ساعت مچی

ساعت مچی

ساعت مچی

ساعت مچی

بایگانی

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

قرص اکستازی

سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۱ ب.ظ

قرص اکستازی

 قرص اکستازی ،قرص اکستازی ویکی پدیا،قرص اکستازی ویکی،عکس قرص اکستازی،قرص های اکستازی،عوارض قرص اکستازی،انواع قرص اکستازی،قیمت قرص اکستازی،خرید قرص اکستازی،فروش قرص اکستازی،قرص اکس ویکی پدیا،عکس قرص های اکستازی،قرص های اکستازی چیست،عوارض قرص های اکستازی،انواع قرص های اکستازی،درباره قرص های اکستازی،اسامی قرص های اکستازی،عوارض مصرف قرص اکستازی

قرص اکستازی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قرص اکستازی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.اِکستازی (یا ۳و۴ متیلن‌دی‌اکسیدمتاآمفتامین: اختصاراً MDMA) دارویی از گروه آمفتامین و فنتیل‌آمین است. ام‌دی‌ام‌ای در بین عموم مردم بیش‌تر با نام اِکستازی (EX یا XTC) شناخته می‌شود. MDMA باعث افزایش آزاد سازی «سروتونین»، «دوپامین» و «نورآدرنالین» در سیناپس و مهار باز جذب آنان میگردد. قرص اکس شادی‌آور است و احساس صمیمیت با دیگران را به وجود می‌آورد و اضطراب فرد را کاهش می‌دهد. سازندهٔ این قرص الکساندر شولگین آمریکایی بود که آنرا در سال ۱۹۷۶ جهت درمان برخی اختلالات روانی ساخته بود. او در ۲ ژوئن ۲۰۱۴ در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

قرص اکستازی چیست

نام علمی اکستازی “متیل دی اکسی مت آمفتامین” یا MDMA است که یک ماده ترکیبی روان‌گردان با ساختار شیمیایی مشابه ترکیبات آمفتامین‌ها و توهم‌زاها می‌باشد و به‌طور مصنوعی ساخته می‌شود. این ماده با نام‌هایی چون اکس، اکستاسی، اکستازی، XTC ، آدم و قرص‌های شادی‌بخش در میان جوانان و نوجوانان شناخته شده است. اکس چیست قرص‌های اکس، ترکیب جدید نیست. نخستین بار در سال ۱۹۱۲ یک شرکت داروسازی آلمانی به‌نام مرک، با هدف ساخت ترکیباتی برای کنترل و مهار اشتها در افراد چاق، این ماده را تولید کرد. اما به علت عوارض ناشی از آن، تا اواخر دهۀ ۱۹۷۰ از رده خارج شده و استفاده از آن به تعویق افتاد. در این زمان، روان‌شناسان و روان‌پزشکان، MDMA را داروی مناسبی برای درمان اختلالات روانی و عاطفی، معرفی کردند که باز مصرف آن ممنوع شد. این محصول در دهۀ ۱۹۸۰ از انبار کارخانه‌ها خارج شد و مورد استفاده متقاضیان خیابانی خود قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵، دولت آمریکا، مصرف این ترکیب را ممنوع اعلام کرد و مطالعات انجام شده در مورد حیوانات آزمایشگاهی در سال ۱۹۸۶، آثار مخرب قرص‌های اکس را بر سیستم عصبی نشان داد. اما هم‌چنان این ماده در میهمانی‌های شبانه به‌عنوان نوع جدیدی از مواد مخدر مورد استفاده قرار گرفت. اکس خالص، پودری سفید متشکل از کریستال‌های ریز است. از این پودر بوی کپک به مشام می‌رسد. در صورت وجود ناخالصی، اکس به‌رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای نیز دیده می‌شود.

شکل قرص اکستازی

اکستازی به صورت قرص‌های خوراکی، آدامس‌های جویدنی، کپسول و مواد تدخینی و ترزیقی است. در حال حاضر نیز امکان ساخت این قرص ها در آزمایشگاه های غیرقانونی و زیرپله ای داخلی وجود دارد که البته با توجه به ترکیب مواد اضافی غیراستاندارد، مصرف آن دارای عوارض شدیدتری خواهدبد. در بین‌ مصرف‌ کنندگان‌ موادمخدر گروه‌ مصرف‌ کننده‌ اکستازی‌ و گروه‌ مصرف‌ کننده‌ آمفتامین‌ و اکستازی‌ بیش‌ از سایر گروه‌ها به‌ موسیقی‌ علاقه‌ نشان‌ می‌دهند. همچنین‌ در بین‌ این‌ دو گروه‌ رفتن‌ به‌ میهمانی‌های‌ خانگی‌ شیوع‌ بیشتری‌ دارد.

تاریخچه قرص اکستازی

قرص اکستازی نخستین بار در سال ۱۹۱۴ توسط شرکت داروسازی « مرک » (Merck ) در آلمان ساخته شد و به عنوان داروی ضد اشتها و لاغری به ثبت رسید اما درآن زمان وارد بازار نشد و استفاده از آن تا اواخر دهه ۱۹۷۰ به تعویق افتاد . در این زمان اکستاسی به عنوان درمان اختلالات روانی و عاطفی توسط پزشکان و روان‌پزشکان معرفی شد و در سال ۱۹۸۰ در دسترس متقاضیان قرارگرفت . به ویژه این دارو جهت استفاده سربازان آلمانی در جنگ جهانی اول به کاررفت که بعدها با شناخته شدن آثار مخرب و خطرات روحی بسیار زیاد آن از چرخه مصرف خارج‌شد . طی این مدت قربانیان و تلفات زیادی برجای گذاشت . در این باره معروف است که می‌گویند: « سربازان آلمانی را دوباره قربانی کردند . یک بار وقتی مجبورشان کردند برای فتح دنیا سینه‌هاشان را آماج گلوله کنند و یکبار وقتی برای درمان آسیبهای روانی جنگ ، آنها را به خوردن داروهای توهم‌زا واداشتند داروهایی که می‌توانست هراس شبهای جنگ و فریادهای همسنگرهای زخمی را از یاد ببرد و در مقابل چنان نشاطی را به بیماران جنگی بدهد که انگار هرگز گرفتار جنگ و خونریزی نشده‌اند .» به هر حال بعد از مشخص شدن آثارسؤ مصرف قرصهای اکستاسی تولید و توزیع و مصرف آنها غیرقانونی اعلام شد. سال ۱۹۸۵ دولت آمریکا مصرف این ماده را ممنوع کرد و در سال ۱۹۸۶ مطالعات انجام‌شده روی حیوانات آزمایشگاهی آثار مخرب اکستاسی را روی سیستم عصبی نشان داد .در سالهای اخیر مصرف آن در آمریکا در پارتیهای شبانه مرسوم به ریو افزایش یافته است و در کشور ما نیز در پدیده‌ای مشابه به نام اکس‌پارتی مصرف آن دچار افزایش گشته است.

خطرات مصرف قرص اسکتازی

برای برخی افراد، اکستازی می تواند اعتیاد آور باشد. یک نظرسنجی از مصرف کنندگان جوان و میانسال اکستازی نشان داد که 43 درصد از کسانی اکستازی مصرف میکنند، معیارهای وابستگی داشتند، که با ادامه مصرف، علیرغم آگاهی از آسیب های فیزیکی و روانی، اثرات ترک و تحمل (یا کاهش واکنش) این وابستگی مشخص شد، و 34 درصد معیارهای سوء مصرف مواد داشتند. تقریبا 60 درصد از مصرف کنندگان اکستازی، علائم ترک از جمله خستگی، از دست دادن اشتها، احساس افسردگی و مشکل در تمرکز را گزارش کردند .

قرص اکستازی تقلبی

بررسی‌ها نشان داده که بیشتر قرص‌های نشاط آور مهمانی که با نام اکستازی فروخته می‌شود حاوی مواد محرک دیگر که خطرناک تر و ارزان تر هستند می‌باشند که ساختشان از خود اکستازی ارزان تر است. از این رو برخی مصرف کنندگان برای کم کردن آسیب های موجود ماده خود را با کیت مخصوص تست می‌کنند.

مشکلات عصبی مصرف قرص اکستازی

مشکلات عصبی تحقیقات روی حیوانات مصرف اکستازی را با آسیب های طولانی مدت به نورون هایی که در خلق و خوی، تفکر و قضاوت دخیل هستند، مرتبط می سازند. مطالعه ای در نسل های غیر انسانی نشان داد که تنها 4 روز مصرف اکستازی باعث آسیب به پایانه های عصبی سروتونین میشود که 6 تا 7 سال بعد مشخص میشود. در حالی که عوارض عصبی مشابه، به طور قطع در انسان نشان داده نشد، تحقیقات حیوانی فراوان نشان می دهد که خواص آلوده کننده اکستازی نشان می دهند که اکستازی ماده بی خطری برای مصرف انسان نیست .

قرص اکستازی چگونه تولید می شود

اکس یک ماده ترکیبی است و مثل حشیش، تنباکو یا تریاک از گیاه گرفته نمی‌شود، بلکه یک ماده شیمیایی است که در آزمایشگاه به‌طور غیرقانونی تولید می‌شود. تولیدکنندگان این قرص، مواد شیمیایی گوناگون را به آن اضافه می‌کنند از جمله کافئین، دکسترومتورفان (شربیت ضد سرفه)، آمفتامین و حتی کوکائین. بنابراین درجه خلوص قرص‌های اکس همواره مورد سوال است. این آزمایشگاه‌ها بیشتر در اروپای غربی به‌ویژه کشورهایی مثل هلند و بلژیک قرار دارند. در ایالات متحده نیز چند آزمایشگاه در این زمینه فعالیت می‌کنند. اخیراً نیز سندیکای اسرائیل بازار این ماده را به دست گرفته و منبع اصلی توزیع قرص در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود.

میزان استفاده از قرص اکستازی

موسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر، نظر سنجی نظارت بر آینده که توسط دانشگاه موسسه میشگان برای تحقیقات اجتماعی انجام میشود، را تأمین مالی میکند. در سال 2010 ، 4 ٫ 6 درصد از دانش آموزان کلاس 12 و 4 ٫ 7 درصد از دانش آموزان کلاس دهم و 2 ٫ 4 درصد از دانش آموزان کلاس هشتم، گزارش دادند که در سال گذشته اکستازی مصرف کرده اند. در سال 2000 ، 8 ٫ 2 درصد دانش آموزان کلاس 12 ، 5 ٫ 4 درصد از دانش آموزان کلاس دهم و 3 ٫ 1 درصد از دانش آموزان کلاس هشتم، اظهار داشتند که از اکستازی استفاده کرده اند. دانشجویان آمریکایی آفریقایی آمریکایی در بررسی MTF سال 2010 ، به میزان قابل توجهی نسبت به دانشجویان سفیدپوست و اسپانیایی کمتر از اکستازی مصرف میکردند . در سال 2010 ، اداره کل سوء مصرف مواد مخدر و خدمات بهداشت روانی، نتایج تحقیقات ملی مصرف مواد مخدر و سلامت سال 2010 را منتشر کرد. در میان افراد 12 تا 49 ساله، میانگین سنی برای اولین بار مصرف اکستازی، 19 ٫ 4 سالگی بود. در سال 2010 ، حدود 695000 آمریکایی در سن 12 سالگی و بالاتر، در حال حاضر (یعنی ماه گذشته) مصرف کننده مواد مخدر اکستازی بودند، به این معنی که آنها طی ماه قبل از مصاحبه تحقیق، یک بار اکستازی مصرف کرده اند. برآورد مصرف فعلی در سال 2010 مشابه سال 2009 است. میزان استفاده از اکستازی در میان جوانان 12 تا 17 ساله در سالهای 2004 تا 2007 ، 0 ٫ 3 درصد کاهش یافت، اما در سال 2009 و 2010 ، 0 ٫ 5 درصد افزایش یافت. به طور کلی برآورد سوء مصرف مواد بدین شرح است:در سال 2010 دسته مواد مخدر غیرقانونی با بیشترین تعداد مصرف کننده فعلی در میان افراد 12 ساله یا بالاتر، استفاده از ماری جوانا ( 2 ٫ 4 میلیون) بود، و پس از آن سوء مصرف داروهای ضد درد ( 2 میلیون)، آرام بخش ( 1 ٫ 2 میلیون)، اکستازی ( 0 ٫ 9 میلیون )، مسکن ( 0 ٫ 8 میلیون) و کوکائین و محرک ها ( هر کدام 0 ٫ 6 میلیون ).

عوارض جانبی قرص اکستازی

عوارض کوتاه مدت: افزایش فشارخون و ضربان قلب، بیخوابی، گشادی مردمکها، کم آبی بدن و افزایش تعریق و افزایش دمای بدن، حالت تهوع، ناتوانی جنسی، دندان‌قروچه. عوارض بلند مدت: شواهدی دردست است که نشان میدهد مصرف طولانی مدت MDMA باعث تغییر در ساختار بخش هایی از مغز میشود. قطع مصرف اکستازی به دلیل خالی شدن منابع سروتونین باعث افسردگی، احساس خستگی، بی حوصلگی و گاهی اوقات تهوع میشود. مصرف همزمان اکستازی با داروهای ضدافسردگی مهارکننده بازجذب مونوآمینها همچنین “ترامادول” باعث افزایش اثرات آن و سندروم سروتونین و ریسک مرگ می‌شود.

ممنوعیت استفاده از قرص اکستازی

اکستازی در تقسیم بندی دارویی در گروه اول قرار داده شده است. به این معنا که هنوز مصارف پزشکی این داروی خطرنک تأیید نشده است. از دیگر اعضای این گروه دارویی می توان به هروئین، کوکائین، ال اس دی (LSD) و آمفتامین اشاره کرد . در کشور امریکا، جریمه به همراه داشتن این ماده و پخش یا تولید آن از 100 هزار دلار جریمه نقدی تا 99 سال زندان متغیر است . یک مصرف کننده دائمی اکستازی می گوید:«اگر هر شب اکستازی بخورید، سرما وجودتان را فرا می گیرد. کلیه هایتان از کار می افتند و پادرد خواهید داشت. لب ها و انگشتانتان را آن قدر می جوید که به خونریزی می افتند .»

انواع قرص اکستازی

این ماده به اشکال قرص، کپسول، پودر استنشاقی و برچسب‌های پوستی موجود است. این قرص‌ها شکل، رنگ، اسم و اثر متفاوت دارند و با نام‌هایی مثل فراری، میتسوبیشی، شادی، گشنیز، هپی، صلیب، تویوتا، سان، مرسدس بنز، موتورولا، دلار، صلیب و … شناخته می‌شوند. رنگ ‌آ‌ن‌ها نیز متنوع بوده و به رنگ‌های نخودی، سبز، آبی، قرمز، بنفش دیده می‌شوند. این نوع قرص‌ها بسته به نوع و جنس‌شان با قیمت‌های متفاوتی خرید و فروش می‌شوند. در ایران این قرص‌ها با دو نوع E و X معروف هستند و مطابق با تحقیقات انجام گرفته، نوع E آن، در بین جوانان ایرانی شایع‌تر است. میزان MDMA در هر قرص از ۹ تا ۱۱۷ میلی‌گرم متفاوت است. قرص‌های موجود در بازار، حاوی مقدار اندکی MDMA و درصد زیادی ناخالصی هستند. کافئین، افدرین (تحریک کننده)، PMA (فعال کننده سیستم عصبی)، DXM,MDA (ترکیبی کشنده) و Speed Pcp از جمله مواد محرکی هستند که به‌عنوان ناخالصی به قرص‌های اکستازی افزوده می‌شود.

نحوه مصرف قرص اکستازی

به گزارش سایت جسارت قرص اکستازی معمولاً به شکل قرص یا کپسول است که از راه دهان استعمال می‌شود. این قرص ممکن است به رنگ‌ها یا شکل‌های مختلفی در بازار دیده شود. این ماده همچنین می‌تواند به شکل پودر در دسترس افراد قرار گیرد که ممکن است برخی اوقات به شکل استنشاقی و یا ندرتاً به‌صورت تدخینی یا کشیدن مورد استعمال واقع شود اما تزریق این ماده بسیار نادر است. اکستازی اغلب در مهمانی‌های شبانه در میان جوانان و نوجوانان که اصطلاحاً به آن “ریو” ، “اکسس پارتی” یا “کنسرت راک” گفته می‌شود و شرکت‌کنندگان آن، ساعت‌های متمادی با موسیقی الکترونیکی و رقص نور می‌رقصند، توزیع و مصرف می‌شود. اکس معمولاً با سایر مواد مثل کوکائین، LSD، شیشه، حشیش و یا هروئین مصرف می‌شود. بنابراین کسی که به مصرف این ماده رو می‌آورد و یا فردی که به‌طور مرتب در محیط‌هایی قرار می‌گیرد که اکستازی در آن‌جا مصرف می‌شود، به‌طور وسیع در معرض سایر مواد نیز قرار گرفته و خطر سوء‌مصرف انواع مواد در وی افزایش می‌یابد. قابل توجه است که این ماده ندرتاً با الکل و مشروبات الکلی مصرف می‌شود، چرا که اعتقاد بر این است که الکل اثرات قرص را کاهش می‌دهد.

ماندگاری تاثیر قرص اکستازی

قرص اکستازی به‌راحتی قابل سنتز است و سریع خود را به مغز رسانده و اثرات خود را اعمال می‌کند. اثرات این قرص بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر می‌شود و دو تا سه ساعت در یک حد حفظ شده و بعد افت می‌کند. کسی که این مواد را مصرف می‌کند، احساس خلق خوش، افزایش اعتماد به نفس و گرایش به این نوع مواد محرک پیدا می‌کند اما پس از چند بار مصرف همه این حالت‌ها جای خود را به مشکلات روانی، مغزی خواهد داد. حتی یک بار مصرف این قرص‌ها هم ممکن است فرد را دچار مسمویت و اختلال کند و در نتیجه خطر مرگ‌های ناگهانی و ایست قلبی را افزایش می‌دهد. ممکن است این اثرات ۳ تا ۲۴ ساعت باقی بمانند اما بعد از آن تمایل شدیدی برای مصرف مجدد این ماده ایجاد خواهد شد.

دلیل علاقه به قرص اکستازی

طبق تحقیقاتی روان‌شناسان معتقدند در تمام دنیا، جوانان محروم و کسانی که با تبعیض و تحقیر روبه‌رو هستند و یا افرادی که فاقد آینده روشن می‌باشند و همچنین جوانانی که در خانواده‌های سخت‌گیر زندگی می‌کنند و یا امکانات شغلی و تفریحی مناسب ندارند، بیشتر به مصرف این مواد گرایش دارند. دلایل بسیاری برای شروع مصرف قرص اکس در جوانان و نوجوانان وجود دارد. اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها تصور و نگرش‌های غلط افراد نسبت به این ماده است؛ به‌ویژه آن که در محافل آن را با نام “قرص شادی‌بخش” می‌شناسند. بسیاری از جوانان و نوجوانان به دلیل آن‌که فکر می‌کنند مصرف اکستازی شادی‌بخش است، برای فرار از تنهایی و یا مشکلات خاص این دوران به مصرف این ماده روی می‌آورند. در این بین گروه هم‌سال نیز مهم‌ترین عامل را تشکیل می‌دهند و گروه عمده‌ای از مصرف‌کنندگان اکستازی، به‌دلیل آن که مغلوب فشار هم‌سالانشان می‌شوند، این ماده را مصرف می‌کنند.

تاثیرات قرص اکستازی

اکس خیلی سریع از سیستم گوارش فرد جذب خون شده و خود را به مغز فرد رسانده و اثرات خود را اعمال می‌کند، بنابراین مصرف پودر آن به‌صورت استنشاقی و یا تزریقی بسیار نادر است. این اثرات شامل افزایش شدید خوب بودن، افزایش انرژی، احساس تمایل برای ارتباط با دیگران، افزایش هشیاری و درک موسیقی، افزایش حس بویایی و چشایی، احساس روشنایی و تمایل برای درآغوش گرفتن و بوسیدن دیگران است. به علت افزایش بیش از حد انرژی این افراد تمایل به رقص‌های طولانی دارند. از دیگر اثرات آن کاهش اشتها، تاری دید و گشاد شدن مردمک‌ها است که باعث می‌شود در مهمانی‌ها با وجود نور کم مجبور به استفاده از عینک‌های آفتابی در شب شوند. برخی نیز دچار قفل شدن دندان‌ها یا حرکات غیرارادی فک می‌شوند که این فک‌ زدن‌های غیرطبیعی تا ساعت‌ها ادامه می‌یابد و افراد ناچارند برای جلوگیری از این حالت آدامس مصرف کنند.

تشخیص مصرف قرص اکستازی

اثرات اولیه مصرف اکس تقریباً چهار تا شش ساعت در فرد باقی می‌ماند. این افراد پس از مصرف اکس، به احساسات مثبت عمیقی دست یافته و رفتارهای اجتماعی از خود نشان می‌دهند که در وضعیت طبیعی این‌گونه نبوده‌اند. آن‌ها به شدت با دیگران هم‌دلی کرده و تمایل شدیدی برای لمس یا بوسیدن اطرافیان‌شان نشان می‌دهند. بسیار آرام و احساساتی به نظر می‌رسند و نیاز کمی به غذا و خواب دارند و ممکن است ساعت‌ها بدون وقفه و احساس خستگی، تشنگی یا گرسنگی به فعالیت شدید بپردازند. از دیگر نشانه‌هایی که در این افراد دیده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خلق سرخوش و انرژی بسیار

افزایش صمیمت و ارتباط با دیگران

تسعیل در روابط اجتماعی

افزایش اعتماد به‌نفس

اثرات جسمی کوتاه مدت قرص اکستازی

فردی که قرص‌های اکس را مصرف می‌کند، با احساس انرژی بسیار دچار کاهش نیاز به خواب، غذا و آب می‌شود. اکس علاوه بر اثرات مطلوبی که برای مصرف‌کنندگان دارد، ممکن است عوارض جسمانی زیادی را نیز به‌همراه داشته باشند؛ از جمله :

تنش عضلانی

سستی و ضعف

دندان قروچه کردن و حرمکات غیر ارادی فک و همچینی قفل شدن چانه

تهوع و استفراغ

تیرگی دید

 حرکت‌های سریع چشم

احساس سرما و لرز

تعریق

رعشه

خشکی دهان

بی‌قراری‌های حرکتی

سردرد و سرگیجه

غش

افزایش ضربان فلب و بالا رفتن فشار خون که این حالات ممکن است یک حمله قلبی در فرد را راه‌اندازی کند.

اثرات روانی کوتاه مدت قرص اکستازی

تأثیرات روانی ناشی از مصرف اکس ممکن است روزها یا هفته‌ها پس از مصرف این ماده بروز نموده و مدت زیادی باقی بمانند. برخی از این عوارض عبارتند از:

گیجی و گم‌گشتگی

افسردگی

مشکلات خواب

تمرکز ضعیف

حمله‌های وحشت‌زدگی

بی‌قراری

از دست دادن کنترل

اضطراب شدید

پارانویا (بدبینی و سوء‌ظن شدید)

تحریف در ادراکات

توهمات بینایی، شنوایی، لامسه

ولع و تمایل شدید برای مصرف مجدد مواد

از آن‌جایی که شدت خلوص قرص‌های اکستازی بسیار متفاوت است، کسانی که این ماده را مصرف می‌کنند باید بدانند که احتمال داروزدگی یا مسمومیت در اثر مصرف زیاد مواد، در مورد اکستازی بسیار بالا است و دوز خیلی پایینی از این ماده نیز ممکن است در برخی افراد خطر مسمومیت را در پی داشته باشد. مسمومیت با اکستازی نیز بسیار خطرناک و کشنده است چون به ایست قلبی یا گرمازدگی شدید منجر می‌شود.

