۳۷ کالری است.

مصرف زیاد ویتامین ث

معمولاً اضافه این ویتامین از راه ادرار دفع می‌شود. اما مصرف خیلی زیاد آن باعث تکرر ادرار، سنگ کلیه و اسهال می‌شود. همچنین مصرف زیاد این ویتامین به صورت دارو باعث بروز اختلالات گوارشی، خطر ابتلاء به سنگ اگزالات در مجاری ادراری و اعتیاد بدن به مقدار زیاد مصرف این دارو می‌شود

ویتامین ث فلفل قرمز

یک قاشق غذا‌خوری از پودر فلفل قرمز ۵،۱۳ میلی‌گرم از ویتامین سی ضروری بدن شما را تأمین می‌کند. این میزان حدود ۹ درصدِ میانگین مصرف روزانه‌ی توصیه‌ شده برای یک فرد بالغ است. این منبع شگفت‌انگیز از آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی می‌تواند به غذاهای مورد علاقه‌تان اضافه شود و شما را از مزایایی که برای سلامتی‌تان دارد، بهره‌مند سازد. میزان مصرف:‌ یک قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز حاوی ۵،۱۳ میلی‌گرم ویتامین سی (%۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۲۵ کالری است.

منابع طبیعی ویتامین ث

بیشتر جانداران این ویتامین را خود می‌سازند اما جاندارن دیگری مثل انسان هستند که باید این ویتامین را در طول روز از موادی که مصرف می‌کنند بدست بیاورند. این ویتامین هم به صورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری موجود است و هم به صورت مصنوعی و قرص. منابعی که بیشترین مقادیر این ویتامین را در خود دارند عبارتند از: فلفل تند، توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع گیاهی دارای ویتامین ث و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین ث است. نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شوند. از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند. همچنین شیر مادر نیز دارای مقادیری از ویتامین ث می‌باشد و به همین جهت زنان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند. همچنین می‌شود این ویتامین را ۳ تا ۶ ماه در دمای زیر صفر نگهداری کرد اما پس از آن تجزیه می‌شود. همچنین در میان سبزی‌ها ۲ سبزی‌های تیره برگ ویتامین ث بیشتری دارند و جعفری شش تا هفت برابر سایر سبزی‌ها دارای ویتامین ث می‌باشد

ویتامین ث کلم فندقی

یک پیمانه از کلم فندقی یا همان کلم بروکسلی حاوی ۶۶۳،۵۲ میلی‌گرم ویتامین سی است که معادل ۱۳ درصد میانگین مصرف روزانه‌ی توصیه‌ شده برای یک فرد بالغ است. جدا از این مسئله که آیا به دنبال جذب این ویتامین هستید یا نه، کلم فندقی گزینه‌ای عالی برای رژیم غذایی‌تان است چون این کلم‌ها منبعی عالی برای ویتامین K، پتاسیم، اسید‌فولیک و آهن است. میزان مصرف:‌ یک پیمانه کلم فندقی حاوی ۶۶۳،۵۲ میلی‌گرم ویتامین سی (%۱۳ میزان لازم مصرف روزانه) و ۳۸ کالری است.

علائم کمبود ویتامین ث

*خستگی: خستگی مزمن و کاهش انرژی در طول روز یکی از شایع‌ترین علائم فقر ویتامین ث است. *تغییرات خلق و خوی: افراد مبتلا به کمبود ویتامین ث معمولا تحریک پذیر بوده و اصطلاحا سریع تر از کوره در می‌روند. *از دست دادن وزن: کاهش وزن ناگهانی از علائم دیگر فقر ویتامین ث است. *درد عضلات: درد مزمن در اندام یا مفاصل می‌تواند از نشانه‌های دیگر کمبود ویتامین ث باشد. *کبودی: افراد مبتلا به فقر ویتامین ث به راحتی کبود می‌شوند. *مشکلات دهان و دندان: مصرف دوز صحیح ویتامین ث در روز به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند منجر به زوال لثه شود. مشکلات پریودنتال نشانه ای از کمبود ویتامین ث هستند. ضمنا مبتلایان به فقر ویتامین ث ممکن است به بیماری اسکوربوت نیز مبتلا شوند که با تورم و خونریزی لثه و از دست دادن دندان‌ها خود را نشان می‌دهد. *خشکی پوست و مو: ویتامین ث برای رشد و ترمیم بافت‌ها در همه قسمت‌های بدن ضروری است. این ویتامین برای تشکیل کلاژن (که یک پروتئین مهم در تشکیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است و کمبود آن خود را به صورت خشکی پوست و مو نشان می‌دهد. *ابتلا به عفونت: تاثیر منفی بر بهبود زخم‌ها و ابتلای سریع به انواع عفونت‌ها بخصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از نشانه‌های دیگر فقر ویتامین ث است.

ویتامین ث برگ سبز گیاه شلغم

برگ سبز گیاه شلغم مانند خود شلغم یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای رژیم غذایی‌تان است. یک پیمانه از برگ سبز خام شلغم ۳۳ میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان ویتامین سی دارد که تقریبا کمی بیشتر از نصف نیاز روزانه‌ی یک فرد بالغ را به ویتامین سی تأمین می‌کند. بهتر است در رژیم غذایی خود کمی بیشتر برگ شلغم و دیگر برگ‌های سبز تیره‌ی سبزیجات بگنجانید تا از فواید بسیار آن‌ها برای حفظ سلامتی خود بهره‌مند شوید. میزان مصرف:‌ یک پیمانه برگ شلغم حاوی ۳۳ میلی‌گرم ویتامین سی (%۵۵ میزان لازم مصرف روزانه) و ۱۸ کالری است.

بیشتر بخوانید : ویتامین دی ♥ ویتامین b6 ♥ ویتامین c ♥ ویتامین e ویتامین b

  • محسن موسوی

قرص گریپین

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷ ق.ظ

قرص گریپین

قرص گریپین ,قرص گریپین ویکی پدیا,قرص گریپین 3 چیست,قرص گریپین 3 ویکی پدیا,قرص گریپین ۳,قرص گریپین شفا,قرص گریپین برای چیست,قرص گریپین تری

قرص گریپین

توضیحاتی در مورد قرص گریپین

نام آشناترین دارویی که این روزها مصرف آن نیز زیادتر شده، قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا همان Adult Cold است.قرص ادالت کولد ترکیبی است از سه داروی استامینوفن، فنیل افرین و کلرفنیرامین.استامینوفن که ضد تب و کاهنده درد است، فنیل افرین نیز نوعی ترکیب ضد احتقان بینی است و کلرفنیرامین نیز ضد حساسیت است.در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد عوارض و موارد مصرف قرص گریپین 3 برای چیست صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

موارد مصرف قرص ادالت کولد

از قرص ادالت کولد در درمان علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا، سینوزیت و آلرژی استفاده می شود.

میزان مصرف قرص ادالت کولد

میزان مصرف آن در بزرگسالان دو قرص هر چهار تا شش ساعت است. در کودکان نیز یک قرص هر چهار ساعت استفاده می شود. در بزرگسالان نباید روزانه بیشتر از 12 قرص و در کودکان بیشتر از 6 قرص مصرف شود.

تاثیر قرص سرماخوردگی بزرگسالان در بدن

اگر بخواهیم شیوه اثر قرص سرماخوردگی بزرگسالان را در بدن بررسی کنیم باید به ساز و کار هر سه جزء آن بپردازیم. جزء استامینوفنی این قرص با مهار سنتز پروستاگلاندین ها موجب کاهش تب می شود. کلرفنیرامین با تاثیر بر عروق خونی، دستگاه گوارش و دستگاه تنفس از طریق رقابت با هیستامین، پاسخ حساسیتی را از طریق مهار کردن هیستامین کاهش می دهد و فنیل افرین نیز سبب انقباض سریع و طولانی مدت شریانچه ها شده و در نتیجه موجب کاهش ترشح مایعات و احتقان مخاطی می شود.

عوارض قرص سرماخوردگی

تحریک پذیری، گیجی و خواب آلودگی از مهمترین عوارض مصرف این دارو به شمار می رود.

تداخل دارویی با قرص سرماخوردگی

این دارو با داروهایی همچون فنی توئین، ریفامپین، کاربامازپین تداخل دارویی دارد، بنابراین در صورت مصرف هر کدام از این داروها به پزشکتان اطلاع دهید تا میزان کمتری دارو تجویز کند.

موارد مصرف قرص سرماخوردگی

کاهش علائم سرماخوردگی ترکیب 1: فنیل افرین (سودوافدرین) + استامینوفن (ایبوپروفن یا ناپروکسن) ترکیب 2: سودوافدرین + گایافنزین + استامینوفن ترکیب 3: کلرفنیرامین (دیفن هیدرامین) + استامینوفن ترکیب 4: استامینوفن + فنیل افرین (سودوافدرین) + دیفن هیدرامین (کلرفنیرامین یا کلماستین) (سرماخوردگی بزرگسالان: استامینوفن/فنیل افرین/کلرفنیرامین) یا کلداکس و کلد استاپ (استامینوفن/سودوافدرین/دیفن هیدرامین) ترکیب 5: دکسترومتورفان + سودوافدرین (فنیل افرین) + استامینوفن ترکیب 6: استامینوفن + کلرفنیرامین + دکسترومتورفان ترکیب 7: دکسترومتورفان + کلرفنیرامین + سودوافدرین (فنیل افرین) + استامینوفن ترکیب 8: دکسترومتورفان + گایافنزین + سودوافدرین (فنیل افرین) + استامینوفن

مکانیسم اثر قرص سرماخوردگی

کلرفنیرامین مهار کننده پاسخ عضلانی به هیستامین است و در واقع آنتاگونیزه کننده اثرات انقباضی هیستامین روی عضلات صاف تنفسی است استامینوفن تولید پیام درد محیطی را مهار می کند و می تواند از تولید پروستاگلاندین در CNS جلوگیری کند. با مهار مرکز تولید گرما در هیپوتالاموس، تب را کاهش می دهد دکسترومتورفان سرکوب کننده سرفه است که بر مرکز سرفه در مدولا اثر می گذارد فنیل افرین منقبض کننده عروق و ضد احتقان است که علائم ناشی از آسیب بافت مجرای تنفسی فوقانی را بهبود می دهد؛ از تورم غشاهای موکوزی می کاهد، احتقان بینی و هایپرمی بافتی را کم می کند دیفن هیدرامین مهار کننده رقابتی اتصال هیستامین به گیرنده های H1 است؛ فعالیت آنتی موسکارینی قابل توجه داشته و به CNS نفوذ می کند در نتیجه ایجاد خواب آلودگی می نماید سودوافدرین گیرنده های آلفا آدرنرژیک را تحریک می کند که باعث اتساع ریه و انقباض عروق می شود گایافنزین ترشحات مجرای تنفسی را افزایش می دهد و به روان شدن خلط و ترشحات ریه کمک می کند ایبوپروفن با مهار سیکلواکسیژناز (COX-1 و COX-2) از سنتز پروستاگلاندین ها جلوگیری می کند ناپروکسن با مهار سیکلواکسیژناز (COX-1 و COX-2) از سنتز پروستاگلاندین ها جلوگیری می کند

قرص سرماخوردگی آدولت کلد

قرص آدولت کلد (adult cold) از ترکیب فنیل افرین، کلرفنیرامین و استامینوفن ساخته شده است. این دارو اغلب در درمان علائم سرماخوردگی (به خصوص سرماخوردگی‌های ویروسی بزرگسالان) مانند آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب استفاده می‌شود. این دارو را می‌توان جزء داروهای مسکن، ضدالتهاب و ضدتب به حساب آورد که در درمان علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سینوزیت و آلرژی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف این دارو می‌تواند موجب خواب‌آلودگی شود بنابراین تا زمانیکه از هوشیاری خود اطمینان حاصل نکرده‌اید کارهایی که نیازمند دقت و هوشیاری است (مثل رانندگی) را انجام ندهید. نکته: بیماران مبتلا به پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی به‌ ویژه بیماری‌‌های عروق قلب و نارسایی قلبی و کسانی که دچار تنگی نفس شده‌اند، باید با مشورت پزشک و با احتیاط از قرص سرماخوردگی بزرگسالان استفاده کنند زیرا این قرص دارای منقبض‌کننده‌های عروقی است و با تنگ‌کردن عروق موجب تشدید بیماری‌های قلبی می‌شود.