اثرات بلند مدت قرص اکستازی

تحقیقات روی عوارض بلندمدت اکس همچنان ادامه دارد. انستیتو ملی سلامت روان با مطالعه روی افرادی که مصرف اکستازی را ترک کرده بودند، دریافت که مغز این افراد با آسیب‌هایی در نواحی مربوط به یادگیری، خواب و یکپارچه سازی هیجانات روبه‌رو شده است و این نتایج حاکی از آن است که مصرف اکس می‌تواند با تخریب مناطق مختلفی از مغز باعث اختلالاتی چون افسردگی، اضطراب، از دست دادن حافظه یا آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی-روانی در آینده بشود. اثرات سوء‌مصرف این ماده به اندازه‌ای خطرناک است که ممکن است در فرد ایجاد پارانویا یا حملات جنونی و توهمی کند، اثراتی که ممکن است برای همیشه در فرد ماندگار شده و به هیچ عنوان از بین نرود. اکس مانند دیگر مواد مخدر سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می‌کند و آسیب‌پذیری بدن را در برابر بیماری‌های عفونی و ویروسی به شدت افزایش می‌دهد. علاوه بر آن ارگان‌هایی که کار دفع مواد سمی زاید بدن مثل کلیه و کبد را بر عهده دارند دچار صدمات جبران‌ناپذیر می‌شوند. نتایج دیگر مطالعات حاکی از آن است که اکس می‌تواند اثرات طولانی مدت روی بخش‌هایی از مغز که مسئول تفکر و حافظه هستند، ایجاد نماید. مطالعاتی که روی حیوانات صورت گرفته نشان داده‌اند که تزریق اکس در بدن حیوانات در طول چهار روز، آسیب‌های مغزی در آن‌ها تولید می‌کند که اثر آن پس از شش یا هفت سال بعد آشکار می‌گردد. همچنین این مطالعات نشان داده‌اند که برخی سلول‌های آسیب دیده مغز پس از قطع مصرف اکستازی، رشد کرده و دوباره ساخته می‌شوند، اما این رشد لزوماً در همان قسمت قبلی صورت نمی‌گیرد، بلکه در جای دیگر رشد فزاینده پیدا می‌کند که هرگز کارکرد پیشین خود را نخواهد داشت. این حالت مانند قلمه زدن شاخه یک درخت میوه در جای دیگری است. اگرچه این شاخه هنوز زنده است و رشد می‌کند اما نمی‌تواند به اندازه درخت قبلی میوه بدهد. اگرچه مطالعاتی هنوز روی انسان‌ها صورت نگرفته، اما می‌تواند هشداری برای اثرات مخرب و طولانی مدت اکستازی روب مغز انسان نیز باشد.

تاثیرات قرص اکستازی روی مغز

تحقیقات نشان داده است که مصرف اکس حتی اگر طی یک دوره کوتاه مدت باشد، آسیب‌های جدی و مخرب بلندمدتی در مغز انسان ایجاد می‌کند. اکستازی اثرات اولیه خود بر مغز را با تاثیر بر نورون‌هایی اعمال می‌کند که از انتقال دهنده عصبی به‌نام “سروتونین” برای ارتباط با سایر بخش‌های سیستم عصبی استفاده می‌کنند. سروتونین نقش اساسی و بسیار مهمی در تنظیم حالت روحی افراد، پرخاشگری، فعالیت جنسی، خواب، حافظه، یادگیری، حساسیت به درد و اشتها دارند که استفاده مکرر از اکستازی (و یا اعتیاد به آن) می‌تواند سبب از بین رفتن و تخریب سلول‌های ترشح کننده سروتونین شود و تخریب این سلول‌ها سبب اختلال در عملکردهای بدنی می‌شود (اختلال در حافظه و یادگیری، کم اشتهایی، افزایش احساس درد، افسردگی و اضطراب). همچنین اکستازی، ساختار شیمیایی مشابه به آمفتامین‌ها داشته و می‌تواند باعث تخریب و از بین رفتن نورون‌هایی در مغز گردد که حاوی نوروترانسمیتر “دوپامین” هستند. آسیب به این نورون‌ها و کاهش دوپامین باعث اختلالات حرکتی در فرد شده که بیماری پارکینسون را به دنبال خواهد داشت. مشخصه این اختلال، عدم هماهنگی حرکتی و رعشه است که می‌تواند در نهایت به نوعی فلج تبدیل شود. تحقیقی که در موسسه ملی سوء‌مصرف مواد (NIDA) صورت گرفت. نشان داد که مصرف مزمن اکس می‌تواند به عوارض مخربی در حافظه دیداری و کلامی فرد بی‌انجامد که حتی پس از قطع مصرف این ماده نیز پایدار خواهد ماند. آسیب به سایر کارکردهای شناختی از جمله ناتوانی در استدلال کلامی و توجه پایدار نیز گزارش شده است. البته این عوارض بستگی به میزان، نوع و درجه خلوص ماده مصرفی دارد.

تاثیر قرص اکستازی روی روابط جنسی

چون اکستازی احساس صمیمیت و برقراری ارتباط با دیگران را تقویت کرده و فرد تمایل شدیدی برای تماس جسمی با دیگران پیدا می‌‌‌کند، ممکن است برای تقویت تجربه جنسی مورد استفاده قرار گیرد. اما با این وجود، مصرف زیاد و مستمر اکستازی با ناتوانی جنسی و سایر اختلالات کنشی جنسی همراه است.

مصرف قرص اکستازی و بارداری

تحقیقات صورت گرفته روی مصرف اکستازی در دوران بارداری حاکی از آن است که اکس می‌تواند اثرات بلند مدت و مخربی روی مغز و رفتار جنین بگذارد که این اثرات پس از پنج یا شش سال در کودک قابل مشاهده خواهند بود. اکستازی با افزایش دوپامین در سلول‌های مغری کودک، وی را در برابر اختلالاتی چون پیش فعالی و نقص توجه، اختلالات یادگیری و مشکلات خواب آسیب‌پذیر می‌رساند.

تاثیر قرص اکستازی روی مردان و زنان

در پاسخ به اثرات اکس تفاوت‌های جنسیتی بین زنان و مردان به چشم می‌خورد. زنان نسبت به اثرات این ماده حساس‌ترند و معمولاً دوز پایین‌تری نسبت به مردان را مورد مصرف قرار می‌دهند. عوارض ناشی از مصرف اکستازی نیز در زنان شدیدتر از مردان است. طبق مطالعات صورت گرفته در این زمینه، تخریب نورون‌های مغزی مرتبط با سروتونین در زنانی که اکستازی مصرف می‌کنند، بیشتر از مردان بوده و به احتمال بیشتری در اثر مصرف این قرص، به بیماری‌هایی نظیر افسردگی، اضطراب شدید و اختلالات کنترل تکانه که با کاهش سروتونین در مغز رابطه دارند، دچار می‌شوند.

اعتیاد به قرص اکستازی

همانند سایر مواد محرک، نشان داده شده که اکستازی نیز می‌تواند اعتیادآور باشد. یعنی افراد پس از مصرف طولانی مدت آن، دیگر توان کنترل مصرف ماده را از دست داده و علی‌رغم اثرات جانبی و عوارض نخوشایند و سایر پیامدهای اجتماعی، روانی و رفتاری آن باز هم به مصرف این ماده ادامه می‌دهند. متأسفانه اعتیاد به اکس، روانی و ترک آن بسیار دشوار است. افرادی که مصرف را تازه شروع کرده‌اند زندگی روزمره‌شان هنوز تحت تأثیر مصرف قرار ندارد، اما پس از شش ماه مصرف مداوم، اشتیاق مفرط و غیرقابل کنترل به مصرف دائمی در آن‌ها به‌وجود می‌آید. ضمن این‌که اشتیاق به مصرف این ماده، فرد را به سمت استعمال و مصرف مواد مخدر دیگر مانند حشیش، کوکائین و سایر مواد روان‌گردان سوق می‌دهد. مشخص نیست که هر فرد طی چه مدتی و یا با چه میزان مصرف اکس به آن معتاد خواهد شد و یا چه کسی در برابر اعتیاد به اکستازی آسیب‌پذیرتر است. آرایش ژنتیکی افراد، محیط زندگی آن‌ها و سایر عوامل پیرامونی در آسیب‌پذیری آن‌ها نسبت به اعتیاد تأثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید : قرص ترامادول

  • محسن موسوی

جراحی چشم

يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۳۴ ب.ظ

جراحی چشم

جراحی چشم ،جراحی چشم مصری،جراحی چشم گربه ای،جراحی چشم آستیگمات،جراحی چشم با لیزر،جراحی چشم Prk،جراحی چشم لیزیک،جراحی چشم،جراحی چشم آب مروارید،جراحی چشم اپارات،هزینه جراحی چشم مصری،جراحی زیبایی چشم مصری،عمل جراحی چشم مصری،جراحی چشم گربه ای در ایران،جراحی چشم گربه ایی

جراحی چشم

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد جراحی چشم صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.از توجه به این نکته نمی توان به راحتی گذشت که چشم پزشک قبل از انجام هر گونه جراحی چشمی ، می بایست تمامی شرایط مورد نیاز یک بیمار را برای مناسب دانستن او بعنوان کاندید جهت انجام جراحی چشمی در نظر گیرد و کلیه شرایط جسمی و شغلی بیمار ، سابقه جراحی ها و بیماریهای قبلی ، عوارض احتمالی ناشی از جراحی و کلیه بیماریهای تاثیر گذار فعلی بیمار که ممکن است بر راندمان موفقیت جراحی و پروسه درمان ، عملکرد منفی داشته باشد را بررسی نماید تا نوع و روش جراحی و همچنین بهترین زمان عمل چشم برای هر بیماری بر پایه اصول حرفه ای چشم پزشکی و بر پایه موازین علمی انتخاب گردد.

بهترین زمان عمل جراحی آب مروارید

این اعتقاد رایج و کاملاً غلط وجود دارد که زمان مناسب برای عمل آب مروارید ، موقعی است که آب مروارید به اصطلاح عرف در جامعه ، کاملاً رسیده باشد در حالی که این باور صحیح نیست چراکه زمان مناسب برای انجام عمل آب مروارید ، بستگی به شرایط خاص بیمار از جمله میزان توانایی دید ، نوع کار و فعالیت روزانه ، میزان انتظار بیمار در هنگام دید و نهایتاً نظر و تشخیص چشم پزشک دارد . مثلاً مدت زمان انتظار تعویق عمل برای یک خانم خانه دار بسیار بیشتر از یک راننده می باشد زیرا راننده در هنگام رانندگی باید از قوه دید بسیار مناسبی برخوردار باشد تا منجر به یک حادثه ناگوار نشود اما یک خانم خانه دار با داشتن یک دید متوسط می تواند در انجام فعالیتهای روزانه ، توانا باشد . البته این بدان معنا نیست که یک خانم خانه دار نمی تواند زودتر عمل کند و این بستگی به تمایل خود او دارد .

بهترین زمان عمل جراحی لیزیک و لازیک و prk

انجام جراحی برای درمان و اصلاح عیوب انکساری چشمی نیز مستلزم سنجش شرایط خاص بیمار ، میزان قدرت بینایی و ثابت شدن و بدون تغییر ماندن نمره چشم فرد و متعاقباً نظر چشم پزشک می باشد. البته در سن های زیر ۱۸ سال اینگونه عمل ها توصیه نمی شوند .

بهترین زمان عمل چشم در صورت بروز اختلالات و بیماریهای شبکیه

در برخی از جراحی های شبکیه مانند پارگی ها و سوراخ شدگی های شبکیه ، زمان نقش بسیار تاثیر گذار و بسزایی در درمان و بهبودی بینایی دارد و بیمار باید در مراحل اولیه و اولین زمان پس از ایجاد اختلال چشمی به چشم پزشک مراجعه نماید چرا که ممکن است نتایج جبران ناپذیری برای بینایی شخص به دنبال داشته باشد و یا عملاً روند و احتمال معالجه بیمار را متوقف و یا غیر ممکن کند.

عمل جراحی آب مروارید چشم

عمل جراحی آب مروارید به خارج کردن عدسی طبیعی چشم (که در اثر آب مروارید ناکارآمد و کدر شده‌است) و جایگزینی آن با لنز مصنوعی گفته می‌شود. معمولاً پس از جراحی از لنز داخل چشمی جایگزین عدسی چشم استفاده می‌شود. روش جراحی فیکو Phacoemulsification (Phaco) روش استاندارد و معمول عمل آب مروارید است.

زمان و عوارض جراحی آب مروارید چشم

معمولاً زمانی جراحی هنگامیست که آب مروارید به حدی باعث کاهش دید شود که مانع انجام فعالیتهای روزانه بشود. سالانه بیش از ده‌ها میلیون عمل آب مروارید انجام می‌شود که حدود %۹۵ این عمل‌ها بدون عارضه است. در کشور ما نیز سالانه بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ عمل آب مروارید با روش‌های مختلف انجام می‌شود.

روش جراحی آب مروارید چشم

روش جراحی فیکو روش استاندارد و فعلی عمل آب مروارید است. این روش یک عمل جراحی سرپایی و بدون نیاز به بخیه است که با استفاده از قطره بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این روش پس از برش کپسول عدسی، عدسی کدر از چشم خارج می‌شود و اغلب لنز داخل چشمی بجای آن قرار می‌گیرد. از لیزر نیز می‌توان برای برش چشم استفاده کرد.

عمل جراحی کاتاراکت چشم

عمل جراحی کاتاراکت(cataract surgery): جراحی کاتاراکت در حال حاضر یکی از شایع‌ترین و موفقیت آمیزترین عمل‌های جراحی است که در حیطه پزشکی به انجام می‌رسد. در جراحی کاتاراکت عدسی طبیعی چشم بیمار که دچار کدورت شده است با یک عدسی مصنوعی شفاف تعویض می‌گردد. تکنیکی که امروزه به طور معمول برای جراحی کاتاراکت مورد استفاده قرار می‌گیرد تکنیک «فیکو امولسیفیکاسیون» است. در این تکنیک از امواج اولتراسوند برای خرد کردن عدسی استفاده می‌شود. وسیله‌ای که برای خرد کردن عدسی در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد ضخامت کمی دارد و از طریق یک برش حدوداً ۳ میلی‌متر وارد چشم می‌شود. از آنجا که این برش بسیار کوچک می‌باشد معمولاً نیازی به بخیه ندارد و خود به خود ترمیم می‌شود. پس از خارج کردن عدسی کدر شده، یک عدسی مصنوعی شفاف، تا شده، از طریق همان برش کوچک وارد چشم می‌شود. در داخل چشم تای عدسی باز می‌شود و عدسی در محل مناسب در داخل چشم ثابت می‌شود. این عمل به طور معمول حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و نیازی به بیهوشی عمومی ندارد و با بی‌حسی موضعی قابل انجام است. در مواردی که کاتاراکت بیش از حد رسیده باشد ممکن است نتوان عدسی سفت شده را با امواج اولتراسوند خرد کرد. در این حالت ممکن است جراح ناچار شود از تکنیک جراحی کاتاراکت به روش «خارج کپسولی» استفاده کند. در این روش عدسی کدر شده به صورت درسته از کپسول خود خارج شده، از چشم بیرون آورده می‌شود. برای این روش لازم است از برش‌های بزرگتر (بین ۶ تا ۱۰ میلی‌متر) استفاده کرد و لازم است محل برش نیز با بخیه‌های ظریف ترمیم گردد. از این رو دوره نقاهت بیماران کمی طولانی‌تر از روش فیکوامولسیفیکاسیون می‌باشد. در بچه‌ها و در موارد خاص (مثلاً کاتاراکت‌های ناشی از ضربه)، ممکن است جراحی کاتاراکت به روش دیگری که «لنزکتومی» نام دارد انجام گیرد.

عمل جراحی چشم لیزیک

لیزیک (به انگلیسی: Lasik یا LASIK) نوعی روش جراحی لیزری چشم است که برای اصلاح عیوب انکساری چشم در افراد نزدیک‌بین، دوربین و آستیگمات استفاده می‌شود. در این عمل، چشم‌پزشک برای شکل‌دهی قرنیه و اصلاح عیب انکساری، مشابه روش لازک از لیزر اگزایمر استفاده می‌کند؛ و با استفاده از دستگاه میکروکراتوم و برداشتن لایه‌ای از قرنیه، اصلاح بینایی سطح قرنیه انجام می‌شود. اغلب بیماران پس از جراحی تا پایان عمر یا سال‌ها نیازی به استفاده از عینک نخواهند داشت. دکتر غلامعلی پیمان، دانشمند ایرانی مقیم ایالات متحدهٔ آمریکا و از اعضای «تالار مشاهیر چشم‌پزشکی جهان»، مخترع این روش جراحی است. وزیر بهداشت فعلی، دکتر قاضی‌زاده هاشمی، رکورددار عمل جراحی لیزیک چشم در کشور است. این شیوه اکنون گسترش زیادی یافته‌است و در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۱ میلیون جراحی لیزیک در آمریکا انجام شده‌است. این نوع عمل جراحی تأثیرگذار بوده، درد کمی به همراه دارد، معمولاً یک یا سه روز پس از عمل بهبود می‌یابد و نیازی به بانداژ و بخیه ندارد.

عمل جراحی چشم فمتو لیزیک

نسل جدید جراحی لیزیک است که برداشتن لایه سطحی قرنیه بجای میکروکراتوم و به شیوه مکانیکی از فمتوسکند لیزر استفاده میشود. در این روش عوارض کمتری نسبت به لیزیک کلاسیک وجود دارد.

عمل جراحی پیوند قرنیه چشم

پیوند قرنیه یا در اصلاح پزشکی کراتوپلاستی یا یک عمل جراحی است که در آن قرنیه آسیب دیده بیمار با یک قرنیه اهدایی دیگر بجای یک بخش یا کل قرنیه جایگزین می‌شود. قرنیه پیوندی از یک فرد درگذشته برداشته می‌شود که هیچ گونه بیماری شناخته شده یا شاخص‌های دیگری که موجب پس زدن پیوند توسط فرد گیرنده و به خطر انداختن سلامتی وی می‌شود نداشته باشد. قرنیه بخش شفاف جلوی چشم است که اجازه ورود نور به داخل چشم را می‌دهد. این جراحی توسط چشم پزشک فوق تخصص پیوند قرنیه و تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌گیرد در موارد خاص بی‌هوشی بصورت موضعی به همراه تزریق آرام‌بخش و خواب‌آور نیز قابل انجام است.

موارد عمل جراحی پیوند قرنیه چشم

موارد مصرف برای پیوند قرنیه شامل موارد زیر است: چشمی: جایگزین کردن قرنیه شفاف با قرنیه کدر و مات بیمار که ممکن است بر اثر بیماری‌های چون قوز قرنیه، دژنراسیون قرنیه و دلایلی دیگر مانند التهاب و زخمی شدن و کدورت قرنیه بوجود آمده باشند. ترمیمی: برای حفظ آناتومی قرنیه و یکپارچگی آن در بیماران مبتلا به نازک شدن قرنیه یا برای بازسازی آناتومی چشم، به عنوان مثال بعد از سوراخ شدن قرنیه. درمان: برای برداشتن قرنیه ملتهب که به درمان با آنتی بیوتیک یا داروهای ضدویروس پاسخ نداده است. زیبایی: برای برداشتن و بهبود ظاهر بیمارانی که دارای قرنیه زخمی هستند که زخم رنگ مات یا سفید به قرنیه آنها داده شده است.

مراحل عمل جراحی پیوند قرنیه چشم

پلک توسط بلفاروست کنار زده می‌شود. در محل اتصال عضلات رکتوس تحتانی و فوقانی به چشم بخیه‌های تراکشن از جنس نخ سیلک زده می‌شود و توسط موسکیتو به شانها ثابت می‌شود. در کراتوپلاستی نفوذی، قسمت مرکزی قرنیه توسط وسیله‌ای به نام ترفین برش داده می‌شود و از قیچی کاتزین یا الماسی برای خارج کردن قطعه بریده شده کمک گرفته می‌شود. سپس گرفت توسط نخ بخیه نایلون ۱۰٫۰ یا ۱۱٫۰ در جای قرنیه حذف شده ثابت می‌شود. این بخیه‌ها باید چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۸ماه بر روی چشم بیمار باقی بماند. در انتهای عمل از قطره آنتی بیوتیک برای ضدعفونی کردن چشم نیز بهره برده می‌شود و سپس چشم پانسمان می‌شود.

عمل جراحی چشم prk

PRK یک نوع از جراحی برای اصلاح عیوب انکساری نزدیک بینی، دوربینی (دوربینی) و آستیگماتیسم است. PRK اولین نوع از عمل جراحی لیزر چشم برای اصلاح بینایی ویک عمل لیزیک محبوب است. هر چند بهبود یافتن پس از عمل PRK کمی بیشتر از بازیابی عمل جراحی لیزیک طول می کشد، PRK هنوز هم رایج است و مزایای بیش تری را نسبت به لیزیک برای برخی از بیماران ارائه می دهد.مانند لیزیک و دیگر انواع جراحی های لیزر چشم، PRK با تغییر شکل قرنیه با استفاده از یک لیزر اگزایمر کار میکند،و اجازه می دهد نور ورودی به چشم به درستی بر روی شبکیه چشم برای بهبود بینایی متمرکز شود.

اطلاعاتی در مورد عمل جراحی چشم prk

نزدیک بینی، دوربینی ویا آستیگماتیسم، فاقد شرایط لازم برای عمل لیزیک هستند. زمان انجام فرآیند: حدود ۱۰ دقیقه برای هر چشم است. نتایج نمونه:دید ۲۰/۲۰ بدون عینک یا لنز تماسی است و زمان بهبودی: چند روز تا چند هفته

تفاوت عمل جراحی چشم prk با لیزیک

بررسی تفاوت اصلی بین PRK و لیزیک مرحله اول از این فرایند است. در لیزیک یک فلپ نازک بر روی قرنیه با یک میکروکراتوم یا یک لیزر femtosecond ایجاد میشود.این فلپ برای نمایان شدن بافت های زمینه ای قرنیه برداشته میشود و پس از انجام لیزر اگزایمر بر روی قرنیه و تغییر شکل آن دوباره لایه فلپ جایگزین میشود. در PRK، لایه بیرونی نازک قرنیه (اپی تلیوم) برداشته میشود و قبل از تغییر شکل بافت زمینه ای قرنیه با لیزر اگزایمر دور انداخته میشود. اپیتلیوم خود را در عرض چند روز (بر روی سطح قرنیه رشد می کند) بعد از عمل جراحی ترمیم میکند. انواع PRK، که لیزیک نامیده میشود نیز موجود است. به جای اینکه با PRK لایه اپیتلیال بیرونی قرنیه را از بین ببرند،روش لیزیک شامل بلند کردن لایه ی پوششی(با استفاده از یک ابزار جراحی به نام Trephine) )و حفظ آن در طی عمل جراحی و سپس جایگزین کردن آن بر روی سطح چشم در پایان از روش است. لیزیک به دلیل کندتر بودن روند بهبود بینایی در مقایسه مقایسه با PRK از محبوبیت کمتری برخوردار است، به دلیل اینکه ترمیم لایه اپیتلیال برای بازیابی در لیزیک زمان بیشتری نسبت به رشد یک لایه اپیتلیال جدید در PRK طول می کشد.

عمل جراحی چشم prk لیزیک

نتایج نهایی عمل جراحی PRK با نتایج عمل لیزیک قابل مقایسه است، اما بهبود اولیه در PRK کندتر است، زیرا چند روز برای ساخت سلول های اپیتلیال جدید طول می کشد تا به بازسازی بپردازد و سطح چشم را پوشش دهد. افزایش خطر ابتلا به عفونت چشم و کدورت بینایی در چند روز اول بعد از عمل جراحی وجود دارد. بیماران لیزیک به طور کلی ناراحتی کمتری دارند، و بینایی آنها با سرعت بیشتری تثبیت میشود، در حالی بهبود دید با PRK تدریجی است و نتیجه نهایی ممکن است چند هفته طول بکشد. PRK با این حال، مزایای متمایزتری را ارائه میدهد . به دلیل اینکه عمل جراحی PRK یک فلپ از قرنیه را ایجاد نمیکند (که شامل اپیتلیال و بافت استرومای عمیق تری است)،و کل ضخامت استرومای زمینه ای برای درمان در دسترس است. این یک منفعت خاص برای کسانی است که قرنیه آنها برای عمل لیزیک بیش از حد نازک است و یا اگر شما قبلا تحت عمل لیزیک بوده اید و قرنیه باقی مانده نازک ترشده باشد و هیچ خطری در جهت عوارض فلپ ندارد و خطر از بین بردن بیش از حد قرنیه با لیزر اگزایمر کاهش می یابد.

مزایا و معایب عمل جراحی چشم prk چیست

استفاده عمق کمتر برای درمان با لیزر

بهبود کندترنسبت به لیزیک

مناسب برای بیماران مبتلا به قرنیه نازک

زمان بر بودن کسب دید بهتر

بدون خطر برای عوارض فلپ قرنیه

افزایش  خطر عفونت بعد از عمل ، التهاب و افزایش  هاله بینی

کاهش خطر ابتلا به ضخامت قرنیه

ناراحتی های چشمی در دوران بهبودی اولیه  PRK، بیشتر است البته در مقایسه با بازیابی بعد از عمل جراحی لیزیک

عمل جراحی چشم prk چگونه انجام میشود

اول، جراح چشم یک منطقه مرکزی اپیتلیوم قرنیه با یک محلول الکلی،و یک دستگاه “سنباده” مانند یا یک ابزار جراحی کند برمیدارد. بعد از آنکه با استفاده از لیزر اگزایمربه دقت انحنای سطح قرنیه شما تغییر پیدا کرد. این، لیزر به صورت تخصصی با استفاده از کامپیوتر کنترل میشود و پالس هایی از نور ماوراء بنفش سرد را برای حذف مقادیر میکروسکوپی بافت در یک الگوی دقیق اعمال میکند. بعد از عمل یک لنز تماسی نرم به صورت “بانداژ” بر روی قرنیه قرار داده میشود تا از چشم شما محافظت کند. سلول های اپیتلیال جدید در حدود چهار یا پنج روز بعد از بانداژ توسط لنز تماسی رشد می کنند و بعد از این مدت توسط دکتر برداشته میشود.

نتایج بلند مدت عمل جراحی چشم PRK

PRK عمل جراحی لیزر چشم است و در خارج از کشور از سال ۱۹۸۰ و در ایالات متحده از سال ۱۹۹۵ انجام میشده و میزان موفقیت آن بسیار بالا است. در طول زمان دستخوش پیشرفت های قابل توجهی شده است و هنوز هم به عنوان یک درمان انتخابی در شرایط خاص انجام می شود. نتایج PRK و لیزیک مشابه هستند. اکثر مردم بعد از عمل جراحی PRK، به دید ۲۰/۲۰ می رسند و تقریبا تمام بیماران مبتلا به بینایی ۲۰/۴۰ و یا بهتردست می یابند . برخی از بیماران ممکن است هنوز نیاز به پوشیدن عینک و یا لنز داشته باشند، اما نسخه آنها به طور قابل توجهی پایین تر از مقدار آن نسبت به قبل از عمل خواهد شد. پس از عمل PRK و لیزیک عوارض نادر هستند و شامل عفونت و هاله بینی خواهدبود (starbursts یا هاله هنگامی که در شب هنگام به چراغ نگاه میکنید ، مثلا در هنگام رانندگی). در حالی که بعید است، شما به عمل جراحی اضافی و یا افزایش بهبود بینایی خود و یا اصلاح بدتر شدن تدریجی بینایی در طول زمان نیاز داشته باشید .عینک نیز ممکن است بعد از عمل جراحی PRK و در سنین بالا تر از ۴۰ سال برای مطالعه نیاز باشد ، به دلیل از دست دادن دید نزدیک که مربوط به سن میشود به پیر چشمی معروف است. FDA در حال حاضر است بر آزمایشات بالینی برای اصلاح جراحی دائمی پیر چشمی نظارت می کند. در حالی که لیزیک محبوب ترین روش لیزر چشم است که تا بحال شناخته شده،اما مهم این است که از هدایت ها و قضاوت های جراح چشم خود برای تعیین اینکه آیا PRK برای شما مناسب تر است یا لیزیک پیروی کنید.

بیشتر بخوانید : عوارض جراحی بینی

  • محسن موسوی

سیاهی دندان

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۸ ب.ظ

سیاهی دندان

سیاهی دندان ،سیاهی دندان با قطره آهن،سیاهی دندان کودکان،سیاهی دندان جلو،سیاهی دندان نوزاد،سیاهی دندان+قطره آهن،سیاهی دندان،سیاهی دندان قطره آهن،سیاهی دندان نشانه چیست،سیاهی دندان باقطره اهن،رفع سیاهی دندان با قطره آهن،درمان سیاهی دندان با قطره آهن،سیاهی دندان کودک با قطره آهن،چگونه سیاهی دندان با قطره آهن

سیاهی دندان ،سیاهی دندان با قطره آهن،سیاهی دندان کودکان،سیاهی دندان جلو،سیاهی دندان نوزاد

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سیاه شدن دندان و راه درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. همه‌ی ما انسان‌ها دوست داریم دندان‌هایی سفید و زیبا داشته باشیم. اما گاهی در اثر عوامل مختلف از این خواسته دور می‌مانیم.

عوامل سیاه شدن دندان

؛ برخی مواد خوراکی و آشامیدنی(مثل قهوه، چای، نوشابه، گوجه فرنگی و آب سیب)، سیگار یا تنباکو، مسواک نزدن، رادیو تراپی، برخی داروها(مثل دادن آنتی بیوتیک تتراسایکلین و دوکسی سایکلین به کودکان)، استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدنیوم کلراید، برخی مواد مورد استفاده در دندان‌پزشکی، افزایش سن، ژنتیک، ضربه به دندان و عوامل طبیعی(مثل نوع آب آشامیدنی).

درمان سیاه شدن دندان

کشیدن لیموترش به دندان(باید توجه داشت که استفاده زیاد از این روش بباعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود)، آغشته کردن مسواک به خاک رس، جوش شیرین، استفاده از کربن گیاهی روی مسواک، پیوند و یا روکش کردن دندان و استفاده از سفید کننده(با تجویز پزشک).

دلیل سیاه شدن دندان چیست

دلیل اصلی تشکیل لکه های سیاه کثیفی سطح دندان، آسیب به دندان و حفره های دندان می باشد. دندانپزشک براساس دلیل تشکیل لکه های سیاه به درمان آن می پردازد. این لکه های سیاه در اثر قرارگیری دندان در معرض عوامل لکه زا بدتر می شود. اما چه چیزی باعث بدتر شدن شرایط می شود؟پوسیدگی دندان دلیل اصلی لکه دار شدن می شود. پوسیدگی دندان به خاطر باکتری ها می باشد که باعث پوسیدگی دندان و تشکیل لکه های سیاه می شود. سیگار کشیدن دلیل دیگر تشکیل جرم بر روی دندان می باشد. این جرم به خاطر تارتار و کلکولس موجود در مینای دندان ظاهر می شوند. بیشتر افرادی سیگاری به بهداشت دندان توجه نمی کنند. این مسئله باعث بدتر شدن شرایط دندان می شود.این مواد مشکل جدی برای دندان ایجاد می کنند. در واقع این مواد فضای رشد باکتری ها را فراهم می کنند. مصرف قند باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. اگر فردی مصرف یکی از این محصولات را قطع کند، فرایند از بین رفتن مینا متوقف می شود. اگر نمی توانید مصرف محصولات را قطع کنید، بهتر است پس از مصرف قند و نوشیدنی های گازدار مسواک بزنید.آیا تنباکو می جوید؟ این ماده باعث تشکیل لکه های سیاه روی دندان می شود. در ابتدا این ماده باعث بی رنگی می شود. پس از مدتی، لکه های سیاه تشکیل می شوند. در واقع تاثیر بلند مدت تنباکو بسیار خطرناک تر است.افرادی که دندان ها و دهان را نمی شویند، بر روی دندان هایشان لکه های سیاه تشکیل می شود. بهداشت دهان شامل دو بار مسواک زدن در روز بعد از هر وعده غذا می باشد. این کار باعث می شود از شر باکتری ها و باقی مانده های غذا خلاص شوید.قهوه سیاه باعث تشکیل لکه های سیاه دندان می شد. در قهوه و چای کافئین موجود است که باعث سیاه شدن سریع تر دندان ها می شود. افرادی که کافئین زیاد می خورند مشکل دندانی بیشتری دارند. اگر حذف کافئین سخت است بهتر است مصرف آن را در روز کاهش دهید.یکی از موادی که برای از بین بردن جرم دندان توصیه می شود کلروهگزیدین است. این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد و باکتری های را از بین می برد. این ماده باعث ایجاد مشکلاتی می شود. هنگامی که این ماده همزمان با نوشیدنی های تیره رنگ و مقدار زیادی غذاهای سیاه کننده دندان استفاده می شود باعث تیره شدن دندان می شود.این ماده پس از مدتی نشت می کند و باعث تشکیل لکه های سیاه روی دندان می شود. این سیاهی معمولا در لبه لثه دیده میشود.رسوب های سیاه پس از مصرف مکمل آهن تشکیل می شوند. اگر قرصی را به طور مرتب مصرف می کنید و لکه های سیاه بر روی دندان تشکیل می شود به پزشک اطلاع دهید.

علل ذاتی سیاهی دندان چیست

در این قسمت دندان‌ها از داخل دچار سیاهی شده که این مسئله حاکی از فرسایش و یا ایجاد حفره می‌باشد، به عنوان مثال یک دندان دارای عفونت می‌تواند موجب ایجاد تغییر رنگ گردد. اگر بخواهیم این مسئله را کمی واضح‌تر توضیح دهیم باید بگوییم که خرابی از درون دندان آغاز و راه خود را به سطح هموار خواهد کرد، هنگامی که این خرابی به مرز اصلی خود برسد ما شاهد سیاهی دندان خواهیم بود که باید هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد و در غیر این صورت می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد.

دلیل سیاهی دندان کودکان چیست

سه دلیل اصلی تشکیل لکه های سیاه روی دندان کودکان : 1- غذاها و نوشیدنی ها 2- رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان 3- سندرم شیشه شیر.کودکان بزرگ تر به دلیل مصرف سس سویا، قهوه، چای، سیب زمینی و نوشیدنی ها تغییر رنگ دندان را مشاهده می کنند. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و حذف برخی غذاها کاری راحت است اما سندرم شیشه شیر را باید به دندانپزشک اطلاع دهید.

درمان سیاهی دندان کودکان

برخی از لکه های سیاه و یا قهوه ای رنگ دندان را می توان با بلیچینگ ترمیم کرد، اما احتمال دارد دندانپزشک متخصص کودکان شما بلیچینگ را به منزله یک روش درمانی سفارش نکند. خیلی از علت های تغییر رنگ دندان های شیری مانند صدمه دیدن دندان و مینای دندان ضعیف سبب تغییر رنگ دندان دندان های شیری کودکان می شود. اگر نگران تغییر رنگ دندان های کودک خود هستید، با دندانپزشکی کودکان در این باره صحبت کنید. تا راهکارهای رفع این سیاهی را بدانید و نکته های بیشتری در باره بهداشت دندان کودک به دست بیاورید. کودک تان را به مسواک زدن روزی دو بار ترغیب کنید. بعد از صبحانه و پیش از خوابیدن زمان هیا مناسبی هستند. مسواک زدن هم به بهداشت دهان و دندان کمک می کند و هم از زیاد شدن لکه هایی که بر اثر کمبود آهن ایجاد می شوند جلوگیری می کند. اگر لکه های قهوه ای رنگ و سیاهی دندان کودکان باز زیاد می شود دندان های کودک را یک روز در هفته به جای خمیر دندان، با جوش شیرین مسواک بزنید. فقط توجه کنید که جوش شیرین را قورت ندهد.

راههای پیشگیری از سیاهی دندان کودکان

سیاهی دندان کودکان به خاطر عواملی مانند ضعیف بودن مینا به دلیل ژنتیکی، بیماری در کودکی و صدمه دیدن دندان ها و لثه ها به خاطر تصادف قابل پیشگیری نمی باشند، ولی برای محافظت از دندان های کودک تان می توانید کارهایی را انجام دهید. دندان های نوزادتان را کامل مسواک بزنید، عادت های مسواک زدن کودک خود را ارزیابی کنید و منظم به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. در زمان خواب به کودک تان شیر یا آب میوه ندهید. تا هنگامی که کودک خمیر دندان را قورت ندهد، اجازه ندهید خمیر دندان مصرف کند. مکمل آهن را در مقداری آبمیوه یا آب رقیق کنید، این کار منجر به پیشگیری از لکه دار شدن دندان می شود. مکمل آهن را به آب پرتقال بیفزایید، زیرا ویتامین سی ، جذب آهن را آسان تر می کند. اما هیچوقت مکمل را به شیر اضافه نکنید، چون شیر در جذب مناسب آهن مشکل پدید می آورد. و البته تا می توانید سعی کنید از مکمل آهن رقیق شده کمتر استفاده کنید. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دندون طلا می توانید علت سیاهی دندان کودکان را بفهمید و اقدامات لازم را انجام دهید، در بسیاری از موارد جای هیچ نگرانی نیست و دندان های دائمی بدون لکه و با رنگ طبیعی در می آیند.

سیاهی دندان ناشی از پوسیدگی

وجود و نفوذ باکتری‌ ها در شیارها یا فرورفتگی ‌های سطوح متعدد دندان‌ ها موجب ایجاد پوسیدگی می ‌شود. تغییر رنگ به علت پوسیدگی در مراحل گوناگون مشاهده می‌ شود. در برخی از موارد، این تغییر رنگ، در مراحل اولیه و شروع پوسیدگی نیز در سطح دندان ‌ها و به خصوص داخل شیارها مشاهده می ‌شود. در این صورت، با رعایت بهداشت(مسواک کردن مرتب با خمیر دندان‌ های حاوی فلوراید، استفاده از دهان ‌شویه فلوراید) پوسیدگی متوقف خواهد شد. در صورت پیشرفت پوسیدگی، لازم است پوسیدگی ‌ها برداشته و ترمیم صورت پذیرد. تشخیص و طرح درمان با دندان ‌پزشک است. ضروری است بیمار در مطب دندان ‌پزشکی با نور کافی و وسایل دندان‌ پزشکی معاینه شده و تصمیم‌ گیری شود.

درمان سیاهی دندان با مسواک زدن مرتب

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. دندان ها باید در روز دو بار مسواک زده شوند. پس از هر بار غذا خوردن، بهتر است دندان ها را مسواک بزنید تا تمام باقی مانده های غذا خارج شوند و از حمله باکتری ها و اسیدها جلوگیری شود.

سیاهی دندان ناشی از تجمع رنگدانه

این تجمع، به خصوص در سطوح ناصافی مثل سطوح جونده و سطح به طرف زبان و کام دندان ‌های قدامی، سبب تغییر رنگ دندان ‌ها می‌ شود. این رنگدانه‌‌ ها به علت خوردن نوشیدنی ‌ها و غذاهای حاوی رنگدانه، سیگار و انواع دخانیات در سطح دندان تجمع پیدا کرده و به دندان متصل می ‌شوند. این رنگ ‌ها به وسیله ی مسواک کردن برداشته نمی‌ شود. لازم است این رنگدانه‌ ها به وسیله ی دندان‌ پزشک تمیز شود. لازم به ذکر است که این نوع تغییر رنگ نباید با تراش یا ترمیم دندان اصلاح شود بنابراین لازم است شخص به دندان ‌پزشک مراجعه کند تا پس از تشخیص اقدام صحیح صورت گیرد.

درمان سیاهی دندان با نخ دندان مرتب

مسواک و نخ دندان باید به طور مرتب انجام شود. نخ دندان باقی مانده غذای موجود بین دندان ها را خارج می کند و باکتری ها را از بین می برد و از تشکیل لکه های سیاه جلوگیری می کند. نیازی نیست بعد از هر غذا نخ دندان استفاده کنید زیرا به لثه ها آسیب وارد می شود اما بهتر است پیش از خواب نخ دندان کنید.

درمان سیاهی دندان با نوشیدن آب

آب باعث خروج باکتری ها و جلوگیری از مصرف سایر نوشیدنی ها می شود. سعی کنید روزانه آب زیاد بخورید و از مصرف نوشیدنی های گازدار بپرهیزید.

درمان سیاهی دندان با خوردن سبزیجات

میوه و سبزیجات به خاطر جلوگیری از پوسیدگی و افزایش بهداشت دهان و دندان مناسب می باشند. دندانپزشک مصرف سیب، هویج و سبزیجات برگ سبز را توصیه می کند. از حبوبات و آجیل ها نیز غافل نشوید. زیرا حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت دندان می باشند.

درمان سیاهی دندان با رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. مواد مغذی برای سلامتی دندان لازم هستند. رژیم غذایی مناسب از تشکیل لکه های سیاه جلوگیری می کند. بهتر است غذاهای چرب مصرف نکنید زیرا باعث تشکیل باکتری ها می شود. همچنین غذاهای شیرین نیز مناسب نمی باشند.

درمان سیاهی دندان با جوش شیرین

پیش از مسواک زدن، مقداری جوش شیرین به خمیر دندان بیفزایید. جوش شیرین خاصیت سایشی دارد و برای از بین بردن لکه های سیاه دندان مناسب است. می توانید مخلوطی از آب و جوش شیرین تهیه کنید و هر روز قرقره کنید.

درمان سیاهی دندان با خمیر دندان کلسیم و کلوراید

دو ماده موثری که جرم ها را از بین می برد و باعث سلامتی دندان ها می شود عبارتند از کلسیم و فلورید. خمیر دندان فلورید انتخابی مناسب است. همچنین از وجود فلوئور کافی در آب نوشیدنی مطمئن شوید. فراموش نکنید کلسیم نیز مصرف کنید. مکمل کلسیم و مصرف روزانه شیر باعث قوی شدن دندان و جلوگیری از تشکیل ترک می شود.

درمان سیاهی دندان با استفاده از نمک

نمک برای تمیزی دندان مناسب است. می توانید نمک را هر دو روز یک بار بر روی دندان بمالید. این کار باعث از بین رفتن لکه های سیاه روی دندان می شود.

درمان سیاهی دندان با آبلیمو و آب

مقداری آب لیمو را با آب مخلوط کنید. این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد و باعث ترمیم نیز می شود. همچنین می توانید لیمو بر روی لکه های سیاه دندان بمالید. راه دیگر مخلوط کردن نمک با لیم و اعمال آن بر روی دندان است. سپس بعد از چند دقیقه با آب بشویید.

درمان سیاهی دندان با سرکه سیب

سرکه سیب باعث سفیدی دندان می شود و جرم هایی که مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهند را از بین می برد. یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و دو بار در هفته قرقره کنید.

درمان تخصصی سیاهی دندان

هنگامی که مینا توسط لکه های سیاه تحت تاثیر قرار می گیرد فقط درمان تخصصی باعث از بین بردن لکه های سیاه و برگرداندن رنگ طبیعی دندان می شود. جرم گیری دندان فقط توسط دندانپزشک در مطب انجام می شود. گاهی نیز دندانپزشک کیت های مخصوص برای سلامتی دندان به شما می دهد که برای یک یا دو هفته قابل استفاده است. هنگامی که بیمار مشکل پوسیدگی دندان دارد، دندانپزشک پوسیدگی را برطرف کرده و دندان را پر می کند. در حالتی که پالپ دندان آسیب دیده باشد ریشه دندان تحت درمان قرار می گیرد. بافت پالپ اگر به شدت آسیب دیده باشد درمانی وجود دارد و باید دندان را کشید. تقریبا تمام لکه های سیاه دندان قابل تمیز شدن و از بین رفتن هستند. گاهی نیز استفاده از روش لیزر برای سفید کردن دندان لازم است. اگر لکه های سیاه دندان شما را آزار می دهد با دندانپزشک صحبت کنید و بهترین راه از بین رفتن آن ها را انتخاب کنید.

پیشگیری از سیاهی دندان

شما می توانید از لک شدن دندان ها با رقیق کردن قطره های آهن با آب یا آب میوه پیش گیری کنید. پس از مصرف آهن به کودک خود شیر ندهید، چون مصرف شیر می تواند در فرآیند جذب آهن اختلال ایجاد کند. شما می توانید برای خوراندن آهن به کودک خود از ظرف های مخصوص دادن مایعات به کودک و یا یک فنجان و نی استفاده کنید. انجام این کار می تواند سطح تماس آهن را با دندان های جلوی دهان حداقل کند. در این حالت لازم است وضعیت کودک خود را تحت نظارت داشته باشید تا به این ترتیب مطمئن شوید کودک تمام مایع را مصرف می کند. در صورتی که کودک از تمام کردن مایع ظرف خودداری می کند، لازم است خود شما به کودک قطره آهن بدهید و از وی بخواهید سریع آن را فرو برد. پس از خوردن قطره آهن، کودک خود را تشویق کنید چند جرعه آب میوه یا آب را بدون آهن بنوشد تا دندان های وی در صورت تماس با قطره آهن پاک شود.

ملاحظات در مورد سیاهی دندان

لکه های ایجاد شده بر روی دندان معمولاً با گذشت زمان محو می شوند. علاوه بر این، همانطور که می دانیم دندان های شیری کودک دائمی نیستند. در ادامه این دندان ها از بین رفته و دندان های دائمی در حدود سن 6 سالگی جایگزین این دندان های می شوند. برای بر طرف کردن لک های ایجاد شده به خاطر مصرف قطره های آهن هیچگاه از سفید کننده ها، دهان شویه ها یا سایر محصولات موجود در داروخانه ها برای کودک خود استفاده نکنید، مگر اینکه در این رابطه با پزشک کودک خود مشورت کرده و درباره بی خطر بودن آن از پزشک راهنمایی گرفته و مطمئن باشید. به هر حال توجه داشته باشید این محصولات برای مصرف افراد بزرگسال در نظر گرفته شده اند و به همین خاطر تاثیر آنها بر روی کودکان بررسی نشده است.

نگهداری از دندان کودکان در مقابل سیاهی

اگر کودک شما داروهای دارای آهن مانند مکمل های ویتامین استفاده کند، یا اگر مادر کودک در مدت زمان بارداری داروی آنتی بیوتیک تتراسایکلین را استفاده کند، لکه های سیاهی در دندان های شیری کودک ایجاد می شود. قطره های مکمل آهن هم احتمال دارد منجر به تغییر رنگ دندان و لکه دار شدن آنها به رنگ قهوه ای مایل به قرمز شوند. شما احتمال دارد زودتر متوجه تغییر رنگ دندان ها بشوید یا با سپری شدن زمان متوجه آن شوید، چون بسیاری از نوزادها برای چندین ماه متوالی قطره های آهن را مصرف می کنند. با توجه به اینکه نوزاد قطره های آهن را به چه صورتی قورت بدهد لکه ها در یک یا چند یا در همه دندان های کودک خود را نشان می دهند. این لکه ها معمولا زیاد حاد نیستند ولی جمع شدن آنها می تواند متفاوت باشد. اگر قطره های آهن دندان کودک شما را لکه دار و سیاه می کند از دندانپزشک داروی مکمل بخواهید. سعی کنید آهن کودک را به وسیله رژیم غذایی حاوی آهن تقویت کنید. گوشت های بدون چربی، ماهی و حبوبات مناسب با سن کودک هم کمبود آهن را در کودک تامین می کند و هم سایر ویتامین های اثرگذار را وارد بدن کودک تان می کند و هم نمی گذارد دندان کودک سیاهی شود.

بیشتر بخوانید : سرطان دندان ♥ سفید کننده دندان ♥ آبسه دندان ♥ آفت دهانبرفک دهان

  • محسن موسوی

بیماری ام اس

پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۲۴ ب.ظ

بیماری ام اس

ام اس ,ام اس خفیف,ام اس ان,ام اس چیست,ام اس ای,ام اس خوش خیم,ام اس ان عربی,ام اسماعیل,ام اسیل,ام اس درمان دارد,ام اس خفیف درمان دارد,ام اس خفیف درمان میشود,ام اس خفیف,علائم ام اس خفیف,بیماری ام اس خفیف,درمان ام اس خفیف,تشخیص ام اس خفیف,درمان بیماری ام اس خفیف,راههای درمان ام اس خفیف,آیا ام اس درمان قطعی دارد؟,ایا درمان ام اس وجود دارد

ام اس , بیماری ام اس ، درمان ام اس , علائم ام اس , بیماری ام اس چیست

بیماری ام اس را چقدر می شناسید؟

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری MS صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بهتر است بدانید بیماری ام اس (Multiple sclerosis) یک بیماری ناتوان‌کننده است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرارداده و باعث از دست‌دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی حسی) می‌شود. در بیماری MS اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بینند، که به این اختلال بیماری خودایمنی نامیده می شود. بیماری های خودایمنی بیماری هایی هستند که در آن‌ها سیستم ایمنی بدن که وظیفه‌شان حفاظت از بدن و نابودکردن آسیب رسان‌های خارجی همچون باکتری هاست، به اشتباه  شروع به حمله به بافت‌های بدن می‌نمایند.واقعیت این است که در بیماری MS، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع دوتا از اجزاء مهم که سیستم مرکزی اعصاب را کنترل می‌کنند، کرده و باعث فلج شدن و از کارافتادگی آنها می‌شود. سایر بیماری‌هایی خودایمنی شامل لوپوس و آرتریت روماتوئید می‌گردد.بهتر است بدانید که آسیب دیدن اعصاب در بیماری MS سیستم مرکزی اعصاب از میلیون‌ها عصب تشکیل شده که وظیفه انتقال پیام‌ها بین مغز و اجزای بدن را برعهده دارند. این اعصاب پوشیده از لایه‌ای محافظ بنام myelin (نوعی چربی) که از تداخل اعصاب باهم جلوگیری می‌نماید(کاری که لایه محافظ سیم‌های الکتریکی انجام می‌دهد). در بیماری MS سیستم ایمنی بدن شروع به آسیب رساندن به این جربی ها کرده و با این کار باعث می‌شود، انتقال پیام توسط این اعصاب مختل شده و مغز قدرت کنترلی خود بربدن را از دست دهد. در این شرایط بدن دچار کاملا فلج و ناتوان می‌گردد.واقعیت این است که هرچند که درمانی برای بیماری MS وجودندارد، اما با درمان و مراقبت می‌توان حملات ام اسی و سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد. برطبق انجمن ملی ام اس آمریکا حدود 400000 آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند و این بیماری بین زنان دو تا سه برابر شایع‌تر از مردان است. همچنین بیشترین خطر ابتلا به این بیماری بین نوجوانی و سن 50 سالگی است.

نشانه‌ها و علایم ابتلا به ام اس

بین افراد مختلف، مکان اعصاب تحت‌تاثیر و در زمان‌های مختلف متفاوت بوده و می‌توانند تغییر یابند، علایم ام اس شامل این موارد است :

ضعف و یا بی حسی یکی یا تعدادی از اعضای بدن می باشد.