میزان مصرف قرص سرماخوردگی آدولت کلد

میزان مصرف این دارو در بزرگسالان دو قرص هر ۴ تا ۶ ساعت است. در کودکان نیز یک قرص هر ۴ ساعت استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که داروهای ضدافسردگی و کاهنده فشار خون با این دارو تداخل دارد بنابراین هنگام استفاده از آدولت‌کلد، پزشک را از سایر داروهای مصرفی خود مطلع سازید. عوارض: عوارض قرص آدولت کلد شامل خواب‌آلودگی، تحریک‌پذیری، سرگیجه، سردرد، افزایش اشتها، بی‌قراری، تاکیکاردی (تند شدن‌ غیرطبیعی‌ ضربان‌ قلب‌) و افزایش فشار خون می‌باشد.

قرص سرماخوردگی کلداستاپ

قرص کلداستاپ حاوی 500 میلی‌گرم استامینوفن، 30 میلی‌گرم پسودوافدرین و 25 میلی‌گرم دیفن‌هیدرامین است که به ترتیب اثرات مسکن، ضد ‌آبریزش بینی و ضدحساسیت دارند و مهم‌ترین عوارض سرماخوردگی را درمان می‌کنند. نکته: در صورت ابتلا به بیماری‌هایی نظیر اعتیاد به الکل، بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، گاستریت (التهاب معده) و یا زخم معده، پرفشاری خون، پرکاری تیروئید و بزرگی پروستات قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. میزان مصرف این دارو در بزرگسالان هر ۶ ساعت دو قرص می‌باشد. مصرف این دارو در کودکان، زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. همچنین این دارو در افراد دارای فشارخون بالا و بیماران قلبی نباید خودسرانه مصرف شود، چراکه فشار خون فرد را می‌تواند بالا ببرد. عوارض: عوارض قرص کلداستاپ شامل گیجی، خواب‌آلودگی، خشکی دهان و بی‌خوابی می‌باشد.

قرص سرماخوردگی کلداکس

قرص کلداکس از داروهای ترکیبی است که بطور موقت برای تسکین علایم ایجاد شده توسط سرماخوردگی‌های معمولی، تب، حساسیت‌ها و دیگر مشکلات تنفسی (مثل سینوس و برونشیت) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دارو در تسکین چشمان اشک‌آلود، خارش چشم، بینی و گلو، آبریزش بینی و عطسه موثر می‌باشد. توجه داشته باشید که از قرص کلداکس برای درمان علایم سرماخوردگی در کودکان کمتر از شش سال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد. اگر ناراحتی معده دارید باید از این دارو همراه با غذا استفاده کنید. توجه: قبل از مصرف این دارو در موارد مشکلات تنفسی، دیابت، کوری تدریجی، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی، اختلالات کبدی، حملات قلبی، ناراحتی معده و شکم، تیروئید بیش فعال، مشکل در ادرار قطعا با پزشک خود مشورت کنید. عوارض: عوارض قرص کلداکس شامل خواب‌آلودگی، خشکی دهان، گلو، بینی، یبوست یا اختلال در خواب می‌باشد.

درمان سنتی سرماخوردگی

طب سنتی بیماری سرماخوردگی را سردسته و رئیس همه بیماری‌ها می‌داند. برای درمان سرماخوردگی راهکارهای زیادی در طب سنتی وجود دارد. مصرف برخی از خوراکی‌های قابل دسترس مثل پیاز، نعنا و شلغم می‌تواند تا حد زیادی به سرعت بهبودی این بیماری کمک کند. علاوه بر این خوردن میوه‌ها مخصوصا میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C هستند (پرتقال و لیمو) در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است.

درمان طبیعی سرماخوردگی

نعنا یک از گیاهان دارویی مفید برای درمان سرماخوردگی نعنا است. دم کرده نعنا برای زکام، برونشیت و سرفه بسیار مفید بوده به علت داشتن اسانس منتول خاصیت آنتی‌بیوتیک و میکروب کشی دارد و در درمان گریپ و سرماخوردگی بسیار قوی عمل میکند. همچنین مالیدن اسانس نعنا به پیشانی نیز برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. پیاز زمانی که در ابتدای سرماخوردگی هستید، میتوانید دو ورقه نازک پیاز را ببرید و هر کدام از آنها را در گاز پیچیده و داخل سوراخهای بینی بگزارید. اجاز دهید مدت 5 دقیه داخل بینی بماند و در این مدت سعی کنید با دهان بسته و از راه بینی تنفس کنید. این کار باعث خواهد شد که از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری کنید. همچنین گزاشتن چند عدد پیاز قاچ شده در قسمتهای مختلف خانه باعث جذب عوامل بیماریزا شده و از ابتلای دیگر اعضای خانواده به سرماخوردگی پیشگیری خواهد کرد. سیر از دیگر گیاهان مفید برای درمان سرماخوردگی سیر است. سیر مدر بوده و برای درمان خانگی سر درد، سرماخوردگی های مزمن و رفع سرگیجه بسیار مفید است. برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌شود دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌ را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید. عرق شوید استفاده از عرق شوید نیز برای بهبود سرماخوردگی موثر بوده و در پایین آوردن تب ناشی از آن مفید است. سرکه بخور سرکه از دیگر روشهای درمان خانگی سرماخوردگی است. مقداری سرکه را در گلاب بجوشانید و بخور دهید. این کار به رفع گرفتگی بینی کمک شایانی خواهد نمود. شلغم استفاده از شلغم نیز از قدیم دارویی برای درمان سرماخوردگی بوده است ولی علاوه بر پخت شلغم می‌توان ازشیره عسلی شلغم هم استفاده کرد.

درمان سرماخوردگی با اکالیپتوس

یکی از راههای درمان خانگی سرماخوردگی بخور دادن است. بخور اکالیپتوس یک درمان شناخته شده برای بهبود علایم سرماخوردگی است. به این منظور یک مشت برگهای تازه اکالیپتوس را خرد کرده و در یک لیتر آب بجوشانید و روزانه 3 تا 4 مرتبه آن را استنشاق نمایید. بخار و روغن موجود در برگهای این گیاه به طرز شگفت آوری آرامبخش بوده و احتقان را در کل دستگاه تنفسی تسکین میدهد. برای بخور دادن میتوانید از برگ آویشن، مریم گلی و یا نعنا نیز استفاده کنید.

درمان سرماخوردگی با ریحان

یک قاشق چایخوری از بزگ تازه یا خشک شده ریحان را را با کمی پودر شبدر و دارچین مخلوط نموده و به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. کمی عسل به آن افزوده و در موقع سرماخوردگی از آن بنوشید. همچنین میتوانید آب ریحان تازه را گرفته و باشیر مخلوط کنید و در زمان سرماخوردگی مصرف نمایید.

درمان سرماخوردگی با اسطوخودوس

گیاه دارویی دیگری که برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید و موثر است گیاه اسطوخودوس میباشد. برای استفاده از خواص اسطوخودوس به منظور بهبود زکام، پنجاه گرم از گل آن را در یک لیتر آب ریخته و 10 تا 15 دقیقه دم کنید. بعد آن را صاف نموده و روزی سه مرتبه از آن بنوشید.

درمان سرماخوردگی با میوه

خوردن برخی میوه ها به وِیژه میوه هایی که سرشار از ویتامین C هستند در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است. برخی از میوه‌های مفید برای درمان سرماخوردگی عبارتند از: پرتقال هنگام خواب 2 تا 3 عدد پرتقال را آب گرفته و در یک لیوان بریزید. به آن چند حبه قند و کمی آب جوش افزوده و هم بزنید و تا گرم است آن را بنوشید. لیمو لیمو را برش برش کرده و در یک لیتر آب جوش به مدت دو ساعت بخیسانید و بعد آن را صاف کنید. سپس آن را با شکر شیرین نموده و میل کنید. خرما از دیگر میو های مفید برای درمان سرماخوردگی خرما است. خرما خاصیت دفع خلط دارد. به همین جهت آن را در یک لیتر آب بجوشانید و جوشانده آن را در زمان زکام و درد گلو استفاده کنید. انجیر تعدادی انجیر خشک را در یک لیتر آب بجوشانید و در زمان سرماخوردگی میل کنید. آب انجیر برای سرماخوردگی های شدید و تورم حنجره بسیار مفید است.