از دست دادن نسبی و یا کامل بینایی معمولا در یک چشم بعلاوه درد در حرکت دادن چشم(اختلال عصب بینایی)

دوبینی یا تاری دید در فرد مبتلا

سوزن سوزن شدن و یا درد در بعضی از بخش‌های بدن

شوک الکتریکی هنگام بعضی حرکات خاص سر

لرزش بدن و یا عدم هماهنگی بدن

لکنت زبان

خستگی

گیجی

ام اس , بیماری ام اس ، درمان ام اس , علائم ام اس , بیماری ام اس چیست

بهتر است بدانید حساسیت به گرما در افراد مبتلا به MS عادی بوده و کمی افزایش دمای بدن می‌تواند محرک و یا بدترکننده بیماری MS است.افراد در ابتدای ابتلا به بیماری عودکردن گهگاه این علایم و سپس ناپدید شدن موقتی این علایم را احساس می‌کنند. بعضی از افراد مبتلا به نوع خوش‌خیم این بیماری بوده و بعد از حمله اولیه دچار حمله دیگری نشده و بیماری‌شان پیشرفت نمی‌کند.

دلایل ابتلا به ام اس چیست ؟

هیچ کس در مورد دلایل اصلی اشتباه سیستم ایمنی بدن برای حمله به اعصاب در بیماری MS نمی‌تواند نظر قطعی و کاملی دهد. بعضی از دانشمندان معتقدند ترکیبی از جالب است بدانید ژنتیک و چیزی در محیط زیست می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود. افرادی که بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به MS قراردارند، شامل:

افرادیکه در سنین 20 تا 40 سالگی قرار دارند در بیشترین خطر هستند.

زنان دو برابر بیشتر از مردان در خطر ابتلا به بیماری MS قراردارند.

اگر والدین و یا برادر و خواهر شما به بیماری MS مبتلا باشند، خطر ابتلای شما به MS بین 1 تا 3 درصد افزایش می‌یابد.

عفونت ها و ویرس‌ های خاص از جمله ویروس ابشتاین بار می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

افراد سفیدپوست، بخصوص خانواده‌های ساکن اروپای شمالی در بیشترین خطر ابتلا به این بیماری قراردارند. نژادهای آسیایی، آفریقایی یا بومی آمریکا در بین سایر

نژادها در کم‌ترین خطر ابتلا به این بیماری هستند.

در کشورها و مناطق جغرافیایی خاص از جمله اروپا، کانادای جنوبی، آمریکای شمالی، نیوزلند و استرالیای جنوبی خطر ابتلا به بیماری MS بیشتر از سایر مناطق جهان وجود دارد.

ام اس , بیماری ام اس ، درمان ام اس , علائم ام اس , بیماری ام اس چیست

بهتر است بدانید درصورتی که شما مبتلا به سایر بیماری‌های خودایمنی از جمله بیماری تیروئید، دیابت نوع 1 یا بیماری التهابی روده هستید، خطر ابتلای شما به MS افزایش می‌یابد.

عوارض ابتلا به ام اس

در بعضی مواقع افراد مبتلا به MS به سایر مشکلات زیر مبتلا می‌شوند:

خشکی و یا گرفتگی عضلات

فلج شدن بخصوص فلج شدن پاها

مشکلات مثانه، شکم و یا مشکلات جنسی

مشکلات ذهنی، ازجمله فراموشی و یا عدم تمرکز

افسردگی

صرع یا بیهوشی

چگونگی درمان بیماری ام اس را بدانید

طیف گسترده‌ای از داروهای مختلف وجود دارند که می‌توانند شدت و تکرار علایم بیماری MS را کاهش دهند.

و نیز بعضی از انواع داروها می‌توانند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهند.

سایر داروها می‌توانند:

حملات بیماری را کوتاه کنند

علایم و مشکلات MS را بهبود بخشند(مانند درد، مشکلات ادراری و خشکی ماهیچه‌ها)

درمان خانگی ام اس با تغییر سبک زندگی

مواردی که در مورد سبک زندگی در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانند به شما در زندگی با MS کمک کنند، این نکات شامل:

باندازه کافی استراحت نمایید، اینکار باعث می‌شود کم‌تر احساس ضعف و خستگی نمایید.

ام اس , بیماری ام اس ، درمان ام اس , علائم ام اس , بیماری ام اس چیست

ورزش کنید، انجام مرتب ورزش و فعالیت بدنی از جمله ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا، کاهش وزن و سایر فعالیت‌های متعادل به شما در تقویت عضلات، مثانه و روده و همچنین حفظ تعادل شما کمک می‌نماید.بهتر است بدنتان را خنک کنید، بعضی اوقات شدت بیماری MS با گرم شدن بدن افزایش می‌یابد. با ریختن آب خنک روی خود، شنا در آب خنک و خوردن نوشیدنی‌های خنک بدنتان را خنک نمایید.

بیماری ام اس را بیشتر بشناسیم

به گزارش جسارت از سایت دکتر ظهرابی ام.اس (M.S) بیماری مزمنی است که در آن سلولهای ایمنی اشتباها و بطور غیر عادی به پوشش و غلاف سلولهای عصبی ( میلین ) در مغز و نخاع حمله کرده و علائم متنوعی از قبیل ضعف عضلانی و سفتی ، اختلال تعادل ، و هماهنگی قسمتهای مختلف بدن ، کرختی ، مشکلات روحی و خلقی ، و تاری دید را پدید می آورد .به دلایل نامعلومی ، بیشترین قربانیان بیماریهای خود ایمنی ( 75% )را زنان تشکیل می دهند . نکته ی جالب دیگر اینکه سیر و پیشرفت بیماری در مردان مبتلا سریعتر از زنان است!شایعترین سن ابتلاء به MS در هر دو جنس مرد و زن ،بین 40-50 سالگی بوده ، زنان سفید پوست شانس ابتلاء بیشتری از زنان سیاه پوست دارند.میزان ابتلاء به MS درخلال سالهای 1980-1990 در میان زنان بیش از 50 % رشد داشته است ، در حالیکه این میزان در مردها تفاوتی نکرده است.این مسئله و اینکه میزان بیماریهای خود ایمنی در خانمها شایعتر از اقایان است زمینه ی تحقیقات وسیعی را در پیش روی محققین قرار داده است.علت شیوع بیشتر این بیماری در زنان نسبت به مردان هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ام اس , بیماری ام اس ، درمان ام اس , علائم ام اس , بیماری ام اس چیست

علائم MS معمولا در طول بارداری کاهش می یابد ولی در طول سه ماهه ی اول پس از زایمان شدت بیشتری به خود می گیرند!آنچه تقریبا مسلم است اینست که تفاوتهای هورمونی نقش قابل توجهی در تفاوت شیوع این بیماری در دو جنس دارند ولی تفاوتهای ژنتیکی و تمایلا ت خانوادگی نیز در این زمینه حائز اهمیتند. برای مثال شانس ابتلاء به بیماریهای خود ایمنی مثل لوپوس یا آرتریت روماتوئید در خواهر یک بیمار مبتلا به بیماری MS بیشتر از سایرین است.یک مطالعه ی انجام شده در اروپا نشان داده است که تزریق ماهیانه ی اینترفرون بتا یک آ بصورت زیر پوستی در ابتدای تشخیص MS موجب کاهش عوارض و سرعت پیشرفت این بیماری خواهد شد. اما هنوز راه زیادی برای قطعیت این مسئله در پیش روست.مطالعه ی دیگری نیز نشان داد که تزریق داخل وریدی ایمونوگلوبولین(I.V.I.G) پس از اولین علائم MS احتمال بروز حالات پیشرفته ی این بیماری را کاهش می دهد و مشخصا عوارض مغزی آن را کاهش می دهد.

خوردن رژیم غذایی مناسب، چراکه رژیم غذایی مناسب می‌تواند به شما در حفظ تناسب اندام، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت استخوان‌ها کمک نماید.

استرس‌ تان را کاهش دهید، چرا که استرس می‌تواند شدت بیماری‌تان را افزایش دهد و مضر است .

با توجه به نکات فوق دوره بیماری را برای خود راحتتر کنید.

بیماری های عصبی مثل بیماری MS و یا سردرد میگرنی می تواند از عوامل زنگ زدن گوش باشد

بیشتر بخوانید : ایدزسرطانهپاتیتجذاماوتیسم

  • محسن موسوی

بادمجان

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۰۷ ق.ظ

بادمجان

خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری،خواص بادمجان سفید،خواص بادمجان سرخ شده،خواص بادمجان سفید،خواص بادمجان با پوست،خواص بادمجان و کدو،خواص بادمجان سیاه در بارداری،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان و دیابت،خواص بادمجان در دیابت،خواص خوردن بادمجان در بارداری

بادمجان ،خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بادمجان و خواص و مضرات ۀن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.اگر بادمجان دوست دارید که هیچ ، اما اگر جزء افرادی هستید که بادنجان مصرف نمی کنید حتما این ماده غذایی مفید را در رژیم غذایی خود جای دهید و از خواص عالی و درمانی آن بهره ببرید، چون باعث سلامتی بدن شما می شود.بادنجان بادنجان که بعربی بادنجان نامیده می شود گیاهی است یکساله و دارای ساقه نسبتا ضخیم و پوشیده از کرک . برگهای آن بیضی شکل با نوک باریک و گلهای آن بنفش رنگ است میوه این گیاه دراز و باریک و یا گرد ، برنگهای بنفش ، سیاه ، زرد و سفید دیده می شود .بادنجان از تیرهٔ سیب زمینیان است ، این گیاه بومی هندوستان بوده است و این گیاه در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند.ارتفاع آن به 40 تا 150 سانتی متر نیز می رسد. بادنجان باید تازه و کم تخم و جوان بوده و پوست براق داشته باشد و نوع طویل آن از نوع مدورش بهتر است. قبل از پختن باید پوست آنرا کنده و هر بادنجان را چهار قسمت کنند و یا ورقه ورقه نمایند و بر آن ها نمک بمالند و مدت چند ساعت در آب خنک گذارند تا آب قدری سیاه و تیز طعم گردد. این آب را عوض کرده و عمل را تکرار کنند تا مواد سیاه رنگ و مواد نفخ زا و مواد سست کننده در آب داخل شده و با آب دور ریخته شوند. سپس با آب پاک آنرا شسته و از خواص بی نظیر آن استفاده کنند.

تاریخچه بادمجان

منشأ این گونهٔ گیاهی کشت بوده‌است. از زمان پیش از تاریخ، در آسیای جنوبی و شرقی کشت شده‌است. اولین متن نوشتاری شناخته شده در مورد بادنجان در رساله چینی Qimin Yaoshu دیده می‌شود که در سال ۵۴۴ کامل شده‌است. نام‌های متعدد عربی و شمال آفریقایی برای این گیاه، به همراه عدم وجود نامهای یونانی و رومی باستان، نشان می‌دهد که این گیاه در اوایل قرون وسطی توسط اعراب و در سراسر حوضه مدیترانه معرفی شده بود. یک کتاب در زمینه کشاورزی نوشته ابن العوام در قرن دوازدهم در اسپانیای تحت اشغال اعراب چگونگی کشت بادنجان را توصیف می‌کند. اسنادی هم در این مورد از کاتالان و اسپانیای بعد از قرون وسطی وجود دارد. تا قرن شانزدهم در انگلستان مطلبی در مورد بادنجان ثبت نشده‌است. در یک کتاب گیاه‌شناسی انگلیسی در سال ۱۵۹۷ آمده‌است: این میوه در مصر تقریباً در هر جایی رشد می‌کند … و میوه‌ای به بزرگی خیار می‌دهد… ما این میوه را در باغ‌های لندن داشتیم، در آنجا گل داد ولی با نزدیک شدن زمستان پیش از رسیدن از بین رفت. با وجود آنکه در سالی که هوا فوق‌العاده معتدل بود میوه‌ای بزرگتر از یک تخم غاز داد اما هرگز به‌طور کامل نرسید.

روش کشت بادمجان

بادمجان در آب و هوای گرم خوب رشد می‌کند. این گیاه می‌تواند در بیش‌تر انواع خاک رشد کند، اما اگر در خاک غنی و کمی قلیایی رشد کند، بهترین محصول را می‌دهد. حدود پنج ماه هوای گرم مورد نیاز است تا میوه بدهد. بهترین دما برای رشد این گیاه بین ۷۰ تا ۸۵ درجه‌ی فارنهایت است. هنگامی که درجه‌ی حرارت به ۹۵ درجه‌ی فارنهایت رسید، تولید میوه متوقف می‌شود و برگ‌های آن کم‌کم می‌ریزند. آب و هوای سرد دارای اثر مشابهی است، بنابراین زمانی که درجه‌ی حرارت به کم‌تر از ۶۰ درجه فارنهایت رسید یا بالاتر از ۹۵ درجه‌ی فارنهایت رفت، بهتر است از کشت آن جلوگیری شود. کشاورزان معمولا در ماه مارس کاشت بادمجان را شروع می‌کنند. بادنجان زمانی بهترین محصول را می‌دهد که رطوبت خاک دائمی باشد، اما زمانی که خوب در خاک جا بیفتد حتی قادر است در خاک خشک هم زنده بماند. اگر می‌خواهید گل و میوه‌ی این گیاه نریزد، توصیه می‌شود آبیاری را به طور منظم انجام بدهید. بادنجان یکبار زمانی که به یک سوم سایز نهایی خود می‌رسد، قابل خوردن است. برداشت محصول قبل از این‌که سایز آن به دو سوم برسد یک عمل رایج است، چون مانند گیاهان دیگر، برداشت منظم، باعث افزایش محصول دادن آن می‌شود. یکی دیگر از دلایل برداشت زودهنگام بادنجان این است که هر چه از عمر گیاه بگذرد، احتمال تلخ‌تر شدن آن بیش‌تر است. بر این اساس توصیه می‌شود قبل از این‌که به طور کامل بالغ شود، بادنجان را برداشت کنید و بخورید. حتی اگر مقداری بادنجان بیش از حد رسیده دارید، می‌توانید آن‌ها را برای استفاده از دانه‌های‌شان نگهداری کنید.

خواص بادمجان برای آفتاب سوختگی

معروف است که اشعه‌ی ماوراء بنفش سبب بروز آفتاب‌سوختگی، چین و چروک، سیستم ایمنی ضعیف، پیری زودرس و حتی سرطان می‌شود، به همین دلیل مهم است که در برابر آن از خود محافظت کنید. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E، فلاونوئیدها و اسید‌ فنولیک، به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی بروز اثرات منفی روی پوست هستند، کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که پلی‌فنول‌ها واکنش‌های ناخواسته پوست را در اثر قرار گرفتن در معرض UV، به طور مثبتی تحت تاثیر قرار می‌دهند. این گیاه می‌تواند برای محافظت از پوست شما و سالم و بدون بیماری نگه داشتن آن استفاده شود.

خواص بادمجان برای لاغری

بادنجان برای کاهش وزن نیزمفید است. این غذا برای افرادی که قصد دارند وزن خود را کم کنند مفید است چون ذخیره فیبر بالایی دارد و ضمن ایجاد احساس سیری، انرژی بدن را نیز تامین می کند. فیبر خوراکی در فرآیند هضم مدت بیشتری طول می کشد تا از لوله های گوارشی شامل معده و روده ها خارج شود وبه همین دلیل احساس سیری زمان طولانی تری باقی می ماند.

خواص بادمجان برای هضم غذا

بادنجان، مانند بسیاری از سبزیجات دیگر، مقدار مناسبی فیبر غذایی دارد که یک عنصر ضروری در هر برنامه‌ی غذایی متعادلی است. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین برای حرکات منظم روده ضروری است. فیبر حرکات روده را افزایش می‌دهد تا مواد زائد راحت‌تر از طریق دستگاه گوارش عبور کنند، و در عین حال که حرکت لوله‌ی گوارش را تحریک می‌کند، انقباض عضلات شل مواد غذایی را از طریق بدن عبور می‌دهند. در نهایت، فیبر، ترشح شیره‌ی معده را که سبب تسهیل شدن جذب مواد مغذی و پردازش مواد غذایی می‌شود، ‌تحریک می‌کند. فیبر همچنین با کاهش بیماری‌های قلبی مرتبط است، زیرا کلسترول بد را از بین می‌برد. کلسترول بد می‌تواند سرخرگ‌ها و عروق را مسدود کند، و همین منجر به آترواسکلروز (تصلب شرایین)، حملات قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود.

خواص بادمجان برای چشم

در طول دو دهه‌ی گذشته، مطالعات و تحقیقات زیادی در رابطه با اثرات محافظتی پولیفنولیک‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات مختلف انجام شده‌است. این مطالعات نشان داده‌اند که آنتوسیانین‌ها و عصاره‌های غنی از آنتوسیانین به بهبود عملکرد چشم و قوه‌ی بینایی کمک می‌کند. این ترکیبات (که به میزان قابل‌توجهی در بادنجان یافت می‌شوند) با داشتن چشم‌هایی سالم مرتبط هستند و حتی خواص محافظتی برای سلامت کلی چشم و قوه‌ی بینایی شما دارند. همچنین ثابت شده‌است که نیاسین شیمیایی موجود در بادنجان برای جلوگیری از آب مروارید بسیار موثر است. به علاوه، بادنجان فشار داخل چشم را نیز پایین می‌آورد و نشانه های فشار را کاهش می‌دهد. بادنجان دارای مقدار مناسبی از ویتامین A است که برای سلامتی چشم‌ها بسیار فایده دارد. ثابت شده‌است که بادنجان در بهبود سرعت التیام و قوه‌ی بینایی بیمارانی که به تازگی عمل جراحی چشم داشته‌اند، بسیار موثر است.

بادمجان ،خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری

ویتامین های موجود در بادمجان

از ویتامین های موجود در بادنجان می توان به ویتامین های گروهB ، ویتامین A و C و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد.

خواص بادمجان برای آلرژی

اسید کلروژنیک موجود در بادنجان نیز در کاهش علائم آلرژیک و به حداقل رساندن اثراتی که آلرژی‌ها ممکن است ایجاد کنند، موثر است. یک مطالعه که بر روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که این خاصیت بادنجان به دلیل اثرات جامع اسید کلروژنیک است. ویتامین A همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف آلرژی غذایی می‌شود.

خواص بادمجان برای پوست

بادنجان برای پوست نیز مفید است چون حاوی مقدار زیادی آب است که علاوه بر بهبود سایر دستگاه های بدن به حفظ سلامت پوست و موها نیز کمک می کند. کم شدن آب بدن و درنتیجه خشک شدن پوست از عوامل مهم افزایش چین و چروک های پوستی است اما خوردنی هایی مثل بادنجان می توانند ذخیره آب بدن را به میزان قابل توجهی تامین کند.نیاسین موجود در بادنجان واقعا در کاهش، درمان و جلوگیری از آکنه و سایر اختلالات پوستی نقشی شگفت‌انگیز دارد. اگر به دنبال داشتن پوست سالم و صاف به جای پوستی هستید که جوش و لکه دارد، بادنجان ممکن است نتیجه‌بخش باشد. نیاسین دارای خواص ضد التهابی ‌است و در درمان بیماری‌های التهابی پوست موثر است. ویتامین A موجود در بادنجان برای مبارزه با سرطان پوست و بهبود کلی سلامت آن شناخته شده‌است. این ویتامین از بافت‌های اپیتلیوم پوست پشتیبانی می‌کند و به عنوان یک ابزار قدرتمند برای مبارزه با سرطان پوست، آکنه و چین و چروک محسوب می‌شود. ویتامین E موجود در بادنجان یک ماده‌ی مغذی و ضد پیری طبیعی است. این ویتامین دیواره‌های مویرگی پوست را تقویت می‌کند و سبب بهبود رطوبت و کشسانی آن می‌شود. بادنجان کمک می‌کند که التهاب هم در بدن و هم در پوست شما کاهش بیابد، پوست شما را سالم، صاف و جوان می‌کند. این ماده‌ی خوراکی برای کاهش علائم آکنه و اگزما نیز مناسب است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بادنجان این است که بازسازی سلولی را ترویج می‌کند. شما می‌توانید از آن برای درمان زخم، آکنه و چین و چروک استفاده کنید.

خواص دارویی بادمجان

1)بادنجان را حتما باید بحالت کاملا رسیده مصرف کرد زیرا خام آن طعم تلخ درد و در آنهائیکه آسم و برونشیت دارند باعث تحریک این بیماریها می شود. 2)بادنجان اثر نرم کننده و مدر درد .3)بادنجان بعلت درا بودن آهن در رفع کم خونی داروی موثری است . 4)بادنجان را می توان برای از بین بردن ورم و التهاب روی عضو ملتهب گذاشت . 5)دانه بادنجان ایجاد یبوست می کند . 6)ریشه بادنجان و شاخه های خشک شده و برگهای آن اثر بند آورنده خون را دراست و قابض بوده و می توان در آن برای درمان احتلام بانه و انواع خونریزیها استفاده کرد. 7)بادنجان پادزهر خوبی برای مسمومیت های حاصل از خوردن قارچ سمی است . 8)خوردن بادنجان گرفتگی رگها را باز می کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می درد . 9)بادنجان برطرف کننده یبوست است . 10)برگها و پوست سیاه بادنجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است .11)جوشانده ریشه بادنجان درمان بیماری آسم است. 12)بادنجان مقوی معده است . 13)آب زردرنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادنجان از آن خارج می شود برای خشک کردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند. 14)اگر بادنجان را بسوزانند و خاکستر آن را با سرکه خمیر کنند و به زگیل بمالند زگیل کنده خواهد شد . 15) از بادنجان می توان به عنوان مسکن برای تسکین در استخوان شکسته و ضرب خورده استفاده کرد بدین طریق که باید بادنجان را در فر بگذارید که نیم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگیرید و بعد بمقدر نصف این مقدر آب به آن شکر قهوه ای اضافه کنید آنرا هم بزنید و بنوشید 16)با تحقیقاتی که جدیدا روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده نتیجه گرفته اند که بادنجان دارای یک ماده ضد تشنج است که در درمان بیماری صرع اثر بسیار خوبی درد . بنابراین اشخاصی که تشنج دارند و یا مبتلا به این بیماری می باشند بهتر است که از بادنجان استفاده کنند.

خواص بادمجان برای سلامت استخوان ها

یکی از خواص بادنجان برای سلامتی فواید آن برای سلامت استخوان است. بادنجان برای کسانی که در معرض خطر بروز تحلیل استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است. ترکیبات فنلی همان چیزی هستند که به بادنجان و میوه‌های مختلف رنگ منحصر به فردشان را می‌دهد. ترکیبات فنلی همچنین با کاهش علائم پوکی استخوان، محکم شدن استخوان‌ها و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ارتباط دارند. بادنجان همچنین مقادیر قابل‌توجهی آهن و کلسیم دارد که به سلامت استخوان و سلامت کلی بدن کمک می‌کند. در نهایت میزان پتاسیم موجود در بادمجان‌ها به جذب کلسیم کمک می‌کند و سبب می‌شود که بادنجان یک ماده‌ی خوراکی کامل و بسیار مفید برای جلوگیری از پوکی استخوان و سلامت استخوان‌ها باشد.

خواص بادمجان برای کم خونی

کمبود آهن می‌تواند برای سلامت کلی بسیار خطرناک باشد و به کم خونی منجر شود. کم‌خونی با سردرد و میگرن، خستگی، ضعف، افسردگی و عملکرد شناختی نامناسب مشخص می‌شود. بنابراین، با خوردن غذایی که آهن زیادی دارد می‌توانید با کم‌خونی مبارزه کنید، و بادمجان در آن بافت گوشتی خود مقدار قابل‌توجهی آهن دارد. بادمجان همچنین مقدار بسیار زیادی مس دارد، یکی دیگر از اجزای ضروری گلبول‌های قرمز، درست مانند آهن. بدون این دو ماده‌ی معدنی، تعداد گلبول‌های قرمز در بدن کاهش می‌یابد، زیرا آنها به طور مداوم استفاده می‌شوند. با گلبول‌های قرمز سالم‌تر که در رگ‌های شما جریان دارند، افزایش قابل‌توجهی در انرژی و قدرت بدن‌تان مشاهده خواهید کرد و احساس خستگی یا استرس‌تان از بین می‌رود.

خواص بادمجان برای سردرد

نیاسین و ویتامین B۳ به طور گسترده‌ای برای درمان سردرد استفاده می‌شوند، از میگرن خفیف گرفته تا شدید. این ترکیبات به عنوان عواملی برای درمان سرگیجه و همچنین سرکوب علائم بیماری‌های حرکتی محسوب می‌شوند و بعضی از آدم‌ها حتی از بادنجان برای جلوگیری از سردرد قبل از قاعدگی استفاده می‌کنند. ثابت شده‌است که ویتامین B۲ با حملات دردناک و شدید میگرن به خوبی مبارزه می‌کند. این تاثیر ویتامین B۲ امتحان خود را پس داده‌است.

بادمجان ،خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری

خواص بادمجان برای سرطان

علاوه بر ویتامین ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای فیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارند. فیتونوترینت های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید و فلاوونوئیدها مانند ناسونین می باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروسی می باشد. بادنجان را با پوست بپزید تا از یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام «ناسونین» بهره مند شوید. محققان روی رشد سلول های سرطانی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند آنتی اکسیدان ناسونین اجازه نمی دهد رگ های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند. بادمجان به دلیل ذخیره فیبر زیادی که دارد در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ بسیار موثر است. این خوردنی هنگام عبور از روده ها مواد سمی و شیمیایی را جذب می کند و روده را از این مواد سرطان زا پاکسازی می نماید.

خواص بادمجان برای افسردگی

سروتونین یک ماده‌ی شیمیایی است که سبب عدم تعادل در خلق و خو می‌شود، و می‌تواند به افسردگی منجر شود، اما بادمجان حاوی ترکیبی به نام اسکوپولتین است که اساسا کار تنظیم سطح سروتونین را در مغز بر عهده دارد، و بنابراین به طور موثری احساس اضطراب و علائم دیگر افسردگی را کاهش می‌دهد. گروه ویتامین B توانایی بدن را برای مقاومت در برابر استرس افزایش می‌دهند، و درست به همین دلیل است که این ویتامین‌ها اغلب با نام “ضد استرس” خطاب می‌شوند. تیامین نیز برای تقویت روحیه‌ی شما مورد نیاز است و با افسردگی و اضطراب مبارزه می‌کند.

خواص بادمجان برای بهبود عملکرد مغز

بادنجان منبع شگفت‌انگیز مواد مغذی است که مدت‌هاست به عنوان تقویت‌کننده‌ی فعالیت‌های شناختی و سلامت کلی روان شناخته شده‌است. این گیاه خوراکی نه تنها در برابر فعالیت رادیکالهای آزاد از بدن دفاع می‌کند و بدن و مغز شما را از سموم و بیماری‌ها دور نگه می‌دارد، بلکه جریان خون به مغز را نیز افزایش می‌دهد. بادمجان با رساندن خون غنی از اکسیژن بیش‌تر به مغز، باعث تحریک مسیرهای عصبی برای توسعه و تقویت قدرت حافظه و تفکر تحلیلی می‌شود. پتاسیم موجود در بادمجان نیز به عنوان یک وازودیلاتور و تقویت‌کننده‌ی مغز عمل می‌کند، بنابراین به طور کلی، بادمجان قطعا باید “غذای مغز” نامیده شود.

مضرات بادمجان

بادنجان با همه ی خواصی که گفته شد نباید مورد استفاده ی اشخاصی که بواسیر و یا درد چشم دارند قرار گیرد زیرا بیماری آن ها راتشدید می کند اگر این اشخاص می خواهند بادمجان بخورند بهتر است آن را با گوشت و روغن و یا سرکه بپزند و بخورند.

خواص بادمجان در بهبود گردش خون

ناسونین نیز به جلوگیری از پراکسیداسیون کلسترول در خون کمک می‌کند. این امر به حذف تشکیل پلاک و مواد دیگر در رگ‌های خونی کمک می‌کند و به این ترتیب قلب و کل سیستم قلبی عروقی با شل شدن عروق خونی و افزایش جریان خون سالم می‌مانند. ویتامین E نیز به ترویج گردش خون، تقویت دیواره‌های مویرگی و تغذیه‌ی سلول‌های شما کمک می‌کند، و به این ترتیب باعث بهبود استقامت فیزیکی شما می‌شود. یک مطالعه نشان داد که ویتامین E می‌تواند سطح انرژی را در شما افزایش دهد و سبب کاهش سطح استرس اکسیداتیو بر عضلات شما شود. این تاثیر اجازه می‌دهد که قدرت عضلانی شما بهبود بیابد و خستگی‌تان برطرف شود.

خواص بادمجان برای دیابت

بادنجان با توجه به فیبر فراوان و مقادیر کم کربوهیدرات محلولی که دارد، یک غذای ایده‌آل برای مدیریت دیابت است. خواص بادمجان سبب شده که به عنوان یک تنظیم‌کننده‌ی فعالیت‌های گلوکز و انسولین در داخل بدن عمل کند. هنگامی که سطوح انسولین پایدار هستند و بدن تحول شدید و اوج گرفتن ناگهانی قند خون را تجربه نمی‌کند، عوارض خطرناک و بالقوه‌ی دیابت را می‌توان از بین برد.

خواص بادمجان برای چنگاله

چنگاله فرآیند حذف فلزات یا سموم از بدن است. ناسونین تا حدی به علت فعالیت آنتی‌اکسیدانی که دارد به عنوان چنگالنده‌ی آهن عمل می‌کند. افرادی که دارای آهن بیش از حد در سیستم بدن‌شان هستند، می‌توانند از آن به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش آهن موجود در خون‌شان استفاده کنند. باید اشاره کرد که افراد مبتلا به کم‌خونی، به ویژه در دوران قاعدگی، باید در هنگام خوردن بادمجان مراقب باشند.

خواص بادمجان برای جنین

فولات جزء ضروری هر رژیم غذایی است و به ویژه برای زنان باردار مفید است. اسید فولیک (فولات) به طور مستقیم از نوزادان در برابر بروز نقص لوله‌ی عصبی که می‌تواند به روش‌های مختلفی آشکار شود، محافظت می‌کند. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود که خانم‌های باردار مصرف اسید فولیک خود را افزایش دهند تا از موجود کوچکی که در وجودشان در حال رشد است محافظت کنند. بادمجان منبع غنی اسید فولیک است پس می‌تواند غذای خوشمزه و مفیدی باشد که در زمان بارداری به برنامه‌ی غذایی شما اضافه شود.

خواص بادمجان برای دندان ها و لثه

ویتامین C در مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها بسیار مفید است و به عنوان مسواک نامرئی نیز شناخته می‌شود. این ماده‌ی خوراکی یکی از بهترین مواد محافظ طبیعی در برابر باکتری‌ها است و برای سلامت دندان‌ها و لثه بسیار مناسب است. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور روزانه، برای جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه کافی نیست. فقط مقدار اندکی ویتامین C در رژیم غذایی شما، باعث جلوگیری از بیماری‌هایی که در اثر کمبود مواد مغذی ایجاد می‌شوند مانند اسکوربوت می‌شود.

بادمجان ،خواص بادمجان ،خواص بادمجان سیاه،خواص بادمجان کبابی،خواص بادمجان برای دیابت،خواص بادمجان در بارداری

خواص بادمجان برای قلب

نتایج پژوهشی که در مجله ی Food & Function به چاپ رسیده است خبر از خواص مفید بادنجان برای سلامتی قلب می دهد. در این پژوهش محققان حلقه های خام و یا کباب شده ی بادمجان را به مدت 30 روز به حیوانات آزمایشگاهی دادند و سپس وضعیت قلبشان را بررسی کردند. نتایج بررسی ها نشان داد که این ماده ی غذایی، عملکرد بطن چپ قلب را تقویت کرده و شدت سکته های قلبی را کاهش می دهد.

افزایش ایمنی بدن با مصرف بادمجان

همه می‌دانند که ویتامین‌ها برای عملکرد درست سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. مدت زمان زیادی است که ثابت شده ویتامین C جهت تقویت توانایی بدن برای مبارزه با سرماخوردگی و ویروس‌ها نقش حیاتی دارد. مطالعات اخیر نیز نشان داده‌اند که ویتامین C می‌تواند اثرات سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش دهد و مانع پیشرفت عوارض بعدی مانند پنومونی و عفونت‌های ریه شود. ویتامین A بخش مهم دیگری از یک رژیم غذایی سالم است. در حقیقت، این ویتامین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن است. ژن‌های دخیل در واکنش ایمنی توسط ویتامین A تنظیم می‌شوند، فرایندی که برای مبارزه با بیماری‌های خود ایمنی مانند سرطان بسیار حیاتی است. با این وجود، ویتامین A برای بیماری‌هایی که وخامت کم‌تری دارند، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز مهم است. این نکته به خصوص برای کودکان بسیار مهم است. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود ویتامین A در کودکان، آسیب‌پذیری آن‌ها را به عفونت‌هایی مانند اسهال و سرخک افزایش می‌دهد. در یک مطالعه مکمل‌های ویتامین A به صد هزار کودک داده شد. این مطالعه شواهد قانع کننده‌ای را به دست آورد که بر اساس آن‌ها مشخص شد که با افزایش مصرف ویتامین A در هزینه‌های پزشکی به مبلغ ۳۴۰،۳۰۶،۹۱۷ دلار به دلیل کاهش ابتلای کودکان به اسهال صرفه‌جویی شد. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین E همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به طور قابل‌توجهی بهبود بخشد، و در نتیجه هم از بروز بیماری‌های شایع و هم از ایجاد اختلالات جدی جلوگیری می‌شود.

خواص بادمجان برای کاهش فشارخون

یک مطالعه‌ی بالینی نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد آنتوسیانین‌ها که رنگدانه‌های فلاونوئیدی قرمز و آبی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، منجر به کاهش قابل‌توجه فشار خون می‌شود. کاهش فشار خون، ریسک بروز حمله‌ی قلبی و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. ویتامین E موجود در بادمجان نیز برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مرتبط با قلب و عروق خونی مانند درد قفسه‌ی سینه، فشار خون بالا و مسدود شدن یا سخت شدن شریان‌ها موثر است.

خواص بادمجان برای مو

ویتامین E و ویتامین A موجود در بادمجان با آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند کمک می‌کنند که آسیب‌های محیطی به موها به حداقل میزان ممکن برسد. آن‌ها همچنین می‌توانند گردش خون را به پوست سر شما افزایش دهند. ویتامین های A، E، K، C، B۶، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانوتنیک اسید و فولات، برخی از مواد مغذی هستند که برای رشد مطلوب موها ضرورت دارند. یک مطالعه نشان داد که این ویتامین‌ها در درمان برخی از انواع اختلالات منجر به ریزش مو بسیار موثر هستند. ریبوفلاوین همچنین به حفظ سطح کلاژن در شما کمک می‌کند. این ماده پوست و مویی سالم برای‌تان به ارمغان می‌آورد. کلاژن برای حفظ ساختار جوان پوست و جلوگیری از پدیدار شدن خطوط و چین و چروک‌ها مورد نیاز است.

عوارض مصرف زیاد بادمجان چیست

* از دیدگاه طب سنتی طبیعت بادنجان گرم و خشک در درجه دوم یا سوم است و مصرف مداوم آن بدون به کار بردن مصلحات آن، به سبب غلبه‌ی خشکی باعث ایجاد سودا و بیماری سودایی می‌شود، و پوست را بدرنگ، سیاه و یا زرد می‌کند. * بادنجان کوچک (نارس) باعث ایجاد لکه‌های سیاه صورت، سردرد و جوش‌های دهان می‌شود. وجود آلکالوئید سولانین حتی مقادیر کم آن در معده‌های ضعیف ممکن است اختلالات مسمومیتی ضعیفی ایجاد کند. * مصرف زیاد و به تنهایی بادنجان امکان ایجاد درد پهلو، زهار، بواسیر و درد چشم سوداوی را در پی خواهد داشت. به همین علت پخت آن با گوشت و روغن و گاهی با سرکه یا آب انار ترش و شیرین توصیه شده است. * مصرف بیش از حد بادنجان رنگ چهره را تیره می‌کند، همچنین تولید سودا در بدن را زیاد کرده و موجب بواسیر می‌شود. انجمن تحقیقات طب سنتی ایران عنوان می‌کند: برای دفع و یا کاهش عوارض بادنجان طبق گفته حکیمان طب سنتی، بهتر است بادنجان قبل از مصرف برش داده شده و تمام قسمت‌های آن نمک مالیده شود، سپس 2 تا 3 ساعت در آب سرد قرار داده شده تا آب سیاه یا زرد آن خارج شود، و این امر تکرار شود تا دیگر آب سیاهی خارج نشود، سپس بادنجان‌ها را کاملاً شسته و با گوشت بره و بزغاله جوان یا مرغ جوان فربه و روغن گاو تازه طبخ کند، یا در روغن سرخ کرده و بپزند سپس با سرکه یا آب انار یا آب‌غوره که مصلح و دافع سُدّه (گرفتگی) هستند مصرف شود.

خواص بادمجان در قاعدگی

برخی از زنان هر ماه ناراحتی‌هایی را در ارتباط با چرخه‌ی قاعدگی خود تجربه می‌کنند، از گرفتگی، عدم تعادل هورمونی تا PMS. هرچند نمی‌توانید این مشکل را به طور کامل از بین ببرید، اما می‌توانید شدت آن را کاهش دهید. اگر شما هر ماه با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است بدانید که بادمجان حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که می‌توانند به طور موثری به شما در مبارزه با این علائم کمک کنند. ویتامین K هورمون‌های شما را تنظیم می‌کند به طوری که دیگر گرفتگی و سایر درد های قاعدگی را تجربه نخواهید کرد. ابن ویتامین به لخته شدن خون کمک می‌کند، و به این ترتیب از خونریزی بیش از حد جلوگیری می‌شود و گرفتگی‌ها کاهش می‌یابد. یک مطالعه نشان داد که اگر ویتامین k در جریان خون تزریق شود، می‌تواند درد شدید قاعدگی را کاهش دهد. کلسیم نیز در کاهش علائم PMS، مانند گرفتگی، التهاب، حساسیت پستان، درد عضلانی، سردرد و خستگی مؤثر است. ویتامین E به کاهش گرفتگی، اضطراب و ولع خوردن که با PMS مرتبط هستند کمک می‌کند. این ویتامین همچنین باعث کاهش شدت و مدت درد و متعادل شدن هورمون‌ها برای تنظیم چرخه‌ی قاعدگی می‌شود.

خواص بادمجان برای تنظیم متابولیسم بدن

بادمجان غنی از ویتامین B است. تیامین (که به عنوان ویتامین B۱ نیز شناخته می‌شود) برای ساختن آدنوزین تری‌فسفات (ATP)، که مهم‌ترین مولکول حامل انرژی در بدن است، ضرورت دارد. تیامین همچنین به روند تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز کمک می‌کند، چیزی که برای عملکرد درست متابولیسم بدن شما ضروری است. تیامین همچنین به تجزیه‌ی پروتئین‌ها و چربی کمک می‌کند. این ویتامین باعث تولید گلبول‌های قرمز می‌شود و به این ترتیب سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد. در واقع، به طور کلی معروف است که ویتامین ب کمپلکس انرژی را تقویت می‌کند و سبب بهبود عملکرد متابولیسم بدن می‌شود.

خواص بادمجان برای کاهش کلسترول خون

کلسترول یک ماده‌ی طبیعی است که توسط کبد تولید می‌شود و برای عملکرد درست سلول‌ها، اعصاب و هورمون‌ها ضرورت دارد. وقتی سطح کلسترول متعادل است، همه چیز خوب است اما زمانی که کلسترول اکسیده شود، خطرناک خواهد بود. بادمجان دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سطح کلسترول خون شما را از طریق مهار اکسیده شدن کلسترول کنترل می‌کنند. به عنوان مثال، ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محافظتی عمل می‌کند که می‌تواند با اکسیداسیون کلسترول مبارزه کند. یک مطالعه در رابطه با تاثیر بادمجان بر سطح کلسترول خون روی حیوانات انجام شد. این مطالعه نشان داد که خرگوش‌های دارای کلسترول بالا که آب بادمجان خوردند، کاهش قابل‌توجهی را در وزن و سطح کلسترول خون‌شان تجربه کردند. آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده‌است که بادمجان حاوی مقادیر قابل‌توجهی از اسید کلروژنیک است که یکی از قوی‌ترین مواد مهارکننده‌ی رادیکال‌های آزاد موجود در گیاهان محسوب می‌شود. ثابت شده‌است که بادمجان سطح LDL را کاهش می‌دهد و دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد سرطانی است.

شیوه‌ی خرید و نگهداری بادمجان

خواص بادمجان که در بالا قید شد باید شما را متقاعد کرده باشد که این ماده‌ی مغذی را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید. هنگامی ‌که بادمجان می‌خرید، سعی کنید آن‌هایی را انتخاب کنید که سفت هستند و نسبت به سایزی که دارند وزن‌شان زیاد است. بهترین حالت این است که از خریدن بادمجان‌هایی که دارای هرگونه کبودی، پلاسیدگی یا تغییر رنگ پرهیز کنید. یک بادمجان خوب دارای پوستی صاف و براق است و رنگ آن بنفش تند است. اگر کج و معوج بود و شکل نامناسبی داشت از خرید آن اجتناب کنید. سعی کنید بادمجان رسیده را خریداری کنید. برای چک کردن رسیده یا نرسیده بودن بادمجان، به آرامی یک انگشت‌تان را بر روی پوست آن فشار دهید؛ اگر جای انگشت‌تان روی آن بماند، بادمجان رسیده است. معمولا بادمجان‌های کوچک‌تر شیرین‌تر هستند و تخم کم‌تری دارند، بنابراین مطابق با نیاز و ذائقه‌ی خودتان آن را انتخاب کنید. بهترین حالت این است که بادمجانی را خریداری کنید که ساقه‌ی آن سبز است. هرچند باید بادمجان‌های رسیده را بخرید اما یادتان باشد که بادمجان بیش از حد رسیده نیز برای روی میز غذا گزینه‌ی مناسبی نیست. چگونه بادمجان را ذخیره کنیم؟ اگر بادمجان در دمای اتاق نگهداری شود، ماندگارتر خواهد بود. شما نمی‌توانید آن‌ها را به مدت چند هفته نگهداری کنید، بنابراین از خرید آن به میزان فراوان اجتناب کنید. بادمجان در تمام طول سال در دسترس است، بنابراین هر زمانی که بخواهید می‌توانید آن را خریداری کنید. یک نقطه‌ی خنک و دور از نور مستقیم خورشید پیدا کنید و بادمجان‌ها را در آن ذخیره کنید. می‌توانید آن را در یک ظرف درب‌دار ذخیره کنید، اما از نگهداری آن در داخل کیسه‌های پلاستیکی پرهیز کنید چرا که با این کار بادمجان به سرعت خراب خواهد شد. بادمجان نسبت به درجه حرارت حساس است، بنابراین باید از نگهداری آن هم در دمای بالا و هم در دمای پایین پرهیز کنید، به همین دلیل است که بر خلاف بسیاری از سبزیجات، نگهداری بادمجان در یخچال ابدا درست نیست. درجه حرارت پایین منجر به بروز آسیب‌های ناشی از سرما می‌شود، از جمله گودی افتادن روی بادمجان، برنزه شدن پوست آن، و قهوه‌ای شدن دانه‌ها و بافت پالپ بادمجان. بادمجان همچنین نسبت به اتیلن بسیار حساس است، گازی طبیعی که باعث می‌شود برخی از غذاهای خاص به سرعت برسند و در نهایت خراب شوند. از نگه داشتن بادمجان در کنار موز، گوجه‌فرنگی و هندوانه پرهیز کنید زیرا همه‌ی آن‌ها تولید‌کننده‌ی اتیلن زیاد هستند. اگر روی نگهداری بادمجان در یخچال اصرار دارید، مدت زمان آن را تا سه روز محدود کنید و بعد از خارج کردن بادمجان از یخچال فورا آن را استفاده کنید. اگر بادمجان بیش از پنج روز نگهداری کنید، تلخ‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید : کدو سبزسیب زمیتیکلم بروکلیبامیهکاهو

  • محسن موسوی

میخک

شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۰۷ ب.ظ

میخک

میخک ،میخک پا،میخک هندی،میخک نقره ای،میخک به انگلیسی،میخک گل،میخک هندی نگهداری

میخک ، خواص میخک ، میخک در بارداری ، میخک و لاغری ، میخک هندی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد گیاه میخک صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

آشنایی با میخک

جالب است بدانید که درخت میخک بومی جزائر اندونزی و اقیانوسیه است و به علت زیبایی ویژه ای که دارد امروز در بیشتر نقاط دینا بعنوان درخت زینتی پرورش داده می شود . البته در مناطق سردسیر این گیاه در گلخانه و گرم خانه نگهداری می گردد .در قدیم الایام میخک ادویه ای گران قیمت بوده که تنها پادشاهان و ثروتمندان مکی می توانستند از آن استفاده نمایند و مردم معمولی به آن دسترسی نداشتند.گفتنی است که میخک درختی است کوچک و مخروطی شکل که برگهای آن هیچ وقت زرد نمی شود ودر تمام طول سال سبز است .البته ارتفاع این درخت تا 10 متر می رسد و بسیار بلند است.اصولا برگهای آن نوک تیز و بیضوی و دم برگهای آن قرمز رنگ است و به درخت زیبایی خاصی می دهدقابل ذکر است که گلهای میخک کوچک و مجتمع بصورت خوشه هایی شامل 10 تا 25 گل است.قابل توجه است که  وجه تسمیه این درخت بدین دلیل است که غنچه های خشک شده آن که کوچک و بطول یک سانتی متر است بشکل میخ کوچک می باشد .

خواص داروئی میخک

البته این گیاه یعنی خشک شده غنچه درخت میخک از دو هزار سال پیش بعوان ادویه بکار می رفته است . میخک از نظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری می باشد.

1) جالب است بدانید که برای رفع دندان درد و گوش درد یک قطره از اسانس این گیاه و یا روغن آنرا روی دندان بمالید و یا در گوش بچکانید بسیار موثر است .

2) گفتنی است که میخک تقویت کننده مغز می باشد و کسانیکه حافظه ضعیف دارند باید از دم کرده این گیاه استفاده کنند برایشان مناسب است .

3) به طور کلی این گیاه از سرطان جلوگیری کرده و حتی درمان کننده سرطان می باشد .

4) این گیاه گیاهی است که برای رفع سردرد مفید است

5) دقابل ذکر است که بدانید که در برطرف کردن فلج و لقوه موثر می باشد.

6) دارای خواص درمانی برای برطرف کردن ضعف اعصاب و درمان آن می باشد.

7) این گیاه برای رفع تنگی نفس مفید می باشد.

8) گفتنی است که کسانیکه مبتلا به بیماری وسواس هستند برای درمان آن باید میخک میل کنند.

9) جالب است بدانید که مقوی معده و جهاز هاضمه است

10) به طور کلی کبد و کلیه را تقویت می کند

11) در واقع سکسکه را رفع می نمایند.

12) در واقع برای تقویت نیروی جنسی سرد مزاجان مفید است بدین منظور باید 2 گرم از پودر میخک را با شیر مخلوط کرده

و هر روز بمدت یک هفته از آن استفاده کرد

13) لازم به ذکر است که کسانیکه قطره قطره ادرار می کنند برای درمان آن باید چای این گیاه بنوشند

14) این گیاه اشتهاآور است

15) این گیاه بدن را تقویت می نمایند.

16)دارای خاصیتی است که برای ترمیم قرنیه چشم و برطرف کردن لکه در چشم ، می توان چند قطره از محلول آبی این گیاه در چشم بچکانید .

17)میخک تب بر می باشد.

18)در واقع این گیاه کرم کش است و داروهای کرم کش دارای میخک می باشند

19)برای گردش خون و قلب مفید است

20)گفتنی است که اسهال و دل درد را تقویت می کند

21)میخک برای درمان کمردرد ، چای میخک و یا دو قطره اسانس این گیاه را با آب گرم و یا چای مخلوط کرده و بنوشید .

22)همچنین نوشیدن یک فنجان چای این گیاه بعد از غذا گاز و درد معده را از بین می برد

23) در واقع استفاده از این گیاه گرفتگی عضلات را از بین می برد

میخک ، خواص میخک ، میخک در بارداری ، میخک و لاغری ، میخک هندی

میخک و کاهش درد دندان

استفاده از این گیاه برای کاهش دندان درد موثر است و همچنین به کاهش عفونت‌های دهانی کمک می‌کند. آغشته کردن محل پوسیدگی دندان به روغن این گیاه در تسکین درد دندان موثر است.اوژنول همانند بی‌حس‌کننده‌های موضعی موجب مهار هدایت پیام‌ها از گیرنده‌های حس درد به طور محیطی می‌شود و با مهار التهاب و تاثیر بر مسیر درد به صورت مرکزی موجب تسکین درد مزمن نیز می گردد. میخک در حدود 20 برابر قدرتمندتر از اوژنول و دیگر ترکیبات ضد درد می باشد.

میخک و سرفه

جویدن این گیاه به همراه یک تکه کوچک از نمک معمولی به تولید بیشتر آب دهان کمک کرده و در نتیجه تحریک پذیری در گلو را کاهش می‌دهد.