درمان سرماخوردگی

غرغره کردن می‌تواند گلو‌ی‌تان را نرم کند و موقتا علائم آنفولانزا را تسکین دهد. روزی چهار دفعه محلول نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک‌دهم آب گرم غرغره کنید. برای کاهش خارش گلو می‌توانید برخی داروهای قابض را مانند چایِ حاوی تانین غرغره کنید تا غشای دیواره‌ی مجاری تنفسی‌تان سفت شود. یا هم‌چنین می‌توانید با استفاده از عسل و آب، یا مخلوط سرکه‌ی سیب و عسل محلولی غلیظ بسازید و با آن غرغره نمایید. یک قاشق غذاخوری برگ تمشک یا آب لیمو را در دو فنجان آب داغ بریزید؛ سپس یک قاشق چای‌خوری عسل را به آن اضافه کنید. پیش از غرغره کردن، اجازه دهید این مخلوط کمی خنک شود و به دمای اتاق در بیاید.مایعات گرم گرفتگی بینی را رفع می‌کند، از کم آبی بدن پیشگیری می‌نماید، و التهاب آزاردهنده‌ی سراسر مجاری بینی و گلو را تسکین می‌دهد. اگر گرفتگی بینی‌تان به حدی است که خواب شبانه را از چشمانتان ربوده است، از نوشیدنی خرمای گرم – به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی بسیار قدیمی – استفاده کنید.در این بخش به برخی از خوراکی‌هایی که برای مبارزه علیه سرماخوردگی یا آنفولانزا مفید هستند، اشاره می کنیم: – ویتامینC در خوراکی‌هایی مانند فلفل دلمه ای وجود دارد. – بلوبری حاوی آسپرین طبیعی است و می‌تواند به کاهش تب و درد کمک کند. – فلفل قرمز می‌تواند سینوس ها را باز کند و خلط را در ریه ها کاهش دهد. – کرن بری از چسبیدن باکتری ها به سلول‌های غشای داخلی مثانه و مجرای ادراری پیشگیری می کند. – خردل یا ترب کوهی مخاط را در مجاری تنفسی از بین می برد. – پیاز حاوی موادی است که به درمان برونشیت و عفونت های دیگر کمک می کند. – چای سیاه و سبز حاوی کاتچین هستند – ماده ای که دارای خواص طبیعی آنتی بیوتیک و ضد اسهال است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد قرص گریپین صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : قرص لونژیل ♥ قرص لوزارتان ♥ قرص گلای وانس ♥ قرص گلی کلازیدقرص لوپرامید

  • محسن موسوی

لاغری شکم و پهلو بدون ورزش

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۳:۴۵ ب.ظ

رژیم غذایی مناسب برای لاغری شکم و پهلو بدون ورزش و فوری

رژیم غذایی مناسب برای لاغری شکم و پهلو بدون ورزش و فوری در سایت جسارت

 لاغری شکم و پهلو بدون ورزش ،لاغری شکم و پهلو سریع بدون ورزش ،روشهای لاغری شکم و پهلو بدون ورزش ،رژیم لاغری شکم و پهلو بدون ورزش ،لاغری شکم پهلو بدون ورزش،رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو بدون ورزش

لاغری شکم و پهلو بدون ورزش ،لاغری شکم و پهلو سریع بدون ورزش ،روشهای لاغری شکم و پهلو بدون ورزش ،رژیم لاغری شکم و پهلو

لاغری شکم و پهلو

لاغری شکم و پهلو دغدغه بسیاری از خانم ها و اقایان است. اکثر ادمهای چاق از شکم و پهلویشان بیش از سایر نقاط ناراضی هستند. خب سایز شکم و پهلو در سایز لباس هم تاثیر دارد و ما نمیتوانیم هر لباسی که دوست داریم را بخریم.برخی از ما اهل ورزش نیستیم ولی میتوانیم خوردنمان را کنترل کنیم . برخی هم حاضریم ورزش کنیم ولی خیلی از شکممان نزنیم. اول از همه بگوییم که هر دوی اینها با هم جواب می دهد. چربی شکم خطرناک است و این امر نه تنها مانع خوش تیپ شدن شما می شود، بلکه باعث دیابت، بیماری های قلبی و مقاومت به انسولین نیز می شود.بدون توجه به سن، ژنتیک و غیره، می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین شما باید فورا با مصرف غذاهایی که به نابود کرردن این چربی ها کمک می کنند، توجه کنید.آنچه مسلم است این است که راهی برای لاغری سریع و معجزه آسا وجود ندارد و شما نمی‌توانید چربی‌هایی که طی سال‌ها روی بدن‌تان جمع شده را یک شبه آب کنید! اما می‌توانید با استفاده از یک سری نکات مهم و رعایت رژیم‌های غذایی خاص و همراه نمودن آن با حرکات ورزشی، تا حد چشم‌گیری تغییر سایز دهید و خود را برای کاهش وزن اصولی و اساسی آماده کنید. در این مطلب از سایت جسارت به لاغری شکم و پهلو بدون ورزش می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

لاغری شکم و پهلو بدون ورزش

بهترین راه برای لاغری شکم این است که تمام میان وعده‌ها و چاشنی‌ها را حذف کنید. از شیرینی و شربت بگیرید تا سس و دلستر و نوشابه، همه را باید ترک کنید. در وعده شام سراغ غذاهای برنجی نروید و ترجیحا یک سالاد سبک یا سوپ میل کنید. به علاوه باید به هر طریقی شده، روزی حداقل نیم ساعت پیاده‌روی کنید. برای لاغری شکم و پهلو باید اول از همه هدف داشته باشید. بدون هدف انگیزه ندارید. به طور میانگین میتوانید برای سه ماه 10 کیلوگرم را در نظر بگیرید. مصرف پودر زیره و ماست در کنار هم به شدت چربی سوزی میکند. برای اینکار کافیست 3 گرم پودر زیره را با 5 گرم ماست ترکیب کنید. شما باید بیشتر از میزان مصرفتان کالری بسوزانید. تقریبا یک پیاده روی با سرعت 5 کیلومتر در ساعت می تواند چیزی حدود 145 کالری بسوزاند، و باید بدانید که یک ساندویچ برگر حاوی 465 کالری میباشد. 

لاغری شکم بدون ورزش

نکته دیگر اینکه هرگز برای کاهش وزن گرسنگی نکشید . وقتی شما گرسنه باشید بدنتان فکر می کند که شما در حال تحمل گرسنگی هستید و سعی می کند به جای سوزاندن کالری، آنها را ذخیره کند. شما گرسنگی نباید بکشید. فقط باید خوراکیهای با تغذیه کم را بخورید. مثلا سیب زمینی و نان و برنج و شیرینی را کم کرده و میوه و سبزی را بیشتر بخورید. کاهو و خیار و گوجه هم سیر میکند و معده با خوردن ان پر می شود و هم کالری فوق العاده. برای لاغری شکم و پهلو تا میتوانید مصرف قند و شکر و شیرینی را به صفر برسانید+ برای لاغری شکم و پهلو تا می توانید به جای برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده کنید.مصرف الکل برای شکم و پهلو و چاقی ان سم است. برای لاغری شکم و پهلو تا جایی که میتوانید غذای پخته بخورید و از غذاهای سرخ شده دوری کنید. غذاهای سرخ شده به قول بعضی ها سریع وارد شکم و پهلو شده و به ان اضافه میکنند. تا میتوانید میوه و سبزی بخورید. هم پر از فایده است و هم کالری بینهایت کمی دارد و چاق نمیکند. نمک هم برای چاقی شما بد است و هم برای سلامتی شما. برای لاغری شکم و پهلو هل یکی از ادویه هایی است که چربی سوزی میکند. میتوانید ان را همراه با چای میل کنید.+ چوب میخک و زردچوبه و سیاه دانه هم هر کدام خاصیت چربی سوزی دارد. نباید شما غذا نخورید بلکه باید کم بخورید البته میتوانید شام را حذف کنید و جایش میوه و سالاد بخورید . ولی نهار را باید حتما میل کنید.البته میوه هایی مثل انگورانبهآناناسانجیر – انواع کمپوت – زرد آلونارنگی های شیرین – خربزهطالبیگلابیخرمالو و آبمیوه های آماده) هم شیرین است و نباید در مصرف ان زیاده روی کرد.

لاغری شکم و پهلو با سرکه انار

یکی از خوراکی‌های مناسب برای رژیم لاغری شکم، سرکه انار است. بنا بر پژوهش محققین کُره‌ای مصرف ۳۰ میلی‌لیتر سرکه‌ی انار در زنانِ دچار اضافه وزن به مدت ۸ هفته، باعث کاهش ۳٫۷ درصدی چربی شکمی و در نهایت باعث لاغری شکم در آنها شده است. به گفته‌ی دکتر کارول جوهانسون (Carol Johnston)، استاد دانشگاه آریزونا، همه‌ی انواع سرکه دارای اسید اَستیک هستند که هم در هضم نشاسته تأثیر دارد و هم آنزیم مؤثر در چربی‌سوزی را تحریک می‌کند.

لاغری شکم و پهلو با دارچین

برای چربی سوزی شکم دارچین زیاد مصرف کنید. دارچین یکی از مدافعان لاغری شکم است که در کابینت ادویه‌های‌تان خواهید یافت. دانشمندان ژاپنی در آزمایشی، چندین موش را تحت رژیم غذایی پرچرب و پرقند قرار دادند، به رژیم غذایی گروهی از موش‌ها روغن دارچین، که عطر و طعم گرم دارچین از آن است، اضافه کردند. پس از یک ماه، موش‌هایی که ترکیبات دارچین را مصرف کرده بودند، چربی شکمی کمتری داشتند. کارشناسان معتقدند این ماده در از بین بردن توده‌های چربی مؤثر است. کری گنز (Keri Gans) نویسنده‌ی «یک تغییر غذاییِ کوچک» توصیه می‌کند در غذاهای روزانه‌ی خود برای کمی دارچین، به اندازه‌ی یک قاشق چایخوری، جا باز کنید.

شکلات تلخ برای لاغری شکم و پهلو

مانند بسیاری از دشمنان چربی، شکلات حاوی فلاونوئید است؛ به همین دلیل محققین اسپانیایی در پژوهش اخیر خود روی ۱۴۵۸ نوجوان، دریافتند کسانی که شکلات بیشتری مصرف می‌کنند، کمر باریک‌تری دارند. دکتر گارسیا، یکی از محققین این پژوهش و استاد دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه گرانادای اسپانیا، می‌گوید: نوع شکلات مهم نیست اما شکلات‌ تلخ ۷۰درصد، حاوی مقادیر زیاد کاتچین (Catechin)، یکی از انواع فلاونوئیدها هست که بر عملکرد انسولین و تولید کورتیزول (هورمونی که باعث ذخیره‌ی چربی در ناحیه‌ی شکم می‌شود) اثر می‌گذارد. تانیا زوکربرات (Tanya Zuckerbrot)، بنیانگذار رژیم غذاییِ عاملِ F توصیه می‌کند به جای شیرینی‌های معمول در رژیم غذایی، روزانه حدود ۳۰ گرم شکلات تلخِ ۷۰درصد مصرف کنیم. همچنین، شکلات تلخ را می‌توانید علاوه بر خوردنی‌ای برای لاغری شکم، به عنوان ماده‌ی انرژی‌زا در باشگاه و در هنگام ورزش استفاده کنید.

لاغری شکم و پهلو بدون ورزش با عسل و لیمو

یکی از راههای خانگی برای برای آب کردن شکم و پهلو استفاده از لیمو و عسله. آب چند شماره لیمو ی تازه را گرفته و به همراه یک قاشق عسل و مقداری آب باهم مخلوط کنید. آن قدر هم بزنید تا عسل به خورد آب بره. این معجون را صبح زود با معده خالی نوش جان کنید. این نوشیدنی حرکات روده را تنظیم و همچنین پوستتون را روشن و شفاف میکنه.

روش لاغری شکم و پهلو بدون ورزش

کدو یکی از سبزیجات بسیار و سالم و مغذی و غنی از فیبر است. کدو همچنین اثر خنک کننده بر روی معدتون داره. وجود فیبر میتونه ساعتها انرژی بدنتون را تامین کنه بدون این که احساس ضعف کنین. با گنجوندن کدو و آب این سبزی در رژیم غذایی برای آب کردن شکم و پهلو بدون ورزش موفق شوید.

لاغری شکم و پهلو با جعفری

جعفری هم از دسته سبزیجاتیه که تعداد زیادی از ماها اونو نادیده می گیریم و استفاده چندانی ازش نمی‌کنیم، غافل از این که یکی از پرفایده ترین سبزیجاته. جعفری برای کلیه ها عالی و تقریباً بدون چربیه. آب جعفری میتونه به از دست دادن چربی و زهر زدایی بدن کمک فراوونی بکنه.