میخک و کاهش استرس

اگر احساس می‌کنید استرس دارید مقداری آب را به همراه کمی برگ ریحان، برگ نعنا و این گیاه بجوشانید سپس از این جوشانده برای تهیه چای سیاه استفاده کنید. این نوشیدنی را همراه با کمی عسل مصرف کنید. معجون گیاهی به دست آمده، تنش‌های شما را تسکین می‌دهد.

میخک ، خواص میخک ، میخک در بارداری ، میخک و لاغری ، میخک هندی

ترکیبات شیمیایی میخک

غنچه‌های این گیاه پس از باز شدن یعنی قبل از این که رنگ خاکستری و ارغوانی آن تبدیل به قرمز شود، باید چیده و خشک شوند، این گیاه که به عنوان ادویه و دارو به کار می‌رود، پودر این غنچه‌ها است. غنچه این گیاه دارای 16 درصد و ساقه‌های درخت در حدود 5 درصد و برگ‌های آن دارای 2 درصد اسانس روغنی است که از تقطیر این قسمت‌ها به دست می‌آید. اسانس این گیاه دارای بویی قوی و طعمی سوزاننده است و این اسانس سفید رنگ است و اگر در مجاورت هوا قرار گیرد رنگ آن تیره و غلیظ می‌شود. اسانس این گیاه دارای اوژنول، اربوفیلین، الکل بنزیلیک، بنزوات دو متیل، فورفوول و اتیلن است. اوژنول که ماده اصلی این گیاه است آرام کننده و ضد عفونی کننده است و از آن در دندان‌پزشکی برای آرام کردن درد دندان استفاده می‌شود.

میخک در طب سنتی

این گیاه از نظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است. * برای رفع دندان درد و گوش درد یک قطره از اسانس این گیاه و یا روغن آن را روی دندان بمالید و یا در گوش بچکانید. * این گیاه تقویت کننده مغز است و کسانی که حافظه ضعیف دارند باید از دم کرده این گیاه استفاده کنند. * این گیاه برای رفع سردرد مفید است، ضعف اعصاب را درمان می‌کند و برای رفع تنگی نفس موثر است. * کسانی که مبتلا به بیماری وسواس هستند برای درمان آن باید این گیاه بخورند.* مقوی معده و جهاز هاضمه است، کبد و کلیه را تقویت می‌کند، سکسکه را برطرف می‌کند. * کسانی که قطره قطره ادرار می‌کنند برای درمان آن باید چای این گیاه بنوشند. * این گیاه اشتها آور است و بدن را تقویت می‌کند. * برای ترمیم قرنیه چشم و برطرف کردن لکه در چشم، می‌توان چند قطره از محلول آبی این گیاه در چشم چکاند. * این گیاه تب بر و برای گردش خون و قلب مفید است. * برای درمان کمردرد، چای میخک و یا دو قطره اسانس این گیاه را با آب گرم و یا چایی مخلوط کنید و بنوشید. * نوشیدن یک فنجان چای میخک بعد از غذا، گاز و درد معده را از بین می‌برد. * استفاده از این گیاه ، گرفتگی عضله را از بین می‌برد.

مضرات میخک

همانطور که گفته شد این گیاه بسیار گرم است، بنابراین برای گرم مزاجان مناسب نیست و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده ها شود. این گونه افراد باید این گیاه را با صمغ عربی مخلوط کرده و بخورند.

 

میخک ، خواص میخک ، میخک در بارداری ، میخک و لاغری ، میخک هندی

این گیاه درد دندان را نیز تسکین می دهد.تمام گیاه بامیه معطر است و عطری شبیه عطر میخک از ان متصاعد می شود و برگ و ساقه های بامیه دارای Iodine است . در گلهای ان دو نوع فلاونول پیگمان به نام گوسی پتین و کوورستین وجود دارد.

طرز استفاده از میخک

برای تهیه چایی یا دم کرده میخک مقدر 10 گرم این گیاه را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و بمدت 5 دققیه دم کنید.

خواص میخک برای بدن

فلاونوئیدهای موجود در روغن این گیاه جزو داروهای ضد التهابی است و درمانی مناسب برای بیماران مبتلا به روماتیسم است . برای درمان بیماری های تنفسی میخک استفاده کنید و برای دفع پشه و حشرات مخصوصا در جاهایی که مالاریا ، تب دانگ و دیگر بیماریهای منتقله توسط پشه وجود دارد این گیاه استفاده کنید . از خواص این گیاه اینست که این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و از بیماریهای مختلف پیشگیری خواهد کرد. این گیاه دارای ویتامین ها ی مناسب مخصوصا منیزیم و کلسیم است. همچنین فیبر مناسبی دارد. به علاوه انرژی بدن را تامین میکند. دیگر خواص میخک اینست که میخک ضد باکتری و ضد قارچ است.

میخک ، خواص میخک ، میخک در بارداری ، میخک و لاغری ، میخک هندی

* مخلوطی از روغن ولرم این گیاه و روغن کنجد، درمان خوبی برای گوش درد به حساب می آید.* این روغن که خاصیت ضدالتهابی و خنک کننده دارد مجرای تنفسی را باز می کند. خاصیت خلط آور آن برای اختلالات تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی، برونشیت، آسم، سینوزیت و سل نیز مفید است. جویدن غنچه این گیاه، گلودرد را تسکین می دهد.* مخلوطی از این روغن و کمی نمک را روی پیشانی بمالید تا سردرد شما تسکین یابد.* روغن این گیاه می تواند برای درمان ناراحتی هایی مانند از دست دادن حافظه، اضطراب و افسردگی به کار رود.* استعمال آن برای مراقبت از پوست به خصوص آکنه توصیه می شود.* به علت خاصیت ضدعفونی کننده روغن این گیاه برای درمان زخم، بریدگی، عفونت قارچی انگشتان و گزیدگی مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جا که این روغن به طور طبیعی تاثیر زیادی می گذارد استفاده از آن به افرادی که پوست حساس دارند توصیه نمی شود.* این روغن با روغن گریپ فروت، لیمو، پرتقال، نعناع، رزماری و رز به خوبی مخلوط می شود.

درمان آنفلوانزا با استفاده چوب میخک

اگر احساس کوفتگی و سردرد می‌کنید یا اینکه دماغتان چکه می‌کند معنی‌اش این است که کم‌کم سرماخورده‌اید و در حال آنفلوانزا گرفتن هستید. نباید دست روی دست بگذارید تا وضع خراب‌تر شود. چوب این گیاه نه تنها ضدباکتری است بلکه خواص ضدویروسی هم دارد و شما را از شر ویروس‌ها خلاص کرده و از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند. روش استفاده در یک فنجان آب جوش 2 عدد چوب این گیاه و 1 تکه پوست دارچین و 1 شاخه آویشن بیندازید. اجازه دهید موادتان به مدت 3 دقیقه بجوشد و سپس بگذارید تا یک ربع دم بکشد. هر روز 3 تا 4 فنجان از این دم کردنی خانگی‌تان بنوشید (بعد از غذا) تا علائم بیماری کاملا رفع شود.

میخک ، خواص میخک ، میخک در بارداری ، میخک و لاغری ، میخک هندی

چوب میخک برای مقابله با اسهال

چوب این گیاه یک درمان طبیعی و موثر برای مقابله با اسهال است. این گیاه دشمن باکتری‌هاست و میکروب‌های مسئول عفونت فلور روده را ناکار می‌کند. برای همین هم دستگاه گوارش به حالت عادی بر می‌گردد و شما راحت می‌شوید. روش استفاده یک فنجان آب را داخل یک ظرف بریزید و 3 عدد چوب این گیاه را داخل آن بیندازید. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بجوشد و سپس زیر شعله را خاموش کنید تا به مدت 10 دقیقه هم دم بکشد. هر روز 3 بار (بعد از غذا) از این دم کرده میل کنید.

هضم راحت‌تر غذا با چوب میخک

اگر شما هم با مصرف لوبیا، عدس، نخود، لپه و غیره دچار نفخ یا یبوست و غیره می‌شوید چوب این گیاه را امتحان کنید. می‌توانید چند عدد چوب میخک به غذایتان اضافه کنید. روش استفاده برای مقابله با احساس سنگینی، پری معده و نفخ و غیره چند عدد چوب این گیاه و یا افشره‌ی خوراکی (2 قطره برای 500 گرم غذا) را در مرحله‌ی پایانی پخت به غذاهایتان اضافه کنید. توجه داشته باشید که مصرف افشره‌ی خوراکی چوب میخک برای خانم‌های باردار، شیرده و یا بچه‌های کمتر از 6 سال توصیه نمی‌شود. همچنین باید بدانید که مصرف چوب میخک در افرادی که به اوژنول حساسیت دارند باعث اختلال خواب می‌شود.

چوب میخک برای تمیز کردن زخم

چوب این گیاه یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی و فوق‌العاده است. این گیاه هم ضدباکتری و هم ضدویروس است که برای تمیز کردن زخم‌ها و جراحات فوق‌العاده عمل می‌کند. البته خواص آن به همین جا هم ختم نمی‌شود. خواص ضدالتهابی چوب این گیاه مانند بی‌حسی موضعی عمل می‌کند. روش استفاده برای این کار یک فنجان آب را داخل یک ظرف ریخته و سه عدد چوب میخک به آن اضافه کنید. ظرف را روی شعله قرار دهید و اجازه بدهید به مدت 5 دقیقه بجوشد. زیر شعله را خاموش کنید و بگذارید که محلولتان به مدت 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. یک گاز استریل را به این محلول آغشته کرده و روی زخمی که قبلاً تمیز کرده‌اید بزنید.

ترمیم قرنیه چشم با محلول میخک و آب

برای ترمیم قرنیه چشم و برطرف کردن لکه در چشم، می‌توان چند قطره از محلول آبی میخک در چشم چکاند.

بیشتر بخوانید : کاسنی چیست ♥ کندر در بارداریخاکشیر برای لاغری

  • محسن موسوی

درد تخمدان

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶ ب.ظ

درد تخمدان

درد تخمدان ،درد تخمدان راست،درد تخمدان در بارداری،درد تخمدان سمت راست،درد تخمدان سمت چپ،درد تخمدان در اوایل بارداری،درد تخمدان نشانه بارداری است،درد تخمدان بعد از پریود،درد تخمدانها در اوایل بارداری،درد تخمدان قبل از پریود،درد تخمدان راست نشانه چیست،درد تخمدان راست در اوایل بارداری،درد تخمدان راست در بارداری،درد تخمدان راست و کشاله ران

درد تخمدان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد درد تخمدان راست و چپ قبل و بعد از پریود در براداری و حالت عادی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.درد تخمدان می تواند خبر از بیماری های زنانه مزمن و خطرناک میدهد. بهتر است با علل ایجادکننده درد تخمدان آشنا شوید و به سرعت روش های درمانی لازم را در پیش بگیرید تا دچار پیامدهای جبران ناپذیر این عارضه نشوید. بهتر است بانوان بدانند چه اتفاقاتی در بدن آن ها رخ میدهد، به خصوص زمانی که این موضوع مرتبط با دستگاه تناسلی ان ها باشد. غالبا، ما چرخه قاعدگی خود را یادآوری می کنیم، به صورت منظم سینه را از نظر توده چکاپ می کنیم و زیر نظرمعاینات منظم توسط پزشک متخصص زایمان و متخصص زنان قرار میگیریم. از جمله چیزهایی که هیچ وقت نباید از آن غافل شویم درد تخمدان می باشد. برخی از شرایط مختلف وجود دارند که باعث بروز درد تخمدان میگردند. به همین دلیل، مهم است که همیشه علت درد مورد بررسی قرار بگیرد در این بخش، به علل گوناگونی که چرا اکثر بانوان دچار درد تخمدان را می شوند و اینکه آیا این عارضه باعث نگرانی آن ها می شود خواهیم پرداخت.

درد تخمدان راست

درد شدید تخمدان باید حتما بررسی شود هر زمان درد شدید تخمدان دارید باید از نظر چسبندگی تخمدان، کیست های بزرگ و حاملگی خارج رحم بررسی شوید. حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد تخمدان در بارداری

با بزرگ شدن رحم و فشار به زیر شکم دردهای این چنینی ممکن است رخ دهد. و در صورتی که بررسی شود و عفونتی در کار نباشد طبیعی است و مشکلی ندارد نگران نباشید.

درد تخمدان سمت چپ

باید توسط متخصص حتما معاینه شوید و این معاینه یک سری اطلاعات در مورد درد شما به ما می دهد، توضیح کلی که دادید می تواند نشانه پاره شدن یک کیست، عفونت، یا ناشی از چسبندگی باشد. حتما باید معاینه شوید تا دقیق مشخص شود. همه این موارد با معاینه مشخص می شود.کیست تخمدان, کیسه پر از مایعی که بر روی سطح تخمدان رشد کرده و با بزرگ شدن در شکم باعث درد زیر شکم سمت چپ در زنان می شوند. معمولا کیستها بی خطر هستند ولی ممکن است رشد کنند, بسیار بزرگ شوند, تغییر شکل دهند و پیچ و تاب پیدا کنند و در نتیجه درد شدیدی را در ناحیه شکم بوجود آورند. گاهی این درد, کمر و لگن را هم درگیر کرده و با علائمی مانند قاعدگی نامنظم, حالت تهوع و استفراغ و فشار در مثانه همراه است.

درد تخمدان در اوایل بارداری

در اوایل بارداری درد زیر شکم مشابه قاعدگی تا حدودی طبیعی می باشد، به خاطر تشکیل نطفه و جایگیری آن درون رحم، اما درد شدید باید علت آن بررسی گردد. بد نیست سونوگرافی ترانس واژینال از بارداری و بررسی ساک حاملگی انجام دهید تا مسئله حاملگی خارج از رحمی رد شود. چون حاملگی خارج از رحمی درد شدید ایجاد می کند. به پزشک تان مراجعه نمایید.

درد تخمدان نشانه بارداری است

شما باید در اولین فرصت به متخصص زنانی که مراجعه کرده اید و یا به مراکز درمانی دانشگاهی مراجعه کنید تا برای شما برنامه ریزی های درمانی مشخصی جهت درمان التهاب واژن و عفونت شما انجام شود. همچنین بهتر است که بهتر است که شما سونوگرافی مجدد را انجام دهید چرا که احتمال دارد شما عفونت ادراری داشته باشید و نیاز باشد تا علائم ادراری برای شما بررسی شود.

علت درد تخمدان

درد تخمدان می توان بر بانوان از راه های مختلف اثر بگذارد و عوامل احتمالی زیادی دارد. درد می تواند خفیف یا شدید باشد. درد خفیف تخمدان می تواند به سرعت ایجاد شود و بعد از آن، برخی مواقع در چند دقیقه، وبرخی موقاع بعد از چند روز برطرف شود. درد شدید در لگن بالای شش ماه زمان میبرد. متخصصان زنان و زایمان در آمریکا می گویند که درد شدید لگن می تواند قطع و وصل شده یا یکسره باشد. همچنین می تواند از یک الگوی ثابت پیروی کند، مثلا، در زمان دوره ها پریورد، بعد از صرف غذا، حین دفع ادرار و یا در زمان نزدیکی می تواند این درد احساس شود. درد شدید در تخمدان از خیلی کم تا بسیار زیاد دسته بندی می شود، و احتمال دارد بر روی فعالیت های روزانه ما اثر بگذارد. جهت یافتن علت درد تخمدان ها، پزشک شما آزمایشات زیادی را بر روی شما انجام میدهد،مانند:– بررسی فیزیکی – بررسی با سونوگرافی – تجویز آزمایش خون و یا ادرار – ارجاع به متخصص زنان یا زایمان

علت درد تخمدان : کیست

برخی از کیست های تخمدانی هستند که می توانند موجب بروز درد تخمدان و ناراحتی در قسمت لگن شوند. کیست تخمدان 1 کیسه ریز در تخمدان است که دارای مایع است. شایع ترین کیست های تخمدانی، کیست تخمدان تابعی نام دارد. این کیست تخمدان وقتی پیشرفت می کند که کیسه تخمک کوچک آزاد نشده باقی میماند و پر از مایع می شود. یا، آنها وقتی گسترش می یابند که کیسه تخمک ها را رها نمی کند و آن را سرشار از مایع می کند. همه کیست های تخمدان به راحتی از بین می روند. اما بعضی رشد پیدا کرده و سرشار از مایع می شوند. کیست زمانی که پاره می شود درد زیادی دارد. پزشک زنان توصیه می کند اگر شما در سه تا شش ماه اخیر قاعدگی های دردناکی را تجربه کرده اید و یا اگر دوره های قاعدگی تان نامنظم شده اند، به پزشک رجوع کنید. اگر درد شما موجب اختلال در فعالیت های روزانه شما شد و یا در حین نزدیکی درد داشتید هم باید به پزشک رجوع کنید. دیگر کیست های تخمدان شامل: – کیست اندومتریومEndometrium – کیست درموئید Dermoid – تخمدان پلی کیستیکPCOD – کیست سیست آدنوما Adenomyosis – تومورهای تخمدان tumor cyst

علت درد تخمدان : تومور

یکی از علل مهم که باید به پزشک رجوع کنید، احساس درد تخمدان است که می تواند خبر از بروز تومور بدهد. هرچند، درد فقط به این دلیل نیست که چیز خطرناکی وجود دارد. نشانه های تازه ای وجود دارند که شما می توانید به آن ها دقت کنید. مدرس ارشد دانشگاه بریستول، مقاله ای درمورد نشانه های اولیه سرطان تخمدان به ثبت رسانده است. او سه نشانه های خطرناک را در اکثر زنان بررسی کرد که پس از آن سرطان تخمدان شناسایی شد. این نشانه های خطرناک شامل:– درد شکم – گرفتگی عضلات شکم (بزرگ شدن سایز معده) – احساس تکرر ادرار همچنین معلوم شد که این نشانه ها در 1 دوره سه تا چهار هفته ای گسترش می یابند. در زمینه سرطان تخمدان، بررسی زود هنگام شانس زنده ماندن را بالای از هفتاد درصد بالا می برد.

علت درد تخمدان : اندومتریوز

اندومتریوز با درد زیادی در قسمت لگن همراه است که حس آن مثل درد تخمدان است. این موضوع وقتی بروز میدهد که بافت هایی که غالبا درون رحم وجود دارد بیرون از آن مثلا در تخمدان، مثانه، روده، و یا دیگر نواحی بدن رشد می کنند. زمانی که بافت آندومتر در تخمدان ایجاد شود می تواند موجب تشکیل کیست گردد. همچنین می تواند باعث درد شدید در حین دوره پریود شود. متخصصان کلینیک مایو می گویند که بعضی از نشانه های اندومتریوز مثل گرفتگی مزمن عضلانی، چند روز پیش از دوره و ادامه آن در حین پریود می باشد. این عارضه با خونریزی زیاد و خونریزی میان دوره ای همراه است.

درد تخمدان و مراجعه به پزشک

هر گاه زنی دچار درد نامعمول در ناحیۀ لگن خویش شود باید به پزشک مراجعه کند. عوارض مرتبط به درد تخمدان به علت ایجاد این درد بستگی دارد. برای مثال در پیوند با میتلشمرز هیچ مشکل یا عارضۀ درازمدتی برای سلامت زنان وجود ندارد، اما پارگی آپاندیس در صورت عدم درمان سریع می‎تواند کشنده باشد. عدم درمان پیچ‎خوردگی تخمدان می‎تواند به مرگ تخمدان، از دست رفتن قدرت باروری، و حتی بروز عفونت‎های شدید کشنده منجر شود. درد همراه پیچ‎خوردگی تخمدان معمولاً بسیار شدید است و زنان را وادار به تماس با اورژانس پزشکی می‎کند. اندومتریوز یا عفونت‎هایی مثل بیماری التهابی لگن، نیازمند درمان هستند به شکلی که باعث بروز دیگر مشکلات درازمدت سلامت مثل ناباروری نشوند. آپاندیسیت یا یک کیست پاره شدۀ تخمدان می‏تواند سبب بروز عفونت و زخم در ناحیۀ لگن شود و نیز ممکن است در صورت عدم درمان کشنده باشد. استفاده از مراقبت‎های پزشکی در صورتی که درد ناگهانی یا شدید باشد یا اگر دیگر علایم نظیر موارد مندرج در فهرست زیر همراه باشد، به ویژه مهم است: • تهوع • استفراغ • تب • خونریزی واژینال دردهای بسیار شدید باید به فوریت مورد ارزیابی قرار گیرند که این بدان معنی است که فرد باید به اورژانس پزشکی مراجعه نماید.

بیشتر بخوانید : کیست تخمدان در دختر ♥ خواص زردچوبه برای تخمدان ♥ علائم سرطان مخاط رحم چیست

  • محسن موسوی

ورم روده

سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸ ب.ظ

ورم روده

ورم روده ،ورم روده و معده،ورم روده قناری،ورم روده سهره،ورم روده در کودکان،ورم روده قناری درمان،ورم روده در قناری،ورم روده چیست،ورم روده قناری،معنی التهاب روده به انگلیسی،ورم روده و معده چیست،التهاب روده و معده در کودکان،علائم ورم روده و معده،علت ورم روده و معده،علایم ورم روده و معده،دلایل ورم روده و معده،دلیل ورم روده و معده،علت ورم روده و معده چیست

ورم روده

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری ورم روده صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.اصطلاح بیماری روده‌ی التهابی یا به اختصار آی‌بی‌دی (IBD: Inflammatory Bowl Disease) به گروهی از بیماری‌های التهاب‌زا گفته می‌شود که روده را درگیر می‌کنند. گمان غالب بر این بوده است که التهاب روده نوعی بیماری خودایمنی است، اما تحقیقات نشان می‌دهند که التهاب مزمن روده ممکن است نه به دلیل حمله‌ی دستگاه ایمنی به خود بدن، بلکه به علت حمله‌ به ویروس‌ها و باکتری‌های بی‌ضرر یا غذای موجود در روده‌ها باشد که التهاب و به‌دنبال آن آسیب روده را ایجاد می‌کند.

ورم روده نشانه چیست

التهاب، ناراحتی و فرسایش استر معده است که می تواند بشکل ناگهانی (حاد) و یا بتدریج (مزمن) ظاهر شود. ورم معده تشریح ککنده گروهی از بیماری های معده بوده که در یک موضوع یعنی التهاب معده مشترک می باشند. ورم معده عموما ناشی از عفونت و آلوده شدن به همان باکتری است که باعث زخم معده می شود. آسیب دیدن، مصرف منظم داروهای مسکن و نوشیدن الکل نیز می تواند باعث ورم معده (گاستریت) شود. ورم معده می تواند باعث زخم معده و همچنین افزایش خطر سرطان معده شود. ورم معده و روده یک بیماری بسیار مسری است. علایم به طور معمول در عرض ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض عامل عفونی بوجود می آید و ۲ تا ۱۰ روز، طول میکشدبسته به نوع عفونت دارد. علائم شایع اسهال شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال، درد معده و استفراغ است. همچنین می تواند با تب، سردرد، لرز، درد بدن، پوست خشک و خشکی دهان همراه باشد. هر کسی می توانددچار اسهال شود، اما کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. شخص مبتلا به اسهال و استفراغ، آب و مایعات بدنش میرود و باید جبران کند.کم شدن آب بدن در کارکرد طبیعی بدن تاثیر دارد و حتی می تواند فرایند درمان را به تاخیر بیاندازد. بنابراین، نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات سوپ و آب برنج. همچنین، استراحت ضروری است.همراه با مایع درمانی و استراحت، شما می توانید برخی از داروهای خانگی ساده و آسان انجام دهیدسعی کنید برای کمک به درمان مشکل و کاهش علائم آن از این موارد استفاده کنید. علت؛علائم و درمان ورم روده

ورم روده بزرگ

انواع التهاب یا ورم روده عبارت‌اند از: کولیت اولسراتیو: کولیت اولسراتیو باعث التهاب طولانی‌مدت و ایجاد جراحت (زخم) در لایه پوششی روده بزرگ (کولون) و رکتوم می‌شود. بیماری کرون: بیماری کرون باعث التهاب لایه پوششی دستگاه گوارش می‌شود که اغلب به عمق بافت‌های آسیب‌دیده، گسترش می‌یابد.مگاکولون سمی، حالتی که دران روده بزرگ دچار اتساع و بزرگ‌شدگی شدید می‌شود. این عارضه می‌تواند زندگی بیمار را تهدید کند. این حالت بیشتر در کولیت اولسراتیو دیده می‌شود تا کرون.همچنین التهاب روده، به‌خصوص کولیت اولسراتیو، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. همچنین التهاب روده می‌تواند بر سایر اعضا تأثیر بگذارد؛ برای مثال، فرد مبتلا به التهاب روده ممکن است دچار: آرتریت، بیماری‌های پوستی، التهاب چشم، اختلالات کبدی و کلیوی یا کاهش تراکم استخوانی شود. در میان این عوارض، آرتریت شایع‌تر است. معمولاً بیماری‌های مفصلی، پوستی و چشمی با یکدیگر دیده می‌شوند.باریوم انما یک معاینه به کمک اشعه ایکس از روده بزرگ و روده کوچک است. درگذشته، این آزمایش زیاد استفاده می‌شد، اما امروزه ازمایشات دیگر تا حد زیادی جایگزین آن شده‌اند.