لاغری شکم با سیب پخته

این میوه یکی از بهترین راهها برای آب کردن شکم و پهلوها است. سیب پخته فواید زیادی برای بدن داره. با خوردن سیب دریک وعده غذایی مقدار قابل توجهی فیبر و آهن و مواد مغذی دیگه به بدنتون ترزیق میکنین. سیب پخته هضم غذا را راحت میکنه پس علاوه بر چربی سوزی برای افرادی که در هضم دچار مشکلن هم مفیده.

لاغری شکم و پهلو بدون ورزش

مطالب مرتبط :

رژیم غذایی لاغری شکم در یک ماه و کاهش وزن سریع

رژیم لاغری شکم سریع در منزل بدون ورزش در عرض 1 هفته

کاهش وزن و لاغری شکم با زردچوبه این ادویه شگفت انگیز

رژیم و ورزش برای لاغری شکم و پهلو با ورزش در یک هفته

دانلود عکس انواع ورزش برای لاغری شکم و ران پهلو در خانه

  • محسن موسوی

شریان رادیال

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۳:۴۵ ب.ظ

آناتومی و نبض و شاخه های شریان رادیال دست چیست

آناتومی و نبض و شاخه های شریان رادیال دست چیست در سایت جسارت

شریان رادیال ,شریان رادیال چیست,شریان رادیال دست,محل شریان رادیال,نبض شریان رادیال,آناتومی شریان رادیال,پارگی شریان رادیال,شاخه های شریان رادیال

شریان رادیال , شریان رادیال چیست , شریان رادیال دست , محل شریان رادیال

توضیحاتی در مورد شریان رادیال

یکی از بزرگ‌ترین نقطه‌ ضعف‌های شریان رادیال تمایل به اسپاسم است. اسپاسم شریان می‌تواند به علت تزریق اشتباه دارو در شریان به جای ورید، نمونه‌گیری مکرر شریانی و در موارد استفاده از شریان رادیال به عنوان گرافت کرونر روی دهد. وازواسپاسم باعث هیپوپرفیوژن، ناتوانی و حتی قطع عضو می‌شود. پاپاورین که یک آلکالوئید اپیوم است، می‌تواند در درمان اسپاسم احشا و وازواسپاسم، به‌خصوص در قلب و مغز و اسپاسم شریان رادیال استفاده شود. در این مطلب از سایت جسارت در مورد شریان رادیال صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

شریان رادیال کچاست

در آناتومی بدن، سرخرگ رادیال٬ شریان اصلی از وجه کناری در ساعد است.

سرخرگ یا شریان

سُرخرَگ یا شَریان به رگهایی که خون را از قلب به سایر اندام‌ها منتقل می‌کنند می‌گویند. سرخرگ ششی و سرخرگ آئورت دو سرخرگ اصلی متصل به قلب هستند. شریان از سه بخش اینتیما و مدیا و ادوانتیش تشکیل شده است. بخش اینتیما درونی‌ترین که از بافت سنگفرشی تک لایه است و زیر آن بافت همبند پشتیبان و تیغهٔ الاستیک آن را از مدیا جدا می‌کند. در مدیا عروق خونی و عضله صاف داریم. سرخرگ دیواره ضخیم‌تری نسبت به سیاهرگ دارد ولی قطرداخلی آن کمتر از سیاهرگ است. بافت سرخرگ شامل بافت‌های پوششی، ماهیچه‌ای و پیوندی است. همهٔ سرخرگ‌ها خون روشن (خون حاوی اکسیژن) را منتقل می‌کنند به جز سرخرگ‌های ششی که خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند.

شاخه های شریان رادیال

شریان رادیال از دوشاخه شدن شریان براکیال در حفره کوبیتال سرچشمه می‌گیرد. سپس تا ناحیه دیستال بخش پیشین یا قدامی ساعد ادامه می‌یابد و در آنجا به‌عنوان نقطه‌عطفی برای تقسیم بین کمپارتمان‌های پیشین(قدامی) و پسین(خلفی) در ساعد عمل می‌کند. پس از عبور از ناحیه انفیه آناتومیک و پس‌از قوس کف دست به شاخه عمیق شریان اولنار می پیوندد. درتمام مسیر سیاهرگی با همین نام یعنی ورید رادیال آن‌را همراهی می‌کند.

سیاهرگ یا ورید

سیاهرگ یا ورید (به عربی: الورید) در دستگاه گردش خون بدن، رگی است که خون را از اندام‌ها به قلب بازمی‌گرداند. دیواره سیاهرگ نازک‌تر از سرخرگ است اما قطر بیشتری داشته و خاصیت ارتجاعی کمتری دارد. در سیاهرگ‌ها دریچه‌هایی به نام لانه کبوتری وجود دارد که این دریچه‌ها کمک می‌کنند تا خون از اندام پایینی مانند دست‌ها و پاها بهتر به سمت قلب حرکت کنند. به‌طور کلی خون تمامی قسمت‌های بدن توسط دو ورید به نام‌های اجوف فوقانی و تحتانی به دهلیز راست قلب برمی‌گردد. ایستادن زیاد، کم‌تحرکی و نارسایی‌های قلبی می‌توانند باعث تخریب این دریچه‌ها شده و در نتیجه خون در سیاهرگ‌ها تجمع می‌کند و شخص به بیماری واریس مبتلا می‌شود. همه سیاهرگ‌ها خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند به غیر از سیاهرگ‌های ششی که خون روشن ( خون حاوی اکسیژن ) را منتقل می‌کنند.

درک میزان خون رادیال

آزمون آلن در پزشکی به روشی سریع برای درک میزان خون رادیال در بیمار گفته شده و بهترین تست پیش از انجام نمونه‌گیری در سنجش گاز خونی است. برای انجام این آزمون در حالی که دست بیمار به طرف بالا قرار گرفته از وی می‌خواهیم چند بار دست خود را باز و بسته و سپس بصورت مشت شده نگه دارد. در حالی‌که با دو انگشت روی مسیر شریان رادیال و اولنار بیمار را فشار می‌دهیم از بیمار می‌خواهیم که مشت خود را باز کند و بلافاصله انگشت خود را از روی شریان اولنار بر می داریم، در صورتی که کف دست در عرض ۱۵ ثانیه یا کمتر پر خون و از حالت رنگ پریدگی خارج شود تست آلن را مثبت تلقی نموده و از شریان رادیال نمونه‌گیری گازومتری انجام می دهیم و مثبت بودن تست را در پرونده بیمار ثبت می کنیم. انجام این تست برای یکبار کافیست و در طول بستری نیازی به تکرار ندارد

انواع مویرگ‌ ها

انواع مویرگ‌ها بر اساس پیوستگی غلاف اندوتلیال و غشاء پایه: ۱-پیوسته (Continuous) یا سوماتیک: فقدان منفذ در دیواره- موجود در تمام انوع بافت‌های عضلانی، همبند، غدد برون ریز و دستگاه عصبی یافت می‌شود. ۲-منفذدار (Fenestrated) یا احشایی: با حضور روزنه‌های خلال سلولی حلقوی متعدد در غشاء اندوتلیوم که توسط غشاء سلول محدود می‌شود. لایه قاعده‌ای پیوسته است. در گلومرول کلیه دیده می‌شود. ۳- جیب‌مانند (Sinusoidal) یا ناپیوسته: مویرگهایی بسیار وسیع (تا ۴۰ میکرومتر) و دارای شکل نامنظم می‌باشند که سلول‌های آندوتلیال پوشاننده آن‌ها دارای منافذ بدون دیافراگم و تیغه پایه آن‌ها غیر ممتد است. علاوه بر این، وجود فضاهای بزرگ بین سلول‌های آندوتلیال باعث می‌شود که نه تنها پلاسما بلکه سلول‌های خونی نیز از آن فضاها به بیرون راه یابند که این فضاها گاهی بوسیله ماکروفاژها اشغال می‌شوند، سینوزوئیدها در کبد، مغز استخوان و طحال دیده می‌شوند. این مویرگ‌ها مسیر پر پیچ و خم زیادی دارند که باعث کندی جریان خون می‌شود. سلول‌های اندوتلیال لایه‌ای ناپیوسته می‌سازد که با فضاهای عریضی از هم جدا شده‌اند. دیافراگم ندارند. لایه قاعده‌ای ناپیوسته دارند. در کبد و اعضاء خونساز مثل مغز استخوان و طحال وجود دارد.

سرخرگ کاروتید درونی

سرخرگ کاروتید درونی (به انگلیسی: Internal carotid artery) از مهمترین سرخرگ‌های سر و گردن است که از سرخرگ کاروتید مشترک منشعب می‌گردد. به سرخرگ کاروتید درونی، خواب‌رگ درونی و شریان سبات داخلی هم گفته‌اند. دو سرخرگ کاروتید درونی وجود دارد که از سرخرگ کاروتید (سبات) مشترک همان طرف جدا می‌گردند. شاخه‌های سرخرگ کاروتید درونی در خونرسانی به نواحی پیشین مغز نقش دارند. تغذیه خونی بخش پشتی (خلفی) مغز از طریق سرخرگ مهره‌ای (ورتبرال) و سرخرگ قاعده‌ای (بازیلار) صورت می‌گیرد. دو شاخه انتهایی سرخرگ کاروتید درونی، سرخرگ مغزی میانی و سرخرگ مغزی پیشین نامیده می‌شوند. سرخرگ‌های کاروتید درونی و مغزی پیشین در حلقه ویلیس شرکت می‌کنند.

تبادل مواد بین مویرگ و مایع میان سلولی

به‌طور کلی در هنگام تبادل مواد بین مویرگ و مایع میان سلولی، با ۴ فشار مواجه هستیم: ۱) فشار اسمزی خون: تمایل مویرگ به جذب پلاسما از مایع میان سلولی ۲) فشار اسمزی مایع میان سلولی: تمایل مایع میان سلولی به جذب پلاسما از خون داخل مویرگ ۳) فشار تراوشی خون: تمایل خون برای عبور از جداره مویرگها به سمت مایع میان سلولی ۴) فشار تراوشی مایع میان سلولی: تمایل مایع میان سلولی برای ورود به خون فشار تراوشی خون + فشار اسمزی مایع میان سلولی: عامل ورود پلاسما از خون به مایع میان سلولی فشار اسمزی خون + فشار تراوشی مایع میان سلولی: عامل ورود پلاسما از مایع میان سلولی به خون

سرخرگ‌های کرونری

سُرخرگ‌های تاجی یا شَرایین اِکلیلی ، سرخرگ‌هایی هستند که خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند. سرخرگ‌های تاجی از آئورت بیرون می‌آیند. آئورت، شریان یا سرخرگ اصلی بدن می‌باشد که از بطن چپ، خون را خارج می‌سازد. شریان‌های کرونری از ابتدای آئورت منشأ می‌گیرند؛ بنابراین اولین شریان‌هایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت می‌کنند. دو شریان کرونری (چپ وراست) نسبتاً کوچک‌ اند و هرکدام فقط ۳ یا ۴ میلی‌متر قطر دارند.

جریان خون درون مویرگی

جریان خون درون مویرگی در بسیاری از بافت‌ها مداوم نیست بلکه هر چند ثانیه روشن و خاموش می‌شود. علت این متناوب بودن جریان خون مویرگی، انقباض متاآرتریول‌ها و اسفنگترهای پیش مویرگی است که آن هم به‌طور عمده ناشی از کمبود اکسیژن و فراورده‌های زائد متابولیسمی می‌باشند. هنگامی که غلظت اکسیژن بافت کاهش یابد (به علت افزایش مصرف اکسیژن)، دوره و مدت جریان خون بیشتر می‌شود.

آناتومی سرخرگ‌های کرونری

این سرخرگ‌های تاجی از روی سطح قلب عبور می‌کنند و در پشت قلب به یکدیگر متصل می‌شوند و تقریباً یک مسیر دایره‌ای را ایجاد می‌کنند. وقتی پزشکان قدیم چنین الگویی از رگ‌های خونی قلب دیدند، آن را به تاج تشبیه کردند، به همین دلیل به این شریان‌ها، کرونری (Coronary یعنی تاجی) گفتند که امروزه نیز از این کلمه استفاده می‌شود. از آنجایی‌که شریان‌های کرونری قلب دارای اهمیت زیادی هستند، پزشکان، تمام شاخه‌ها و تغییراتی را که ممکن است در افراد مختلف وجود داشته‌ باشد، شناسایی کرده‌اند. شریان‌های کرونری چپ دارای دو شاخه اصلی می‌باشد که به آن‌ها نزولی قدامی و شریان سیرکومفلکس یا چرخشی می‌گویند و خود این شریان‌ها نیز به شاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند.

شبکه مویرگی

اصولاً شبکه مویرگی حاصل از انشعابات آرتریول‌های انتهایی به وریدچه منتهی می‌شوند. باوجود این در اعضا معینی مانند کبد، هیپوفیز و کلیه، وریدچه دریافت‌کننده شبکه مویرگی مجدداً منشعب شده و دومین شبکه مویرگی را بوجود می‌آورند. در این سیستم‌ها، وجود دو شبکه مویرگی متوالی، شرایط را فراهم می‌کند که مواد برداشت شده در شبکه اول به سادگی در شبکه دوم بین خون و مایعات بافتی مبادله می‌گردد. با توجه به شباهت این امر به تخلیه و بارگیری کالاها در بندر، این سیستم را سیستم پورت یا سیستم باب گویند.

کارکرد سرخرگ‌های کرونری

این سرخرگ‌ها، قسمت بیشتر عضله بطن چپ را خون‌رسانی می‌کنند. بطن چپ موظف است خون را به تمام قسمت‌های مختلف بدن پمپ کند بنابراین نسبت به بطن راست دارای عضلات بیشتری است. شریان‌های کرونری راست، معمولاً کوچک‌تر اند و قسمت زیرین قلب و بطن راست را خون‌رسانی می‌کند. بطن راست خون را به ریه‌ها پمپ می‌کند. شریان‌های کرونری دارای ساختمانی مشابه تمام شریان‌های بدن هستند با این تفاوت که فقط در زمان بین ضربان‌های قلب (حالت استراحت قلب)، خون دراین شریان‌ها جریان می‌یابد.

آترواسکلروز سرخرگ کاروتید درونی

آترواسکلروز در ۲ سانتی‌متر اول سرخرگ کاروتید درونی معمولاً شدید بوده و در غالب موارد به طرف پایین یعنی شریان کاروتید مشترک کشیده می‌شود.  اگر جریان خون به واسطه حلقه ویلیس کافی باشد، انسداد شریان کاروتید داخلی در ابتدای سرخرگ بدون علامت است. شدت سکته‌های این شریان به واسطه گردش خون جانبی که به منظور جبران انسداد به صورت تدریجی و به‌طور پیشرونده ایجاد می‌شود، به میزان زیادی متغیر است.  با توجه به اینکه شریان کاروتید داخلی علاوه بر تغذیه مغز در همان سمت، عصب بینایی و شبکیه را از طریق سرخرگ چشمی (افتالمیک) خونرسانی می‌کند، در موارد انسداد سمپتوماتیک کاروتید درونی، کوری گذرای یک چشم در ۲۵ درصد موارد ایجاد می‌گردد که شروع انسداد را هشدار می‌دهد که در توصیف آن ممکن است بیمار از وجود سایه، یا عدم دید در قسمت بالا یا پایین یا تاری دیدش را در یک چشم گزارش کند. انسداد سمپتوماتیک سرخرگ کاروتید درونی منجر به سندرمی مشابه سکته سرخرگ مغزی میانی می‌گردد که علایم آن عبارتند از: فلج نیمه بدن (همی‌پلژی) در سمت مقابل اختلال یا نقص حسی نیمه بدن (همی‌سنسوری) در طرف مقابل نیمه‌نبینی همنام (همی آنوپی همونیموس) سمت مقابل اختلال تکلم (آفازی) در صورت درگیر شدن نیمکره غالب

شریان سابکلاوین

سرخرگ زیرترقوه ای (زیرچنبری) یا شریان سابکلاوین (به انگلیسی: Subclavian artery) یکی از سرخرگ‌های جدار قفسه سینه است که در تغذیه اندام فوقانی نقش دارد. همچنین شاخه‌هایی از این سرخرگ به گردن و مغز می‌روند. سرخرگ زیربغلی (آگزیلاری) که سرخرگ بازویی (براکیال) را ایجاد می‌کند، ادامه سرخرگ زیرترقوه‌ای است. یکی از شاخه‌های مهم سرخرگ زیرترقوه‌ای، سرخرگ مهره‌ای است. دو سرخرگ مهره‌ای در کنار پل مغزی، سرخرگ قاعده‌ای را تشکیل می‌دهند. سرخرگ‌های مهره‌ای و قاعده‌ای، دستگاه مهره‌ای قاعده‌ای  را می‌سازند. این دستگاه وظیفه خونرسانی به قسمت پشتی مغز را برعهده دارد. سرخرگ زیرترقوه‌ای چپ مستقیماً از قوس آئورت جدا می‌گردد. سرخرگ زیرترقوه‌ای راست از سرخرگ بازویی-سری (Brachiocephalic artery) یا تنه براکیوسفالیک که سرخرگ بی نام نیز خوانده می‌شود، منشعب می‌گردد. 

شریان رادیال

مطالب مرتبط :

شاخه های شریان افتالمیک یا سرخرگ کاروتید درونی چیست

آناتومی و شاخه های شریان فمورال مشترک و سطحی

همه چیز درباره آشنایی با تنگی و فشار شریان ریوی نرمال

تفاوت شریان و ورید چیست و انواع رگهای قلبی

آناتومی و شاخه های شریان کاروتید داخلی و خارجی چیست

آناتومی و انسداد و شاخه های شریان ساب کلاوین چپ

  • محسن موسوی

شریان ساب کلاوین

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۳:۴۵ ب.ظ

آناتومی و انسداد و شاخه های شریان ساب کلاوین چپ

آناتومی و انسداد و شاخه های شریان ساب کلاوین چپ در سایت جسارت

شریان ساب کلاوین ,شریان ساب کلاوین چپ,آناتومی شریان ساب کلاوین,شاخه های شریان ساب کلاوین,تنگی شریان ساب کلاوین,انسداد شریان ساب کلاوین,محل شریان ساب کلاوین

شریان ساب کلاوین , شریان ساب کلاوین چپ , آناتومی شریان ساب کلاوین , شاخه های شریان ساب کلاوین

توضیحاتی در مورد شریان ساب کلاوین

شریان ساب کلاوین یکی از شاخه های اصلی شریان آئورت است که در سمت چپ مستقیماً از آئورت منشا گرفته و در سمت راست از تنه شریانی براکیوسفالیک جدا می شود. این شریان در شیار همنام خود از روی دنده اول گذشته و سپس تبدیل به شریان آگزیلاری می شود. شاخه های متعددی از شریان ساب کلاوین منشا می گیرند که به قفسه سینه، غده تیروئید و عضلات و احشا گردن خون رسانی می کنند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد شریان ساب کلاوین صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

شریان ساب کلاوین یا زیرترقوه ای

سرخرگ زیرترقوه ای (زیرچنبری) یا شریان سابکلاوین (به انگلیسی: Subclavian artery) یکی از سرخرگ‌های جدار قفسه سینه است که در تغذیه اندام فوقانی نقش دارد. همچنین شاخه‌هایی از این سرخرگ به گردن و مغز می‌روند. سرخرگ زیربغلی (آگزیلاری) که سرخرگ بازویی (براکیال) را ایجاد می‌کند، ادامه سرخرگ زیرترقوه‌ای است. یکی از شاخه‌های مهم سرخرگ زیرترقوه‌ای، سرخرگ مهره‌ای است. دو سرخرگ مهره‌ای در کنار پل مغزی، سرخرگ قاعده‌ای را تشکیل می‌دهند. سرخرگ‌های مهره‌ای و قاعده‌ای، دستگاه مهره‌ای قاعده‌ای را می‌سازند. این دستگاه وظیفه خونرسانی به قسمت پشتی مغز را برعهده دارد.

شریان آگزیلار

سرخرگ زیربغل یا شریان آگزیلار (انگلیسی:Axillary artery)٬ در کالبدشناسی انسان یک رگ خونی بزرگ است که انتقال خون اکسیژن‌دار را به ناحیه جانبی قفسهٔ سینه یا سینه‌گاه، زیر بغل و اندام فوقانی به عهده دارد. این شریان ادامه سرخرگ ساب کلاوین است که شروع آن حاشیه جانبی دنده اول، می‌باشد. پس از عبور از حاشیه پایین ماهیچهٔ تِرِس بزرگ٬ به شریان بازویی تبدیل می‌شود.

مبدا شریان ساب کلاوین

سرخرگ زیرترقوه‌ای چپ مستقیماً از قوس آئورت جدا می‌گردد. سرخرگ زیرترقوه‌ای راست از سرخرگ بازویی-سری (Brachiocephalic artery) یا تنه براکیوسفالیک که سرخرگ بی نام نیز خوانده می‌شود، منشعب می‌گردد.

شریان ورتبرال

سرخرگ مهره‌ای یا شریان ورتبرال (به انگلیسی: Vertebral artery) از شریان‌های سر و گردن است که از سرخرگ زیرترقوه‌ای همان طرف منشعب می‌گردد. شریان زیرترقوه‌ای (سابکلاوین) چپ به‌طور مستقیم از قوس آئورت جدا می‌شود، ولی شریان زیرترقوه‌ای راست از سرخرگ بازویی سری (براکیوسفالیک)منشعب می‌گردد . شریان مهره‌ای از محل انشعاب خود به طرف بالا رفته، از طریق سوراخ پس سری بزرگ (فورامن ماگنوم) وارد حفره جمجمه می‌گردد. دو شریان مهره‌ای در کنار تحتانی پل مغزی به یکدیگر می‌پیوندند و سرخرگ قاعده‌ای را به وجود می‌آورند . دو سرخرگ مغزی پشتی که از شریان قاعده‌ای منشعب می‌گردند، در حلقه ویلیس شرکت می‌کنند. به دو سرخرگ مهره‌ای و قاعده‌ای (بازیلر)، دستگاه مهره‌ای قاعده‌ای  گفته می‌شود که در خونرسانی به قسمت پشتی (خلفی) مغز نقش دارند (به ویژه مخچه، ساقه مغز و تالاموس). دستگاه سباتی  وظیفه خونرسانی به نواحی پیشین مغر را برعهده دارد (به خصوص عقده‌های قاعده‌ای، کپسول داخلی و قسمت اعظم قشر مغز).