ورم روده قناری

ورم روده ک اسم دیگر آن سیاه رگ یا رگ سیاه روده نام دارد و نام آن به انگلیسی Atoxoplasmosis میباشد که یک بیماری شایع میباشد که تمامی پرورش دهندگان مطمعنا به این بیماری برخورد کرده اند.عوامل ورم روده قناری عبارتند از استفاده از اب ناسالم ابهای شهری ک حاوی مقدارکلر میباشد ابهای مانده ک در ابخوری باتابش افتاب جلبک زده و ظرف ابخوری برنگ سبز شده استفاده سبزیجات ومیوجات انواع سبزیجات ک عامل موثر در شکل گیری ورم روده میباشد حتی اگر بخوبی شسته شود چند نکته راجب ورم روده پرنده در بحث پیشگیری استفاده از هرچه کمتر سبزیجات در تغذیه و بجای ان استفاده از دان این سبزیجات ب جای خود سبزیجات استفاده از پخت یا بخار پز کردن سبزیجات ب جای خام ان استفاده کمتر از میوه ها استفاده از خشک شده میوه وپودر شده ان بجای میوه خام استفاده از اب میوه تازه در ابخوری بصورت یک چهارم جاابی و بقیه اب…

ورم روده در کودکان

بیماری التهاب روده در کودکان (که با سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) متفاوت است) به گروهی از اختلالات گفته می‌شود که سبب ایجاد درد، تورم و التهاب در روده‌های بزرگ و کوچک می‌شوند.تحقیقات نشان می‌دهند که علل بیماری التهاب روده، ترکیبی از ۳ عامل اصلی می‌باشند: عوامل ژنتیکی  ودستگاه ایمنی و محیط ، البته چگونگی همکاری این سه عامل با یکدیگر، هنوز به‌درستی معلوم نیست.بیماری التهاب روده دو نوع دارد: کولیت زخمی و بیماری کرون. کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی، سطح داخلی روده‌ی بزرگ را درگیر می‌کند درحالی‌که بیماری کرون لایه‌های عمیق‌تر بافت را درگیر کرده که معمولاً در روده‌ی کوچک یا کولون قرار دارند. البته بیماری کرون می‌تواند در هر نقطه‌ای از مسیر گوارشی بروز پیدا کند، از دهان گرفته تا مقعد.

علت ورم روده

بیماری التهاب روده دلیل مشخصی ندارد. برخی از عوامل یا ترکیبی از آنها (باکتری‌ها، ویروس‌ها، پادتن‌ها) سیستم ایمنی بدن را برای ایجاد واکنش التهابی در دستگاه گوارش فعال می‌کنند. تحقیقات اخیر ترکیبی از عوامل مانند وراثت، ژن‌ها، و/یا عوامل محیطی را در پیدایش بیماری التهاب روده مؤثر می‌دانند. همچنین این احتمال وجود دارد که بافت بدن، خود این واکنش خودایمنی را برانگیخته کند. دلیل بیماری التهاب روده هرچه باشد، واکنش‌های کنترل‌نشده‌ی التهاب‌زا ادامه پیدا می‌کنند و به دیواره‌ی روده‌ای آسیب می‌زنند؛ این وضعیت منجر به اسهال و درد شکمی می‌شود.

علائم ورم روده

مانند سایر بیماری‌های مزمن، در بیماری التهاب روده (IBD) بیمار دوره‌های افت و خیز بیماری را تجربه می‌کند. با شدت گرفتن بیماری علائم ظاهر می‌شوند، با تخفیف علائم گفته می‌شود بیماری فروکش کرده و با ناپدید شدنِ علائم، سلامتی بازگشته است. علائم التهاب روده می‌توانند خفیف تا شدید باشند و شدت علائم معمولا به این بستگی دارد که بیماری کدام بخش از دستگاه گوارش را درگیر کرده باشد. علائم IBD عبارت است از: گرفتگی و درد شکمی؛ اسهال که ممکن است خون‌آلود باشد؛ احساس فوریت شدید برای دفع؛ تب؛ کاهش وزن؛ کاهش اشتها؛ کم‌خونی فقر آهن که در اثر از دست دادن خون ایجاد شده باشد.

عوارض ورم روده

عوارض احتمالی بیماری کولیت زخمی یا کولیت اولسراتیو عبارتند از:

خونریزی شدید

سوراخ شدن روده

از دست دادن آب بدن به مقدار زیاد

اختلالات کبدی(از عوارض نادر)

پوکی استخوان

التهاب پوست، مفاصل و چشم و زخم های دهانی

بالا رفتن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

ورم کردن روده با سرعت زیاد(مگا کولون)

بالا رفتن خطر تشکیل لخته خون در رگ ها و در نتیجه بالا رفتن خطر سکته قلبی

درمان ورم روده

از صرف غذاهایى که تولید گاز زیاد مى نماید خوددارى کنید. مثلا از خوردن پیاز و لوبیا که مولد گاز هستند و یا غذاهاى سنگین و پر چربى که احتیاج به فعالیت هضمى بیشتر دارد پرهیز کنید. در عوض میوه زیاد میل کنید. سبزیجات غالبا براى دستگاه گوارش مفید هستند زیرا این قبیل اغذیه ی گیاهى، حجیم بوده و موجب تحریک روده گردیده و به عمل هضم کمک می نمایند. آشامیدن آب زیاد براى روده فوق العاده مفید است. از آنچه موجب سنگینى و تنبلى روده مى شود دورى نمائید. گردش در هواى آزاد و ورزش سبک در کار روده مؤثر است. فراموش نکنید که روده ضامن سلامتى و ادامه ی حیات اعضای بدن شماست و اگر خوب از آن محافظت کنید آن هم مراقب خوبى براى سلامتى و انبساط خاطر شما خواهد بود. در موقع یبوست مزاج، مدفوعات تخمیر مى شود. افراط در غذاهاى نشاسته‌اى، آردى، غلات، روغنها و شیرینیهاى مخلوط و مختلف هم تولید گاز و نفخ شدید در امعای مى کند. برعکس وقتى کسى که مبتلا به گاز و نفخ زیاد روده‌هاست غذاهاى سازگار بخورد دیگر احساس نفخى در شکم و امعای خود نخواهد کرد و در نتیجه درد شکم و پهلو بر طرف خواهد شد. یک رژیم ده روزه انگور چاره ی قطعى گاز و نفخ زیاد امعای است. براى از بین بردن میکروبهاى روده‌ها آویشن و کاکوتى را در ماست و دوغ ریخته مى خوردند. بادیان و انیسون نیز که از سبزیهاى معطر مى باشند اخیرا مورد استفاده قرار گرفته و در ضد عفونى کردن روده‌ها کمک بزرگى مى کنند. انواع سیر و پیاز و تره نیز در ضد عفونى کردن روده‌ها مؤثر مى باشند و میکربهاى روده اى را از بین مى برند. انجیر تازه و خشک یکى از غذاهاى موافق این عمل است. خوردن ناردان، خاکشیر، شکر سرخ و بهتر از همه سیر و پیاز و همچنین تنقیه با ریشه ی گل خطمى بهترین داروى ضد تعفن روده‌ها مى باشد. پرتقال دافع باد شکم است و در حالى که دستگاه هاضمه را نرم مى کند باد شکم را دفع مى سازد. کلم عمل روده‌ها را تقویت و آن را ضد عفونى مى کند. اسطوخدوس گاز روده‌ها را شفا مى بخشد. ورم روده ی بزرگ به علت انسداد روده‌ها بوجود مى آید نه به علت وجود میکروب. بنابر این براى معالجه کولیت و ورم امعای، پرتقال و مرکبات بهترین و طبیعى ترین داروست که باید رژیم پرتقال گرفت و بجاى غذاهاى دیگر موز را جانشین آن کرد. براى ورم روده (کولیت) باید در روز، هر ساعت یک لیوان آب انگور نوشید و فرداى آن روز هر یک ساعت به یک ساعت آب نصف لیمو یا تمام آن را گرفته و منحصرا آب لیمو خورد و این کار ر در هر روز از دوازده تا چهارده ساعت ادامه داد و شبها هیچ چیز دیگرى نخورد. در درمان عفونتهاى روده اى و حتى زخم مجارى روده‌ها از هویج کمک مى گیرند. تنقیه با آب نیمگرم چغندر، جهت ورم روده گرفتگى آن نافع است. پرتقال با خرمالو ضد کولیت است. لیمو جدا روده‌ها را تقویت مى کند. مصرف کلم به دستگاه بدن، آهک، گوگرد و املاح پتاسیک که اعمال روده‌ها را تقویت مى کند مى بخشد و روده‌ها را ضد عفونى کرده، سپس بواسطه ی طبیعت سلولزى خود آنها را به انقباض وامی دارد. آزمایشهاى متعدد معلوم کرده است که شاهى آبى داراى تعداد زیادى از مادهء ضد میکروب (آنتى بیوتیک) است و به حدى این ماده مؤثر است که اگر کسى. زخمهاى کوچکى در روده داشته باشد با مصرف بیست گرم شاهى آبى در روز، به زودى شفا خواهید یافت و دیگر احتیاجى به پنى سیلین که باید در موارد استثنائى و خیلى وخیم و سخت استعمال کند نخواهد داشت. کسانى که روده‌هاى تنبلى دارند اگر قبل از صرف غذاى اصلى خود موقع ناهار و شام ده تا دوازده آلوى سیاه خشک را که به ترتیب زیر تهیه شده باشد مصرف نمایند فایده و نتیجه مطلوبى خواهند گرفت. طرز تهیه ی آن چنین است: شب پیش از غذا، ده تا دوازده آلوچه ی خشک را جدا کرده و گوشه اى از آن را با کارد سرتیز شکاف بدهید و یک ساعت آن را در آب خیس کنید و بعد آن را در همان آب، یک تا سه ساعت بجوشانید و سه بار آب آن را با آب گرم عوض کنید و آن را تا گرم است در آغاز غذاى اصلى خود یعنى موقع ناهار یا شام مصرف کنید. یک قاشق سوپخورى روغن زیتون اگر صبح ناشتا خورده شود علاوه بر اینکه هیچگونه دل دردى بوجود نمى آورد، مجارى روده‌ها را چرب کرده و به توده ی اغذیه اى در آنجا جمع شده اند اجازه مىدهد راه عادى خود را آهسته اهسته طى کنند.

تشخیص ورم روده

آزمایش مدفوع

آزمایش شمارش سلول‌های خونی (CBC)

آزمایش‌های خونی دیگر

تصویربرداری اشعه‌ی ایکس باریمی

سیگموئیدوسکوپی

کولونوسکوپی

اندوسکوپی فوقانی

اندوسکوپی کپسولی

بیشتر بخوانید : معده درد در اواخر بارداری ♥ ورم کلیه در بزرگسالان

  • محسن موسوی

التهاب پروستات

جمعه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۵۲ ب.ظ

التهاب پروستات

التهاب پروستات،التهاب پروستات کیسه منی،التهاب پروستات و خود ارضایی،التهاب پروستات و ورزش،التهاب پروستات مزمن،التهاب پروستات و ناباروری،التهاب پروستات و درد بیضه،التهاب پروستات در جوانی،التهاب پروستاتیت،التهاب پروستات و درمان،التهاب مزمن پروستات چیست،التهاب مزمن پروستات درمان،داروی التهاب پروستات مزمن،علائم التهاب پروستات مزمن،علائم التهاب مزمن پروستات

التهاب پروستات

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد التهاب پروستات در جوانان و سالمندان و درمان و علت این بیماری بپردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.پروستات غده ای گردویی شکل و قسمتی از اندام تولید مثل مردانه است. این غده در زیر مثانه و در جلوی رکتوم قرار دارد. پروستات بعضی از مایعاتی که سلول های اسپرم از آن تغذیه می کنند را تولید و از سلول های اسپرم محافظت می کند. پشت پروستات آبدانه ای اصلی (vesicles) است که بیشترین مقدار مایعات موجود در اسپرم را تولید می کند. مجرای ادرار لوله ایست که از طریق اندام تناسلی، ادرار و اسپرم را از بدن خارج می کند و از مسیر پروستات عبور می کند. فعالیت و رشد پروستات با توجه به هورمونی به نام آندروژن (androgen) تحریک می شود. اصلی ترین آندروژن، تستوسترون است که توسط بیضه ها تولید می شود.

التهاب پروستات و خود ارضایی

التهاب پروستات بیماری نیست، بلکه علامت می باشد و بنابراین هیچگونه خطری چنانچه در مرحله حاد تشخیص داده شود و درمان شود ندارد. در صورت عدم تشخیص و مزمن شدن بیماری، بیمار دچار مسائل روانی و پرسیدن، اضطراب و نگرانی می شود، چون درمان طولانی مدت می شود و بیمار نیز با پزشک همکاری نمی کند و بهبودی دشوار می گردد، گذشته از این مراجعه بیمار و پرداخت هزینه ویزیت از مسائل مهم دیگر بیمار می باشد.بسیاری از جوانان برای ارضاء غریزه طبیعی خودارضائی می کنند، چنانچه به هنگام استمنا مانع از خروج ترشحات شوند، دچار التهاب پروستات می شوند. بسیاری از جوانان به دلیل ناشناخته ای چنین کاری را انجام می دهند. با اطلاع رسانی جوانان را باید تشویق کنیم کم کم خودارضائی را ترک کنند زیرا زمانی که این عمل را انجام می دهند دچار مشکلات روحی_روانی بسیاری می شوند و دچار التهاب پروستات می شود، ترشحات منی آنها هم رنگ خود را تغییر می دهد و گاهی ترشحات منی آبکی و به رنگ زرد تغییر می کند که آنها را مضطرب و نگران می کند. ویزیت این جوانان توسط یک روانپزشک، حلال مشکلات آنها خواهد بود چون جوانانی که خودارضایی می کنند و سپس ازدواج می کنند، با همسر خود در عمل زناشوئی دچار مشکل می شوند، این جوانان هنوز ارضاء شدن خود را در خودارضائی می دانند و با روش جدید و ازدواج خود را تطبیق نداده اند، که نیاز به روانپزشک خواهند داشت.

التهاب پروستات در جوانان

بطور کلی ریسک ابتلا به التهاب پروستات در جوانان بسیار پایین بوده است چون سطح هورمونی تستوسترون متعادل است و با افزایش سن بعد از ۵۰ سالگی سطح هورمونی تعادل خودش را از دست می دهد، اما جوانانی که پیش زمینه ژنتیکی پروستات و یا ناهنجاری های بیضوی و تغییرات هورمونی غیر عادی دارند ریسک ابتلا به ورم پروستات در آن ها بیشتر است. نشانه های اولیه التهاب پروستات در جوانان با مشکلاتی در دفع ادرار شروع می شود و در صورت عدم رسیدگی صحیح ممکن است با توجه به شدت تورم و التهاب به وجود آمده، شدیدتر بشود. معمولا در جوانان این بیماری واضح نیست و علائم بسیار خفیفی دارد و در طی زمان ماه ها و سال ها این علائم بیشتر می شود. با توجه به دیگر عواملی نظیر دیابت و چاقی در صورتی که جوانی دچار یک یا تعدادی از نشانه های ورم پروستات شد باید به پزشک مراجعه کرده و با آزمایش های تجویز شده از وضعیت خود آگاه شود.

التهاب پروستات و ورزش

بر اساس یافته‌های جدید پژوهشگران ایتالیایی، می‌توان دردهای پروستاتی که ناشی از ابتلا به التهاب مزمن پروستات یا نشانگان درد لگنی هستند را با انجام ورزش‌های هوازی کاهش داد. التهاب مزمن پروستات می‌تواند به درد مداومی منجر شود که درمان آن بسیار سخت است. اگر چه این بیماری که پروستاتیت مزمن یا نشانگان درد مزمن لگن نامیده می‌شود، میلیون‌ها مرد را در سراسر جهان مبتلا کرده است اما علت آن همچنان ناشناخته است. این بیماری در بین مردان 36 تا 50 سال شایع‌تر می‌باشد و علایم آن، درد و التهاب لگن، ناحیه مقعد و حتی دستگاه تناسلی را دربرمی‌گیرد. در بین مبتلایان به این بیماری، تکرر ادرار و بروز مشکلات جنسی هم شایع است. دکتر جیان‌لوکا گیوبیلی و همکارانش از بیمارستان کارگی فلورانس طی بررسی‌های خود دریافتند که این بیماران معمولا از درمان‌های موجود نفع چندانی نمی‌برند و کیفیت زندگی آنها پایین است. آنها با مطالعه بر روی 231 مرد 20 تا 50 ساله که تاکنون به درمان‌های معمول برای التهاب مزمن پروستات پاسخ نداده بودند، دریافتند انجام ورزش‌های هوازی می‌تواند به طور چشمگیری علایم و نشانه‌های این بیماران را کاهش دهد. شرکت‌کنندگان در این تحقیق در دو گروه تقسیم شدند که یک گروه ورزش‌های هوازی را انجام می‌دادند و گروه دیگر در ورزش‌های کششی و حرکتی شرکت می‌کردند. پس از 18 هفته ادامه این برنامه ورزشی، در هر دو گروه میزان درد و علایم آزاردهنده کمتر شده بود اما جالب اینجا بود که میزان کاهش ناراحتی‌ها در گروهی که ورزش‌های هوازی را انجام داده بودند به طور قابل توجهی بیشتر از گروه دوم بود. در ضمن با انجام ورزش‌های هوازی، کیفیت زندگی بیماران نیز بهبود چشمگیری را نشان می‌داد. دکتر گیوبیلی بر اساس نتایج طرح خود اعلام کرد انجام ورزش‌های هوازی به عنوان گزینه درمانی ارزشمندی برای مبتلایان به التهاب مزمن پروستات در نظر گرفته می‌شود اما باید در مطالعات و پژوهش‌های وسیع‌تر مورد تایید مجدد قرار گیرد. شاید هنوز اندکی زود باشد که تمام اثرات ورزش‌ بر روی پروستات را شناخت.‌

درمان گیاهی التهاب پروستات

به گزارش سایت جسارت هر روز به مقدار کافی میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. میوه ها و سبزیجاتی که رنگ روشن تری دارند می توانند مفیدتر باشند. به جای نان سفید، نان های سبوس دار را انتخاب کنید. پاستاهای سبوس دار، غلات و حبوبات نیز می توانند گزینه های خوبی باشند. مصرف گوشت قرمز از جمله گوشت گاو، بره، بز و گوشت فرآوری شده مانند سوسیس را محدود کنید. ماهی، مرغ بدون پوست، حبوبات و تخم مرغ منابع سالم تر پروتئین هستند. روغن های سالم مانند روغن زیتون، آجیل و آوکادو را انتخاب کنید. مصرف چربی های اشباع شده موجود در لبنیات و سایر فرآورده های حیوانی را محدود کنید. از مصرف روغن های هیدروژنه (چربی های ترانس) که در بسیاری از غذاهای آماده و فست فود ها مورد استفاده قرار میگیرند بپرهیزید. از مصرف نوشیدنی های شیرین که با شکر شیرین شده اند مانند نوشابه و بسیاری از آب میوه ها بپرهیزید. مصرف شیرینی ها را نیز تا حد امکان محدود کنید. مصرف نمک را کم کنید. برچسب مواد خوراکی را بخوانید و غذاهایی را انتخاب کنید که سدیم کمتری در آنها به کار رفته باشد. مصرف کنسرو ها، خوراکی های فرآوری شده و منجمد را محدود کنید. مواظب حجم غذایی که می خورید باشید. به آرامی غذا بخورید و قبل از سیر شدن کامل دست از خوردن غذا بکشید.

علل التهاب پروستات

التهاب پروستات می تواند به وسیله ی باکتری هایی ایجاد شود که از مجاری ادراری به درون پروستات راه یافته اند (شایع ترین علت باکتریایی). باکتری بطور مستقیم و یا از طریق لنف از مقعد، نیز می تواند گسترش یابد. همچنین ارگانیسم های مختلف منتقله از راه جنسی مانند نایسریا گونورائه، کلامیدیا تراکوماتیس یا HIV نیز می توانند علت دیگری برای التهاب پروستات باشند. دیگر ارگانیسم های مسئول عفونت ،اغلب در عفونت های دستگاه ادراری نیز یافت می شوند ؛ ازجمله اشریشیا کلی. در بسیاری از موارد (به خصوص در نوع مزمن پروستاتیت)، علت خاصی برای پروستاتیت وجود ندارد.

عوامل التهاب پروستات

مردان در سنین مختلف به پروستاتیت مبتلا می شوند، اما این بیماری در مردان جوان و میانسال شایع تر است. سایر عوامل خطر برای ابتلا به التهاب پروستات عبارتند از: ✅ سابقه ی اولیه یالتهاب پروستات ✅ فردی که اخیراً عفونت مجاری ادرار داشته ✅ فردی که اخیراً از کاتتر ادراری استفاده کرده ✅ غده پروستات بزرگ شده ✅ مقاربت مقعدی ✅ اختلال در ساختار یا عملکرد سیستم ادراری ✅ کم آبی (عدم وجود مایع کافی ) ✅ آسیب (ضربه) های موضعی به لگن مثل سقوط از دوچرخه و اسب

التهاب پروستات و درد بیضه

التهاب پروستات علت میکروبی پروستاتیت مزمن، شبیه میکروب عفونت ادراری است. علائم پروستاتیت ممکن است زیاد شود یا از بین رود. وقتی بیماری تظاهر کند، به صورت درد و ناراحتی در فرد مبتلا ایجاد می‌شود و این درد را در ناحیه آلت، اطراف مقعد، در ناحیه پشت و بالاخره بالای استخوان پوبیس در فرد بیمار احساس می‌شود. دفع مدفوع ممکن است همراه با درد باشد و درد در بیضه‌ها منتقل شود.

علائم التهاب پروستات مزمن

علائم ادراری به شکل تکرر ادرار و دفع ادرار همراه با درد از مشکلات این بیماری می‌باشد. علائم ممکن است به مدت طولانی تداوم پیدا کند. اگر چه ممکن است علائم گاهی ظاهر و گاهی از بین رود و از نظر شدت متفاوت است. این علائم به صورت سوزش و تکرر ادرار می‌باشد. این علائم شبیه علائم مربوط به پروستاتیت حاد می‌باشد. به هر حال درد در مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد در مشاهدات بالینی کمتر است. برای مثال در پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد، بیمار تب ندارد یا پایین است و احتمال درد عمومی بدن و آلت کمتر است. وقتی پروستاتیت مزمن با دارو درمان شود، علائم عمومی از بین می‌رود. اگر چه دارو کاملا عفونت را از پروستات ریشه‌کن می‌کند ممکن است دوباره عفونت عود نماید.

درمان التهاب پروستات

درمان التهاب پروستات بستگی به علت و نوع پروستاتیت دارد. چنانچه علت آن عفونت باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند. تمامی گروه های پروستاتیت نیازمند مراقبت های حمایتی، کنترل درد در صورت نیاز و پیگیری دقیق با متخصص مربوطه هستند . در موارد خاص، برخی از افراد مبتلا به التهاب پروستات ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند. روش های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشند:1- آنتی بیوتیک ها پزشک در رابطه با نوع آنتی بیوتیک و مدت زمان درمان تصمیم می گیرد. داروهای ضد التهابی این داروها می توانند به کاهش درد کمک کنند.2- مسدود کننده های آلفا این داروها با شل کردن فیبرهای عضلانی اطراف مثانه و غده ی پروستات، می توانند علائم ادراری را کاهش داده و به بهبود تخلیه ی مثانه کمک کنند. 3-ماساژ پروستات در چندین مطالعه، نشان داده شده است که ماساژ پروستات به کاهش علائم در برخی از بیماران مبتلا به پروستاتیت غیر باکتریایی مزمن کمک می کند. 4-تغییر سبک زندگی اگر دوچرخه سواری یا اسب سواری می کنید، توصیه می شود که این فعالیت ها را تا زمانی که بهبود نیافتید، تعلیق کنید. 5-درمان های جایگزین اگرچه داروهای گیاهی بسیاری در دسترس هستند، اما شواهدی وجود ندارد که داروهای گیاهی پاسخ قطعی داشته باشند.6- طب سوزنی کاهش علائم در برخی از افراد مبتلا به پروستاتیت.