شاخه های شریان ساب کلاوین

سرخرگ‌هایی که از سرخرگ زیرترقوه‌ای (زیرچنبری) جدا می‌گردند عبارتنداز : سرخرگ مهره‌ای سرخرگ سینه‌ای داخلی تنه تیروئیدی-گردنی تنه دنده‌ای-گردنی سرخرگ کتفی-پشتی

شاخه‌ های شریان مهره‌ای

شاخه‌های شریان مهره‌ای به دو گروه تقسیم می‌گردند : شاخه‌های گردنی که عبارتنداز: شاخه‌های نخاعی شاخه‌های ماهیچه‌ای شاخه‌های جمجمه‌ای که عبارتنداز: شاخه‌های مننژی سرخرگ نخاعی پشتی جهت تغذیه عروقی ریشه‌های پشتی اعصاب نخاعی سرخرگ نخاعی پیشین جهت خونرسانی به بصل النخاع و طناب نخاعی سرخرگ مخچه‌ای تحتانی پشتی سرخرگ‌های بصل النخاعی

نشانگان خون‌ دزدی زیرترقوه‌ای

نشانگان خون‌دزدی زیرترقوه‌ای (انگلیسی: Subclavian steal syndrome) نقص جریان خون مغز است در نتیجه مکیده شدن خون مغز به اندام بالایی هنگامی‌که سرخرگ زیرترقوه‌ای طرف ضایعه دیده قبل از انشعاب سرخرگ مهره‌ای مسدود شود. به این بیماری «سندرم خون‌دزدی شریان تحت ترقوه‌ای» و «سندرم سرقت ساب‌کلاوین» هم گفته‌اند. شایعترین محل آن ابتدای زیرترقوه‌ای (زیرچنبری) چپ است. معمولاً هیچگاه به گانگرن نمی‌رسد چون کلترال زیاد دارد. وقتی از دست زیاد کار بکشیم، تقاضا زیاد شده و از مهره‌ها خون می‌گیرد (از مغز) و در صورت تنگی کاروتید علائم دوبینی، سرگیجه و اختلال تعادل ایجاد می‌شوند. تشخیص با داپلر کاروتید است. داپلر تنگی ساب کلاوین را تشخیص نمی‌دهد اما دیدن حرکت معکوس خون در شریان مهرهای دلالت بر این سندرم است. گاه ساب کلاوین از قلب دزدی می‌کند. در هر صورت تنگی کاروتید را عمل می‌کنیم.

سرخرگ کاروتید درونی

سرخرگ کاروتید درونی (به انگلیسی: Internal carotid artery) از مهمترین سرخرگ‌های سر و گردن است که از سرخرگ کاروتید مشترک منشعب می‌گردد. به سرخرگ کاروتید درونی، خواب‌رگ درونی و شریان سبات داخلی هم گفته‌اند. دو سرخرگ کاروتید درونی وجود دارد که از سرخرگ کاروتید (سبات) مشترک همان طرف جدا می‌گردند. شاخه‌های سرخرگ کاروتید درونی در خونرسانی به نواحی پیشین مغز نقش دارند. تغذیه خونی بخش پشتی (خلفی) مغز از طریق سرخرگ مهره‌ای (ورتبرال) و سرخرگ قاعده‌ای (بازیلار) صورت می‌گیرد. دو شاخه انتهایی سرخرگ کاروتید درونی، سرخرگ مغزی میانی و سرخرگ مغزی پیشین نامیده می‌شوند. سرخرگ‌های کاروتید درونی و مغزی پیشین در حلقه ویلیس شرکت می‌کنند.

شریان فمورال چیست

سرخرگ رانی یا شریان فمورال (Femoral artery) شریان بزرگی است که در هر طرف از ادامه شریان ایلیاک خارجی تشکیل میشود. سرخرگ رانی خون پا را تامین میکند. نبض شریانی در ناحیه فمورال اغلب قابل لمس است. این شریان در بالای ران به دو بخش تقسیم میشود : شریان رانی عمقی (Deep femoral artery) که به عمق ران رفته و تغذیه عضلات و استخوان ران را به عهده دارد. شریان رانی سطحی (Superficial femoral artery) که در قسمت سطحی ران به سمت پایین تا پشت زانو آمده و در آنجا شریان پوپلیته را تشکیل میدهد. وظیفه اصلی این شریان خونرسانی به زانو و پایینتر از آن است. هر بخش خود به شاخه های متعددی تقسیم میشود مثلاً شاخه های شریان فمورال سیرکومفلکس خارجی از شریان رانی عمقی هستند و شاخه های ژنیکولر و سورال از شریان رانی سطحی. 

انسداد سرخرگ کاروتید درونی

آترواسکلروز در ۲ سانتی‌متر اول سرخرگ کاروتید درونی معمولاً شدید بوده و در غالب موارد به طرف پایین یعنی شریان کاروتید مشترک کشیده می‌شود. اگر جریان خون به واسطه حلقه ویلیس کافی باشد، انسداد شریان کاروتید داخلی در ابتدای سرخرگ بدون علامت است. شدت سکته‌های این شریان به واسطه گردش خون جانبی که به منظور جبران انسداد به صورت تدریجی و به‌طور پیشرونده ایجاد می‌شود، به میزان زیادی متغیر است. با توجه به اینکه شریان کاروتید داخلی علاوه بر تغذیه مغز در همان سمت، عصب بینایی و شبکیه را از طریق سرخرگ چشمی (افتالمیک) خونرسانی می‌کند، در موارد انسداد سمپتوماتیک کاروتید درونی، کوری گذرای یک چشم در ۲۵ درصد موارد ایجاد می‌گردد که شروع انسداد را هشدار می‌دهد که در توصیف آن ممکن است بیمار از وجود سایه، یا عدم دید در قسمت بالا یا پایین یا تاری دیدش را در یک چشم گزارش کند. انسداد سمپتوماتیک سرخرگ کاروتید درونی منجر به سندرمی مشابه سکته سرخرگ مغزی میانی می‌گردد که علایم آن عبارتند از: فلج نیمه بدن (همی‌پلژی) در سمت مقابل اختلال یا نقص حسی نیمه بدن (همی‌سنسوری) در طرف مقابل نیمه‌نبینی همنام (همی آنوپی همونیموس) سمت مقابل اختلال تکلم (آفازی) در صورت درگیر شدن نیمکره غالب

سرخرگ‌ های تاجی

سُرخرگ‌های تاجی یا شَرایین اِکلیلی ، سرخرگ‌هایی هستند که خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند. سرخرگ‌های تاجی از آئورت بیرون می‌آیند. آئورت، شریان یا سرخرگ اصلی بدن می‌باشد که از بطن چپ، خون را خارج می‌سازد. شریان‌های کرونری از ابتدای آئورت منشأ می‌گیرند؛ بنابراین اولین شریان‌هایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت می‌کنند. دو شریان کرونری (چپ وراست) نسبتاً کوچک‌ اند و هرکدام فقط ۳ یا ۴ میلی‌متر قطر دارند. این سرخرگ‌های تاجی از روی سطح قلب عبور می‌کنند و در پشت قلب به یکدیگر متصل می‌شوند و تقریباً یک مسیر دایره‌ای را ایجاد می‌کنند. وقتی پزشکان قدیم چنین الگویی از رگ‌های خونی قلب دیدند، آن را به تاج تشبیه کردند، به همین دلیل به این شریان‌ها، کرونری (Coronary یعنی تاجی) گفتند که امروزه نیز از این کلمه استفاده می‌شود. از آنجایی‌که شریان‌های کرونری قلب دارای اهمیت زیادی هستند، پزشکان، تمام شاخه‌ها و تغییراتی را که ممکن است در افراد مختلف وجود داشته‌ باشد، شناسایی کرده‌اند. شریان‌های کرونری چپ دارای دو شاخه اصلی می‌باشد که به آن‌ها نزولی قدامی و شریان سیرکومفلکس یا چرخشی می‌گویند و خود این شریان‌ها نیز به شاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند. این سرخرگ‌ها، قسمت بیشتر عضله بطن چپ را خون‌رسانی می‌کنند. بطن چپ موظف است خون را به تمام قسمت‌های مختلف بدن پمپ کند بنابراین نسبت به بطن راست دارای عضلات بیشتری است. شریان‌های کرونری راست، معمولاً کوچک‌تر اند و قسمت زیرین قلب و بطن راست را خون‌رسانی می‌کند. بطن راست خون را به ریه‌ها پمپ می‌کند. شریان‌های کرونری دارای ساختمانی مشابه تمام شریان‌های بدن هستند با این تفاوت که فقط در زمان بین ضربان‌های قلب (حالت استراحت قلب)، خون دراین شریان‌ها جریان می‌یابد. 

سرخرگ ها

سُرخرَگ یا شَریان به رگهایی که خون را از قلب به سایر اندام‌ها منتقل می‌کنند می‌گویند. سرخرگ ششی و سرخرگ آئورت دو سرخرگ اصلی متصل به قلب هستند. شریان از سه بخش اینتیما و مدیا و ادوانتیش تشکیل شده است. بخش اینتیما درونی‌ترین که از بافت سنگفرشی تک لایه است و زیر آن بافت همبند پشتیبان و تیغهٔ الاستیک آن را از مدیا جدا می‌کند. در مدیا عروق خونی و عضله صاف داریم. سرخرگ دیواره ضخیم‌تری نسبت به سیاهرگ دارد ولی قطرداخلی آن کمتر از سیاهرگ است. بافت سرخرگ شامل بافت‌های پوششی، ماهیچه‌ای و پیوندی است. همهٔ سرخرگ‌ها خون روشن (خون حاوی اکسیژن) را منتقل می‌کنند به جز سرخرگ‌های ششی که خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند.

مویرگ ها

مویرگها رابط بین سرخرگچه‌ها‌ و سیاهرگچه‌‌ها بوده و به علت گستردگی زیاد خود، داشتن دیواره نازک و کاهش سرعت جریان در آنها، مناسب‌ترین جای برای مبادله مواد غذایی، اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و مایعات بافتی می‌باشد. مبادله مواد از راه پراکندگی، گذر از منافذ دیواره مویرگ‌ها، گذر از پیوندهای بین سلولی و بدست وزیکول‌های پینوسیتوزی انجام می‌گیرد. تمامی مویرگ‌ها از فقط یک لایه بافت پوششی سنگ‌فرشی تک‌لایه ساخته شده‌اند. این بافت پوششی دارای منافذی است که از طریق آن‌ها مواد شامل گازهای تنفسی، آب، مواد غذایی ساده و مولکول‌ها می‌توانند بین خون و سلول‌ها مبادله شوند. به‌طوری‌که در هر سانتی‌متر مربع از سطح مویرگ، چندین میلیون درز یا سوراخ ریز وجود دارد. مویرگهای مغز تنها مویرگهایی هستند که هیچ منفذی در سطح خود ندارند؛ تا بدین ترتیب خیلی از موادی که در متابولیسم سلول‌های مغزی نقش ندارند و همچنین میکروبها نتوانند وارد مغز شوند. (ایجاد سد خونی – مغزی برای محافظت بیشتر از مغز) توجه کنید که گلوکز و اکسیژن به راحتی می‌توانند توسط پروتئین‌های ویژه از مویرگهای مغزی عبور کنند و به سلول‌های مغزی بروند. هر مویرگ از ابتدا توسط دریچه‌ای از جنس بافت ماهیچه‌ای صاف حلقوی به سرخرگ متصل است. این دریچه که تحت فرمان نخاع می‌باشد، دارای دو نقش می‌باشد: ۱) فشار زیاد سیستولی خونی که قرار است وارد مویرگها که دارای مقاومت بسیار کمی هستند را تا حد زیادی کاهش می‌دهد تا این فشار زیاد باعث پاره شدن دیواره مویرگها نشود. ۲) این دریچه خون را فقط در موقع لزوم (مواقعی که سلول‌های بدن نیاز به تبادل مواد با محیط دارند) وارد مویرگها می‌کند. هر مویرگ از انتها نیز توسط دریچه‌ای به سیاهرگ متصل و مربوط می‌شود. انواع مویرگ‌ها بر اساس پیوستگی غلاف اندوتلیال و غشاء پایه: ۱-پیوسته (Continuous) یا سوماتیک: فقدان منفذ در دیواره- موجود در تمام انوع بافت‌های عضلانی، همبند، غدد برون ریز و دستگاه عصبی یافت می‌شود. ۲-منفذدار (Fenestrated) یا احشایی: با حضور روزنه‌های خلال سلولی حلقوی متعدد در غشاء اندوتلیوم که توسط غشاء سلول محدود می‌شود. لایه قاعده‌ای پیوسته است. در گلومرول کلیه دیده می‌شود. ۳- جیب‌مانند (Sinusoidal) یا ناپیوسته: مویرگهایی بسیار وسیع (تا ۴۰ میکرومتر) و دارای شکل نامنظم می‌باشند که سلول‌های آندوتلیال پوشاننده آن‌ها دارای منافذ بدون دیافراگم و تیغه پایه آن‌ها غیر ممتد است. علاوه بر این، وجود فضاهای بزرگ بین سلول‌های آندوتلیال باعث می‌شود که نه تنها پلاسما بلکه سلول‌های خونی نیز از آن فضاها به بیرون راه یابند که این فضاها گاهی بوسیله ماکروفاژها اشغال می‌شوند، سینوزوئیدها در کبد، مغز استخوان و طحال دیده می‌شوند. این مویرگ‌ها مسیر پر پیچ و خم زیادی دارند که باعث کندی جریان خون می‌شود. سلول‌های اندوتلیال لایه‌ای ناپیوسته می‌سازد که با فضاهای عریضی از هم جدا شده‌اند. دیافراگم ندارند. لایه قاعده‌ای ناپیوسته دارند. در کبد و اعضاء خونساز مثل مغز استخوان و طحال وجود دارد.

شریان ساب کلاوین

مطالب مرتبط :

شاخه های شریان افتالمیک یا سرخرگ کاروتید درونی چیست

آناتومی و شاخه های شریان فمورال مشترک و سطحی

همه چیز درباره آشنایی با تنگی و فشار شریان ریوی نرمال

تفاوت شریان و ورید چیست و انواع رگهای قلبی

آناتومی و شاخه های شریان کاروتید داخلی و خارجی چیست

  • محسن موسوی

شریان افتالمیک

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۳:۴۵ ب.ظ

شاخه های شریان افتالمیک یا سرخرگ کاروتید درونی چیست

شاخه های شریان افتالمیک یا سرخرگ کاروتید درونی چیست در سایت جسارت

شریان افتالمیک ,سرخرگ کاروتید درونی,سرخرگ چشمی,سرخرگ سبات داخلی,سرخرگ مغزی میانی,سرخرگ مغزی پیشین,انسداد سرخرگ کاروتید درونی

شریان افتالمیک , سرخرگ کاروتید درونی , سرخرگ چشمی , سرخرگ سبات داخلی

توضیحاتی در مورد شریان افتالمیک

سرخرگ کاروتید درونی (به انگلیسی: Internal carotid artery) از مهمترین سرخرگ‌های سر و گردن است که از سرخرگ کاروتید مشترک منشعب می‌گردد. به سرخرگ کاروتید درونی، خواب‌رگ درونی و شریان سبات داخلی هم گفته‌اند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد شریان افتالمیک صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

شریان افتالمیک چشمی

سرخرگ چشمی (انگلیسی: Ophthalmic artery) شاخه‌ای از سرخرگ سبات داخلی است.

انواع سرخرگ کاروتید درونی

دو سرخرگ کاروتید درونی وجود دارد که از سرخرگ کاروتید (سبات) مشترک همان طرف جدا می‌گردند. شاخه‌های سرخرگ کاروتید درونی در خونرسانی به نواحی پیشین مغز نقش دارند. تغذیه خونی بخش پشتی (خلفی) مغز از طریق سرخرگ مهره‌ای (ورتبرال) و سرخرگ قاعده‌ای (بازیلار) صورت می‌گیرد. دو شاخه انتهایی سرخرگ کاروتید درونی، سرخرگ مغزی میانی و سرخرگ مغزی پیشین نامیده می‌شوند.سرخرگ‌های کاروتید درونی و مغزی پیشین در حلقه ویلیس شرکت می‌کنند.

شریان پلکی داخلی

شریان پلکی داخلی (به انگلیسی: Medial palpebral arteries) از سرخرگ‌های سر است و دو شاخهٔ زیرین و زبرین دارد. این سرخرگ از سرخرگ چشمی سرچشمه می‌گیرد. آن‌ها با احاطه بر کُرهٔ چشم، به سوی پلک‌ها می‌روند و در نزدیکی حاشیهٔ آزاد خود، تشکیل یک قوسِ زبرین و یک قوس زیرین را میانِ ماهیچه حلقوی چشم و تارسی می‌دهند. 

شاخه‌ های سرخرگ کاروتید درونی

شاخه‌های سرخرگ کاروتید درونی عبارتند از: سرخرگ کاروتید-صماخی سرخرگ بالی (پتریگوئید) شاخه‌های هیپوفیزی شاخه مننژی سرخرگ چشمی سرخرگ مغزی پیشین (Anterior cerebral artery) سرخرگ مغزی میانی (Middle cerebral artery) سرخرگ ارتباطی پشتی سرخرگ مشیمیه‌ای پیشین (شریان کوروئیدال قدامی)

انسداد شریان افتالمیک

بیماری که در این مقاله معرفی می‌شود خانم 78 ساله‌ای است که برای بی‌حسی عمل کاتاراکت به طور اشتباه مخلوطی از لیدوکایین و فرمالین در ناحیه رتروبولبار و پلک وی تزریق شده بود. به دنبال این تزریق، کنتراکچر پلک‌ها، کراتوپاتی ناشی از باز ماندن شکاف پلکی، انسداد شریان مرکزی و شریان افتالمیک و سندرم ایسکمی چشمی بروز کرد. پس از جست‌وجوهای انجام شده در تمام متون پزشکی مشخص شد که این مورد اولین گزارش از تزریق ناخواسته هم زمان فرمالین در ناحیه رتروبولبار و پلک‌ها می‌باشد. در این گزارش سمیت فرمالین به طور مشخص مرور شده و اثرات بالینی آن در این 2 ناحیه خاص بررسی شده است. هدف از این گزارش هشداری به تمام هم‌کاران در جهت دقت بیش‌تر برای جلوگیری از بروز عوارض بوده است.

انسداد سرخرگ کاروتید درونی

آترواسکلروز در ۲ سانتی‌متر اول سرخرگ کاروتید درونی معمولاً شدید بوده و در غالب موارد به طرف پایین یعنی شریان کاروتید مشترک کشیده می‌شود. اگر جریان خون به واسطه حلقه ویلیس کافی باشد، انسداد شریان کاروتید داخلی در ابتدای سرخرگ بدون علامت است. شدت سکته‌های این شریان به واسطه گردش خون جانبی که به منظور جبران انسداد به صورت تدریجی و به‌طور پیشرونده ایجاد می‌شود، به میزان زیادی متغیر است. با توجه به اینکه شریان کاروتید داخلی علاوه بر تغذیه مغز در همان سمت، عصب بینایی و شبکیه را از طریق سرخرگ چشمی (افتالمیک) خونرسانی می‌کند، در موارد انسداد سمپتوماتیک کاروتید درونی، کوری گذرای یک چشم در ۲۵ درصد موارد ایجاد می‌گردد که شروع انسداد را هشدار می‌دهد که در توصیف آن ممکن است بیمار از وجود سایه، یا عدم دید در قسمت بالا یا پایین یا تاری دیدش را در یک چشم گزارش کند. انسداد سمپتوماتیک سرخرگ کاروتید درونی منجر به سندرمی مشابه سکته سرخرگ مغزی میانی می‌گردد که علایم آن عبارتند از: فلج نیمه بدن (همی‌پلژی) در سمت مقابل اختلال یا نقص حسی نیمه بدن (همی‌سنسوری) در طرف مقابل نیمه‌نبینی همنام (همی آنوپی همونیموس) سمت مقابل اختلال تکلم (آفازی) در صورت درگیر شدن نیمکره غالب

شریان فمورال

سرخرگ رانی یا شریان فمورال (Femoral artery) شریان بزرگی است که در هر طرف از ادامه شریان ایلیاک خارجی تشکیل میشود. سرخرگ رانی خون پا را تامین میکند. نبض شریانی در ناحیه فمورال اغلب قابل لمس است. این شریان در بالای ران به دو بخش تقسیم میشود : شریان رانی عمقی (Deep femoral artery) که به عمق ران رفته و تغذیه عضلات و استخوان ران را به عهده دارد. شریان رانی سطحی (Superficial femoral artery) که در قسمت سطحی ران به سمت پایین تا پشت زانو آمده و در آنجا شریان پوپلیته را تشکیل میدهد. وظیفه اصلی این شریان خونرسانی به زانو و پایینتر از آن است. هر بخش خود به شاخه های متعددی تقسیم میشود مثلاً شاخه های شریان فمورال سیرکومفلکس خارجی از شریان رانی عمقی هستند و شاخه های ژنیکولر و سورال از شریان رانی سطحی. 