عوارض التهاب پروستات

چند عارضه ی احتمالی التهاب پروستات شامل موارد زیر است: ✅ پروستاتیت حاد قابلیت تبدیل شدن به پروستاتیت مزمن را دارد. ✅ انسداد راه خروجی مثانه یا احتباس ادرار ✅ ناباروری ✅ آبسه غده پروستات ✅ انتشار عفونت به جریان خون (باکتری در خون / سپسیس)

بیشتر بخوانید : سرطان پروستات خوش خیمخواص حنا در درمان پروستات ♥ التهاب تیروئید ( تیروئیدیت ) ♥ التهاب مثانه در مردان

  • محسن موسوی

دیسک کمر

يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۱ ب.ظ

دیسک کمر

دیسک کمر ,بیماری دیسک کمر,دیسک کمر در بارداری,علائم دیسک کمر,درمان دیسک کمر,درمان دیسک کمر با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان دیسک کمر,دیسک کمر را چگونه درمان کنیم,دیسک کمر در کودکان,دیسک کمر در بزرگسالان,دیسک کمر در نوزادان,دیسک کمر در بهار

دیسک کمر,دیسک کمر چیست,بیماری دیسک کمر,علل دیسک کمر

دیسک کمر

به گزارش سایت جسارت دیسک کمر عارضه‌ای است در کمر را که در اثر وارد شدن فشار زیاد یا ضعیف شدن عضلات کمر بوجود می‌آید، دیسک کمر می‌گویند. تحریک شیمیایی، بروز مشکلاتی در عملکرد اعصاب.در ستون فقرات بدن انسان بین مهره های کمری استخوانی بالشتک ها یا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند که به آنها دیسک گفته می‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود. کمر انسان دارای 5 مهره کمر است که در پایین آنها نیز استخوان مثلثی‌ شکلی به نام استخوان خاجی قرار گرفته است. بنابراین در ناحیه کمر تعداد دیسک های بین مهره ای 5عدد می باشد. وظیفه اصلی دیسک ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه‌گیر بودن آن است. به عبارتی دیسک ها، فشارهایی را که به ستون فقرات وارد می‌شود را جذب می‌کند و همچنین کمک در بهبود حرکت بین مهره‌ها می نماید. بنابراین همه افراد دیسک دارند و منظور از دیسک فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر می باشد که البته یکی از صعب العلاج ترین بیماری های ستون فقرات می باشد. دیسک از چه جنسی ساخته شده است ؟ در کمر افراد ساختار ژله ای شکلی وجو دارد که عمدتا از آب و کمی پروتئین و دیسک را تشکیل می دهد. معمولا افراد دیسک را کمر درد هایی می دانند که بسیار دردناک بوده و مانع فعایتهای روزانه می شود. بنابراین همانطور که عنوان شد بیماری دیسک کمر در حقیقت به وضعیت فتق دیسک کمر اطلاق می شود. بیماری دیسک کمر هم در مردان و هم زنان تقریبا با شدت مساوی مشاهده می شود . بعضی از منابع معتقدند در مردان 30تا 50ساله فتق دیسک کمر کمی بیشتر دیده می شود. متاسفانه ما روز به روز با سونامی افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به کمر درد به علت دیسک کمر مواجه هستیم.به گونه ای که حتی در کلنیک ها جوانانی در رده سنی ۱۶ تا ۲۰ سال با کمردردهای که به علت فتق دیسک روی داده روزانه مراجعه می کنند.

عوامل دیسک کمر

عوامل؛ زمین خوردن، حمل کردن اشیاء سنگین، فشار روی کمر، تحریک اعصاب و افزایش سن. یکی از عوامل فشار زیاد و ناگهانی مثل زمین‌خوردن یا بلندکردن یک جسم سنگین می باشد، از سایر عوامل ایجاد دیسک نیز اعمال فشارهای کم اما مکرر می باشد، مثلا سالها فرد طولانی پشت میز خود می نشیند و تدریجا دیسک را تحریک می کند ولی هرنی و فتق دیسک بعضی چندین سال رخ می دهد اما علت آن را باید در تمام این سال هایی جستجو کرد که فرد بدون ورزش و تناوب در کار طولانی نشسته است. در زمانی که فرد به سمت جلو خم می‌شود یا تنه را به یک سمت می‌چرخاند دیسک های کمر نیز بیشتر به سمت عقب فشرده می‌شوند. پس زمانی که فرد به‌طور مکرر به جلو خم شده یا بارها با چرخش تنه مواجه باشد، احتمال فتق دیسک فرد افزایش می‌یابد.

دیسک کمر,دیسک کمر چیست,بیماری دیسک کمر,علل دیسک کمر

علائم دیسک کمر

علائم؛ پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر، درد در اطراف جلوی قفسه سینه، ناتوانی حرکتی، از دست دادن حواس و عدم واکنش. درد موضعی در ناحیه کمرکه در یسیاری از بیماران ممکن است وجود نداشته باشد! درد انتشاری در پاها به عنوان یکی از مهمترین علل دیسک مطرح می باشد. بی حسی و ضعف عضلانی احساس گزگز و مور مور و خواب رفتگی در پاها احساس سوزش عضلانی شایان ذکر است علائم اولیه دیسک در اغلب افراد ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم است. به دنبال آن دیسک ضعیف شده و بدنبال یک حادثه جابجا شده و با فشار به اعصاب موجب بروز کمر درد و درد ساق پا، ران و … شوند. بسیاری از بیمارانی که دچار گزگز و مور مور در پا ها می باشند ابتدا به بیماری ام اس شک می کنند . در حالی که خواب رفتگی پا بیشتر به دلیل تحریک ریشه عصب توسط دیسک می باشد تا بیماری ام اس. در ام اس بسیاری از علایم از جمله ضعف و دو بینی و… بسیار بارز تر می باشد. دیسک ممکن است موجب کمردرد بسیار شدید شود ولی خصوصا در موارد مزمن ممکن است اصلا کمردرد هم نداشته باشد و فقط علائم درد باسن و درد ساق و کناره پا ایجاد کند.بسیاری از بیماران سابقه کمردرد را دارند ولی ممکن است این درد مربوط به گذشته هایی باشد که راحتی آن را نتوانند به دیسک و درد ساق و کف پا خود ارتباط دهند.

آثار دیسک کمر

آثار؛ شعف عضلانی، گزگز کردن، تغییر در عملکرد روده و مثانه و فلج از کمر به پایین.این بیماری از طریق معاینه فیزیکی، ام.آر.آی، سی.تی.اسکن، پرتونگاری(در مواردی خاص) و الکترومیوگرافی(عضله نگاری برقی) قابل تشخیص است.بیمار با دیسک شدید ممکن است از درد شدید کمر و با انتشار به باسن و پاشنه شکایت داشه باشد و بی حسی پاها و بی قوتی پاها و کاهش تمایل جنسی و اختلالات ادراری مانند کاهش یا تند شدن ادرار ممکن است از علائم دیسک شدید باشد. دیسک کمر خفیف و یا دیسک کمر متوسط هم اگر درگیری زیادی روی عصب ایجاد کنند می توانند علائم فوق را ایجاد کنند.

دیسک کمر,دیسک کمر چیست,بیماری دیسک کمر,علل دیسک کمر

درمان دیسک کمر

درمان؛ مصرف برخی داروها مثل ایبوپروفن یا ناپروکسین (با تجویز پزشک)، مصرف مسکن‌های آرامش‌بخش مثل کدئین و استامینوفن (با تجویز پزشک)، مصرف داروهای درد عصبی مثل گاباپنتین(با تجویز پزشک)، کمپرس سرد و گرم، فیزیوتراپی، جراحی، ورزش‌های آرام و مناسب کمر، درمان با سطوح ضعیف لیزر(با استفاده از امواج مادون قرمز و نور)، ماساژ(توسط افراد متخصص)، تزریق اپیدورال کمر(با تجویز پزشک)، استفاده از کمربند طبی، آب درمانی، طب سوزنی، استفاده از گیاه گل ساعتی، زردچوبه، هل، گیاه خشخاش کالیفررنیا، علف چای یا گل راعی، استراحت کافی و پیاده روی.

دیسک کمر چیست

– هر انسان معمولاً 26 مهره در ستون فقرات خود دارد. مهره ها بوسیله صفحات انعطاف پذیری به نام دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می شوند. اگر بنا به دلایلی دیسک از قسمت عقبی خود دچار بیرون زدگی یا فتق شود، این قسمت بیرون زده روی نخاع یا رشته های نخاع فشار وارد می کند و سبب بروز درد در ناحیه کمر با انتشار به پاها می شود. مردم به اصطلاح به این بیماری دیسک کمر می گویند که البته اصطلاح درست آن فتق دیسک کمری می باشد. این بیماری، بیماری سیاتیک نیز خوانده می شود.

پارگی دیسک کمر

دیسک های بین مهره ای ستون فقرات به صورت بالشتک های نرم و لاستیکی هستند که به صورت ضربه گیر عمل می کنند. پارگی دیسک زمانی ایجاد می شود که دیسک های بین مهره ای ستون فقرات در اثر عواملی مانند ضربه شدید تحت فشار قرار بگیرند و از محل داخلی دیسک بیرون بزنند و بر روی اعصاب خروجی نخاع فشار وارد کنند

دیسک کمر و درمان آن

در ستون فقرات بدن انسان بین مهره های کمری استخوانی بالشتک ها یا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند که به آنها دیسک گفته می‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک گفته می شود. کمر انسان دارای ۵ مهره کمر است که در پایین آنها نیز استخوان مثلثی‌ شکلی به نام استخوان خاجی قرار گرفته است. بنابراین در ناحیه کمر تعداد دیسک های بین مهره ای ۵عدد می باشد. وظیفه اصلی دیسک ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه‌گیر بودن آن است. به عبارتی دیسک ها، فشارهایی را که به ستون فقرات وارد می‌شود را جذب می‌کند و همچنین کمک در بهبود حرکت بین مهره‌ها می نماید. بنابراین همه افراد دیسک دارند و منظور از دیسک کمر فتق یا بیرون زدگی دیسک می باشد که البته یکی از صعب العلاج ترین بیماری های ستون فقرات می باشد.۹۰%درمان غیر جراحی دیسک ، درمان های توانبخشی است. درمان هایی که برای این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

اوزون درمانی یا ازن تراپی

لیزردرمانی

طب سوزنی

فیزیوتراپی

ورزش

ماساژ

تزریق اپیدورال

تریگرپوینت تراپی

کمربندهای طبی

رفلکسولوژی

مانیپولاسیون ( کایروپراکتیک ) و جا اندازی ستون فقرات

RF یا رادیوفرکوانسی

در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات

دیسک کمر و ورزش

قدم اول برای تقویت عضله ورزش استاتیک می باشد که همه می توانند انجام دهند اما افرادی که کمردرد و خصوصا دیسک کمر دارند و یا دردهای سیاتیک با انتشار به پا دارند باید ورزش را زیر نظر پزشک متخصص آموزش ببینند چه بسا بعضی از ورزش ها مشکل سیاتیک و فتق را تشدید می کنند. ورزش باید در مرحله کاهش درد شروع شود. ورزش در زمانیکه درد زیاد دارید موجب تشدید علایم دیسک می شود.کم نیستتد بیمارانی که در مرحله حاد دیسک به استخر مراجعه می کنند و با تشدید درد به کلنیک ما مراجعه می کنند. بعد از کاهش درد یکی از مهمترین ورزش های ایزومتریک در بیماران مبتلا به دیسک کمر ورزش تیلتینگ می باشد. در این ورزش بیمار دراز می کشد و پاهای خود را جمع می کند و کمر خود را به پایین فشار می دهد و برای ۱۰ ثانیه این ورزش را انجام می دهد. ورزش دوم دیسک کمر ورزش کشش عضله پریفورمیس می باشد. در این ورزش در شرایطی که دراز کشیده اید ، پای خود را روی پای دیگر بیاندازید و در جهتی مطابق به شکل از لبه خارجی زانو لگن را بکشید که عضله پریفورمیس و محل خروج سیاتیک شما کشیده شود. این کشش را ۱۵ ثانیه نگه دارید و ۵ بار تکرار کنید. اگر این ورزش کلیدی دیسک کمر را اشتباه انجام دهید درد شما تشدید می شود. ورزش سوم دیسک از جمله ورزش های سری مک کنزی می باشد. در شرایطی که روی شکم خوابیده اید و زیر آن بالش گذاشته اید، سر و گردن را مطابق شکل بالا بیاورید و ۱۰ ثانیه نگه دارید. کمی صبر کنید اگر با این ورزش احساس آرامش در کمر یا پای خود داشتید ۱۰ مرتبه دیگر این ورزش دیسک کمر را ادامه دهید. ورزش چهارم دیسک کمر، پای خود را مطابق شکل در شکم خود جمع کنید و هر طرف را ۱۰ ثانیه بکشید و ۱۰ مرتبه تکرار کنید. در این کشش محل اتصال کمر به لگن باید کشیده شود. قدم بعد در ورزش های دیسک ، ورزش‌های دینامیک و حرکتی می باشد که بیشترین تاثیر را در تقویت عضلات واطراف آن دارد و به این شیوه مانع کمردرد می شوند شامل شنا، راهپیمایی در سطوح غیر شیب دار و غیر ناهموار و دوچرخه ثابت دارای پشتی کمر می باشد. آب درمانی و راه رفتن در اّب برای درمان دیسک دارای قوانینی است که اگر اجرا نشود ممکن است مشکل شما را تشدید کند. به طور مختصر تا زمانی که متخصص طب فیزیکی به شما اجازه نداده است شنا نکنید و بیش ار ا ساعت در استخر نباشید.

دیسک کمر کجاست

کمر پنج مهره دارد، مهره‌های یک تا پنج و بعد دنبالچه ‌است که به آن خاجی می‌گویند. دیسک‌های یک و دو یعنی مهره یک و دو، صفحه غضروفی هستند که قابل ارتجاع و تغییر بوده و محتوای آنها جابه‌جا می‌شود. این دیسک‌ها به صورت عدسی بین دو مهره قرار گرفته‌اند و ارتفاع خاصی دارند. در اندازه‌های بالا شانس این که در بروند خیلی کم است، بیشتر دررفتگی‌ها در مهره‌های پایین، بین مهره چهار و پنج و یک قرار می‌گیرد.

دیسک کمر خفیف

دیسک کمر خفیف با پارگی آنولار آغاز می‌شود. در این مرحله دیسک سالم است و فقط یک ترک جزئی در لایه بیرونی سخت وجود دارد. هنگامی‌که دیسک کمر شدیدتر می‌شود فرد به مرحله پرولاپس دیسک واردشده است: در این حالت هسته پالپوس که دیسک بین مهره‌ای است و از مواد ژل‌مانند تشکیل ‌شده است از موقعیت طبیعی خود خارج می‌شود، اما هنوز به لایه بیرونی متصل است. در این شرایط فیزیوتراپی ستون فقرات به کنترل درد دیسک‌های کمر خفیف کمک می‌کند. داروهای ضدالتهاب (NSAIDS) مانند آسپیرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند برای کنترل درد دیسک خفیف استفاده شوند.

دیسک کمر و پیاده روی

بررسی های اخیر نشان داده است در صورتی که ستون فقرات و دیسک کمر فعال تر باشد و فعالیت به صورت ورزش انجام شود احتمال آسیب دیدگی کمتر می شود. کمردرد با افزایش سن، به دلیل بیماری یا آسیب دیدگی دیسک کمر ایجاد می شود. اگر دیسک کمر یا ستون فقرات فعالیت نداشته باشند احتمال آسیب دیدگی بیشتر می شود. بررسی ها بر روی افرادی که می دوند و افرادی که نمی دوند نشان داد، دویدن باعث می شود که دیسک کمر بزرگتر شود و میزان مایعات آن بیشتر باشد به همین دلیل احتمال آسیب دیدگی دیسک کمتر می شود. افرادی که در طول هفته حداقل 30 مایل می دوند دیسک کمر سالم تری دارند.

دیسک کمر و رابطه زناشویی

یکی از مهمترین ملاحظاتی که باید افراد مبتلا به دیسک کمر رعایت کنند این است در حین نزدیکی نباید کمر را به سمت عقب بکشانند. متمایل شدن به سمت عقب باعث لیز خوردگی مهره ها و ایجاد درد در کمر می شود. البته فرد مبتلا به دیسک کمر نباید مدام به این موضوع فکر کند تا از لذت رابطه جنسی باز بماند بلکه باید با تمرین، خم کردن کمر به سمت عقب را برای خود به صورت عادی ممنوع کند. علاوه بر عدم حرکت کمر به سمت عقب، افراد مبتلا به دیسک کمر در هنگام حرکات چرخشی و خم شدن به جلو نیز دچار درد می شوند. بهتر است بگوییم در هنگام رابطه زناشویی بهتر است کمر به صورت ثابت نگاه داشته شود و از کمر به پایین در حال حرکت باشد.یکی از مهمترین نکات برای افرادی که دیسک کمر آن ها از جای خود بیرون زده است، آرامش در حین نزدیکی است. استرس باعث تشدید کمر درد ناشی از دیسک می شود و همین موضوع به سادگی هرچه تمام تر رابطه زناشویی را مختل می کند. اگر نمی توانید استرس خود را کنترل کنید حداقل تمرکز خود را بر روی رابطه ی شیرینی که در حال انجام است بگذارید تا لذت کافی را برده و مشکلی هم برایتان پیش نیاید. نکته بعدی که باید افراد مبتلا به دیسک کمر در رابطه زناشویی به آن دقت کنند، میزان رابطه جنسی است. این افراد باید سعی کنند تا رابطه جنسی خود را به صورت منظم انجام دهند. نظم در رابطه جنسی حتی می تواند باعث بهبود مشکلات کمر درد این افراد شود. رابطه جنسی منظم حتی استرس را نیز کاهش می دهد و با کاهش استرس اثرات کمر درد بهبود می یابد.

دیسک کمر و بدنسازی

پرس پا، دستگاهی است که به وزنه‌هایی متصل بوده و ورزشکار، به صورت دراز کشیده، به وزنه‌ها به طرف بالا یا به طرف بیرون فشار وارد می‌کند. پرس پا نه تنها اوضاع را بدتر می‌کند، بلکه می‌تواند موجب بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر شود. به طور کلی، اسکوات با رِنج متوسط که باسن‌تان فقط تا بالای زانوها پایین می‌آید، برای پاها بهتر است، اما تا زمانی که کمرتان قوی نشده، از انجام اسکوات‌های عمیق و نزدیک به سطح زمین پرهیز کنید.حرکت‌هایی که در آنها پاها مستقیم کشیده می‌شوند، نسبت به حرکاتی که پاها خمیده هستند، فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می کنند. تا زمانی که عضلات پشت و کمرتان تقویت نشده‌اند، از انجام تمرین‌هایی که دراز کشیده و پاها صاف کشیده می‌شوند یا دراز و نشست با پاهای صاف خودداری کنید. ضمناً حرکت بالا آمدن و لمس انگشتان پا، با پاهای صاف و کشیده نیز می‌تواند به کمرتان آسیب وارد کند.فتق دیسک معمولاً در پایین کمر روی می‌دهد یا در بخش پایینی ستون فقرات درست بالای لگن، به همین علت، حرکت‌های چرخشی نه تنها دیسک شما را تشدید می‌کنند بلکه ممکن است خودشان باعث بروز فتق دیسک شوند. ورزش‌هایی که لازم است در آنها کمر خود را بچرخانید، مانند تمرینات شکم با توپ طبی یا «کتل‌بل » و یا حتی برخی از حرکات یوگا، می‌توانند برای «هرنی دیسک» ، بسیار مضر باشند.خم شدن برای برداشتن هالتر و سپس برگرداندن آن سرجای خود به ستون فقرات شوک وارد کند. بالا آوردن وزنه در حالت درازکش هم می‌تواند درد ایجاد کند. اگر مجبورید تمرینات بدنسازی را انجام دهید، از خم شدن به جلو و بلند کردن وزنه، اجتناب کنید.هنگام انجام تمرینات بدنسازی، حرکات آرام و کنترل شده داشته باشید. قبل از انجام تمرینات، فرم درست آن را خوب یاد بگیرید و تمرین کنید.اگر یک کراس فیتر هستید احتمالاً از این توصیه، عصبانی و برآشفته خواهید شد، اما بهتر است آن را جدی بگیرید. یکی از رایج‌ترین مشکلات حرکتی این است که هنگام خم شدن به جلو یا بلند کردن یک وسیله، اجازه دهید پایین کمرتان، به بیرون انحنا پیدا کند. ددلیفت نیاز به یک مکانیسم کامل دارد، که حتی اگر درست هم اجرا شود، فشار زیادی به دیسک وارد خواهد کرد.

درمان دیسک کمر با ورزش

اولین ورزش برای دیسک کمر؛ هر روز صبح به محض بیدار شدن به رو (دمر) دراز بکشید. با قرار گرفتن در این حالت، کمر گودی بیشتر، یا در اصطلاح پزشکی لوردوز بیشتری، می‌یابد. افزایش یافتن قوس کمر با به داخل راندن پشت دیسک موجب می‌شود که بخش مرکزی دیسک (نوکلئوس پولپوزوس) به سمت جلو و جایگاه اصلی خود حرکت کند. این ورزش برای دیسک کمر یکی از حرکات اصلاحی است که می توان برای درمان دیسک کمر انجام داد.دومین ورزش برای دیسک کمر؛روی شکم دراز بکشید. روی آرنج‌ها تکیه کنید و در حالت نیم‌خیر قرار بگیرید. چنانچه قرار گرفتن در این حالت برایتان دشوار است، به حالت دمر برگردید. این حالت را 1 تا 2 ثانیه حفظ کنید، این نوع ورزش برای دیسک کمر را 6 تا 8 بار تکرار کنید.سومین ورزش برای دیسک کمر؛ برای انجام ایم ورزش دیسک کمر، باید صاف بایستید و دست‌ها را پشت مفصل ران به گونه‌ای قرار دهید که نوک انگشتان رو به سمت پایین باشد. دست‌ها را آنقدر روی لگن فشار دهید تا کمر قوس پیدا کند. عضله‌های کمر را به کار نگیرید. این حالت را 1 تا 2 ثانیه حفظ کنید. این نوع ورزش برای دیسک کمر را 6 تا 8 بار تکرار کنید. ضمناً می‌توانید این ورزش برای دیسک کمر را هر دو ساعت یک‌بار در طول روز انجام دهید. این حرکت برای بیرون زدگی دیسک ستون فقرات مفید می باشد و یک ورزش دیسک گردن نیز به شمار می آید. البته لازم به یادآوری است که حرکات اصلاحی و ورزش برای دیسک کمر و گردن فقط باید با صلاح دید فیزیوتراپیست انجام شود.چهارمین ورزش برای دیسک کمر؛ برای انجام این ورزش دیسک کمر به گونه‌ای در حالت چهار دست و پا قرار بگیرید که زانوها زیر مفصل‌های ران و دست‌ها زیر شانه‌ها باشد. نفس را داخل بکشید و اجازه دهید در حین نگاه کردن به سمت بالا و سقف، شکم به سمت پایین و کف زمین بیفتد. این حالت را 2 ثانیه حفظ کنید. نفس را بیرون بدهید و قوس کمر را تا جایی که می‌توانید و باعث ایجاد درد نمی‌شود زیاد کنید. هنگام انجام این ورزش برای دیسک کمر نباید احساس درد کنید، پس بروز درد نشانه زیاده‌روی در انجام حرکت و فشار آوردن به خود است. به طور همزمان گردن را رو به جلو خم کنید و نگاه خود را به سمت ناف متوجه سازید.

درمان گیاهی دیسک کمر

منظور درمان دیسک کمر با داروی گیاهی یعنی استفاده از داروهای گیاهی که می تواند التهاب در بدن از جمله در دیسک کمر را کاهش دهد. ۱- استفاده از خرمای بدون هسته بدون هسته و با قطر حدود ۲ سانتی متر موجب اثرات ضد اتهابی شدید و بسیار موثرتر از پماد های موجود در بازار می شود. انچه سخت است این است که ح دود یک بسته خرمای بدون هسته به مدت ۴۸ ساعت جهت درمان گیاهی دیسک کمر و کاهش التهاب باید روی منطقه التهاب قرار گیرد. ۲- زنجبیل یکی از گیاهانی است که در درمان گیاهی دیسک کمر و آرتروز ها استفاده می شود. دم نوش آن با شدت زیاد در کاهش التهاب موثر است. ۳- بید به دلیل ماده سالیسیلاتی آن در کاهش التهاب دیسک کمر تاثیر به سزایی دراد و از دیر باز به عنوان یکی از داروی گیاهی دیسک کمر استفاده می شده است.

بهترین درمان دیسک کمر

در درمان دیسک کمر دارو درمانی نقش به سزایی دارد. استفاده از دارو های ضد التهابی غیر استروییدی نقش مهمی در درمان دیسک کمر دارد . داروهای شل کننده عضلانی مانند باکلوفن و تیزانیدین هم در درمان اسپاسم های کمر نقش مهمی دارد. در بیمارانی که دردهای انتشاری دارند استفاده از داروی گاباپنتین و یا پره گابالین و یا برندهای خارجی آن ماند لیریکا، از بهترین داروها درمان دیسک کمر مطرح می باشند.

بیشتر بخوانید : علائم کمر دردکمر درد صبحگاهی در بارداریرابطه کمر درد و عفونت رحم چیستدرمان کمر درد و حالت تهوعالتهاب کمر چیستدیسک گردن

  • محسن موسوی