شریان یا سرخرگ

سُرخرَگ یا شَریان به رگهایی که خون را از قلب به سایر اندام‌ها منتقل می‌کنند می‌گویند. سرخرگ ششی و سرخرگ آئورت دو سرخرگ اصلی متصل به قلب هستند. شریان از سه بخش اینتیما و مدیا و ادوانتیش تشکیل شده است. بخش اینتیما درونی‌ترین که از بافت سنگفرشی تک لایه است و زیر آن بافت همبند پشتیبان و تیغهٔ الاستیک آن را از مدیا جدا می‌کند. در مدیا عروق خونی و عضله صاف داریم. سرخرگ دیواره ضخیم‌تری نسبت به سیاهرگ دارد ولی قطرداخلی آن کمتر از سیاهرگ است. بافت سرخرگ شامل بافت‌های پوششی، ماهیچه‌ای و پیوندی است. همهٔ سرخرگ‌ها خون روشن (خون حاوی اکسیژن) را منتقل می‌کنند به جز سرخرگ‌های ششی که خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند.

شریان‌ های کرونری

سُرخرگ‌های تاجی یا شَرایین اِکلیلی[به گفتهٔ چه‌کسی؟]، سرخرگ‌هایی هستند که خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند. سرخرگ‌های تاجی از آئورت بیرون می‌آیند. آئورت، شریان یا سرخرگ اصلی بدن می‌باشد که از بطن چپ، خون را خارج می‌سازد. شریان‌های کرونری از ابتدای آئورت منشأ می‌گیرند؛ بنابراین اولین شریان‌هایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت می‌کنند. دو شریان کرونری (چپ وراست) نسبتاً کوچک‌ اند و هرکدام فقط ۳ یا ۴ میلی‌متر قطر دارند. این سرخرگ‌های تاجی از روی سطح قلب عبور می‌کنند و در پشت قلب به یکدیگر متصل می‌شوند و تقریباً یک مسیر دایره‌ای را ایجاد می‌کنند. وقتی پزشکان قدیم چنین الگویی از رگ‌های خونی قلب دیدند، آن را به تاج تشبیه کردند، به همین دلیل به این شریان‌ها، کرونری (Coronary یعنی تاجی) گفتند که امروزه نیز از این کلمه استفاده می‌شود. از آنجایی‌که شریان‌های کرونری قلب دارای اهمیت زیادی هستند، پزشکان، تمام شاخه‌ها و تغییراتی را که ممکن است در افراد مختلف وجود داشته‌ باشد، شناسایی کرده‌اند. شریان‌های کرونری چپ دارای دو شاخه اصلی می‌باشد که به آن‌ها نزولی قدامی و شریان سیرکومفلکس یا چرخشی می‌گویند و خود این شریان‌ها نیز به شاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند. این سرخرگ‌ها، قسمت بیشتر عضله بطن چپ را خون‌رسانی می‌کنند. بطن چپ موظف است خون را به تمام قسمت‌های مختلف بدن پمپ کند بنابراین نسبت به بطن راست دارای عضلات بیشتری است. شریان‌های کرونری راست، معمولاً کوچک‌تر اند و قسمت زیرین قلب و بطن راست را خون‌رسانی می‌کند. بطن راست خون را به ریه‌ها پمپ می‌کند. شریان‌های کرونری دارای ساختمانی مشابه تمام شریان‌های بدن هستند با این تفاوت که فقط در زمان بین ضربان‌های قلب (حالت استراحت قلب)، خون دراین شریان‌ها جریان می‌یابد. 

سیاهرگ یا ورید

سیاهرگ یا ورید (به عربی: الورید) در دستگاه گردش خون بدن، رگی است که خون را از اندام‌ها به قلب بازمی‌گرداند. دیواره سیاهرگ نازک‌تر از سرخرگ است اما قطر بیشتری داشته و خاصیت ارتجاعی کمتری دارد. در سیاهرگ‌ها دریچه‌هایی به نام لانه کبوتری وجود دارد که این دریچه‌ها کمک می‌کنند تا خون از اندام پایینی مانند دست‌ها و پاها بهتر به سمت قلب حرکت کنند. به‌طور کلی خون تمامی قسمت‌های بدن توسط دو ورید به نام‌های اجوف فوقانی و تحتانی به دهلیز راست قلب برمی‌گردد. ایستادن زیاد، کم‌تحرکی و نارسایی‌های قلبی می‌توانند باعث تخریب این دریچه‌ها شده و در نتیجه خون در سیاهرگ‌ها تجمع می‌کند و شخص به بیماری واریس مبتلا می‌شود. همه سیاهرگ‌ها خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند به غیر از سیاهرگ‌های ششی که خون روشن ( خون حاوی اکسیژن ) را منتقل می‌کنند.

سرخرگ رادیال

در آناتومی بدن، سرخرگ رادیال٬ شریان اصلی از وجه کناری در ساعد است. شریان رادیال از دوشاخه شدن شریان براکیال در حفره کوبیتال سرچشمه می‌گیرد. سپس تا ناحیه دیستال بخش پیشین یا قدامی ساعد ادامه می‌یابد و در آنجا به‌عنوان نقطه‌عطفی برای تقسیم بین کمپارتمان‌های پیشین(قدامی) و پسین(خلفی) در ساعد عمل می‌کند. پس از عبور از ناحیه انفیه آناتومیک و پس‌از قوس کف دست به شاخه عمیق شریان اولنار می پیوندد. درتمام مسیر سیاهرگی با همین نام یعنی ورید رادیال آن‌را همراهی می‌کند. 

همه چیز درباره مویرگ‌ ها

مویرَگ‌ها رگ‌های خونی بسیار ظریفی هستند که شریانچه‌ها به آن‌ها می‌رسند. مویرگ‌ها در حدود ۱۰–۵ میکرومتر قطر دارند و فضای درونی آن‌ها برای جاگیری یک گویچه قرمز کفایت می‌کند. دیواره مویرگ متشکل از یک ردیف سلول پهن و نازک به نام آندوتلیوم، تیغه پایه و شبکه ظریفی از الیاف رتیکولر می‌باشد. مویرگها رابط بین سرخرگچه‌ها‌ و سیاهرگچه‌‌ها بوده و به علت گستردگی زیاد خود، داشتن دیواره نازک و کاهش سرعت جریان در آنها، مناسب‌ترین جای برای مبادله مواد غذایی، اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و مایعات بافتی می‌باشد. مبادله مواد از راه پراکندگی، گذر از منافذ دیواره مویرگ‌ها، گذر از پیوندهای بین سلولی و بدست وزیکول‌های پینوسیتوزی انجام می‌گیرد. توضیحاتی مختصر در زمینه ساختار مویرگ‌ها: ساختار تمامی مویرگ‌ها از فقط یک لایه بافت پوششی سنگ‌فرشی تک‌لایه ساخته شده‌اند. این بافت پوششی دارای منافذی است که از طریق آن‌ها مواد شامل گازهای تنفسی، آب، مواد غذایی ساده و مولکول‌ها می‌توانند بین خون و سلول‌ها مبادله شوند. به‌طوری‌که در هر سانتی‌متر مربع از سطح مویرگ، چندین میلیون درز یا سوراخ ریز وجود دارد. مویرگهای مغز تنها مویرگهایی هستند که هیچ منفذی در سطح خود ندارند؛ تا بدین ترتیب خیلی از موادی که در متابولیسم سلول‌های مغزی نقش ندارند و همچنین میکروبها نتوانند وارد مغز شوند. (ایجاد سد خونی – مغزی برای محافظت بیشتر از مغز) توجه کنید که گلوکز و اکسیژن به راحتی می‌توانند توسط پروتئین‌های ویژه از مویرگهای مغزی عبور کنند و به سلول‌های مغزی بروند. هر مویرگ از ابتدا توسط دریچه‌ای از جنس بافت ماهیچه‌ای صاف حلقوی به سرخرگ متصل است. این دریچه که تحت فرمان نخاع می‌باشد، دارای دو نقش می‌باشد: ۱) فشار زیاد سیستولی خونی که قرار است وارد مویرگها که دارای مقاومت بسیار کمی هستند را تا حد زیادی کاهش می‌دهد تا این فشار زیاد باعث پاره شدن دیواره مویرگها نشود. ۲) این دریچه خون را فقط در موقع لزوم (مواقعی که سلول‌های بدن نیاز به تبادل مواد با محیط دارند) وارد مویرگها می‌کند. هر مویرگ از انتها نیز توسط دریچه‌ای به سیاهرگ متصل و مربوط می‌شود. 

انواع مویرگ‌ ها

انواع مویرگ‌ها بر اساس پیوستگی غلاف اندوتلیال و غشاء پایه: ۱-پیوسته (Continuous) یا سوماتیک: فقدان منفذ در دیواره- موجود در تمام انوع بافت‌های عضلانی، همبند، غدد برون ریز و دستگاه عصبی یافت می‌شود. ۲-منفذدار (Fenestrated) یا احشایی: با حضور روزنه‌های خلال سلولی حلقوی متعدد در غشاء اندوتلیوم که توسط غشاء سلول محدود می‌شود. لایه قاعده‌ای پیوسته است. در گلومرول کلیه دیده می‌شود. ۳- جیب‌مانند (Sinusoidal) یا ناپیوسته: مویرگهایی بسیار وسیع (تا ۴۰ میکرومتر) و دارای شکل نامنظم می‌باشند که سلول‌های آندوتلیال پوشاننده آن‌ها دارای منافذ بدون دیافراگم و تیغه پایه آن‌ها غیر ممتد است. علاوه بر این، وجود فضاهای بزرگ بین سلول‌های آندوتلیال باعث می‌شود که نه تنها پلاسما بلکه سلول‌های خونی نیز از آن فضاها به بیرون راه یابند که این فضاها گاهی بوسیله ماکروفاژها اشغال می‌شوند، سینوزوئیدها در کبد، مغز استخوان و طحال دیده می‌شوند. این مویرگ‌ها مسیر پر پیچ و خم زیادی دارند که باعث کندی جریان خون می‌شود. سلول‌های اندوتلیال لایه‌ای ناپیوسته می‌سازد که با فضاهای عریضی از هم جدا شده‌اند. دیافراگم ندارند. لایه قاعده‌ای ناپیوسته دارند. در کبد و اعضاء خونساز مثل مغز استخوان و طحال وجود دارد.

شبکه مویرگی

اصولاً شبکه مویرگی حاصل از انشعابات آرتریول‌های انتهایی به وریدچه منتهی می‌شوند. باوجود این در اعضا معینی مانند کبد، هیپوفیز و کلیه، وریدچه دریافت‌کننده شبکه مویرگی مجدداً منشعب شده و دومین شبکه مویرگی را بوجود می‌آورند. در این سیستم‌ها، وجود دو شبکه مویرگی متوالی، شرایط را فراهم می‌کند که مواد برداشت شده در شبکه اول به سادگی در شبکه دوم بین خون و مایعات بافتی مبادله می‌گردد. با توجه به شباهت این امر به تخلیه و بارگیری کالاها در بندر، این سیستم را سیستم پورت یا سیستم باب گویند.

شریان افتالمیک

مطالب مرتبط :

آناتومی و شاخه های شریان فمورال مشترک و سطحی

همه چیز درباره آشنایی با تنگی و فشار شریان ریوی نرمال

تفاوت شریان و ورید چیست و انواع رگهای قلبی

آناتومی و شاخه های شریان کاروتید داخلی و خارجی چیست

  • محسن موسوی